Dette er noe så spesielt som en helelektrisk utgave av den legendariske 911 ST. (Fotos: Everrati)

Ny helelektrisk klassisk 911

Everrati viser fram en elbil inspirert av selveste Porsche 911 ST.


På jakt etter en av de mest sjeldne klassiske 911-utgavene? Vel, da er 911 ST et meget godt alternativ, for det ble kun laget noen titalls slike utgaver i 1970 og 1971. Så ja, dette er en ultrasjelden utgave.

Kort fortalt ville Porsche utnytte nye FIA-regler i motorsporten til det fulle, og kom med en slankere og litt utvidet spesialmodell som skulle sette konkurrentene på plass.

Og det aller beste? Vel, ryktene vil ha det til at Porsche nå har på gang en ny lettvekstutgave av 911 som bærer den berømte ST-benevnelsen, og skal vi tro jungeltelegrafen skal tyskerne vise denne fram om bare noen få uker.

Vel, de blir uansett slått av Everrati, og vi aner vel at det ikke er helt tilfeldig. For også bilbyggerne i Oxfordshire sier at de har hørt ryktene om en ST basert på 992-generasjonen av GT3 RS. Men Everrati understreker at grunnen til at de nå har laget seg en elektrisk 911 ST er å feire at 911 runder 60 år i år, så får vi se om Porsche også har tenkt å markere dette store jubileet med en ny 911 ST.

Uansett så vet Everrati hva det handler om, for de har blitt noen skikkelige eksperter når det kommer å bygge om klassiske 911-biler til langt mer moderne med helelektriske drivverk. Porteføljen består av 911 (964) Coupé, Targa, Cabriolet in Pure, Signature og Gulf Signature Edition, og nå altså en ST.

Britene tar utgangspunktet i Porsche 911 fra G-serien (1973-1989), og utstyrer disse med en 62 kWh batteripakke og batteristyringssystem, med elektriske motorer som leverer 440 bhk til bakhjulene og som åpner for mer enn 322 kilometer med rekkevidde.

Fordelen med en helelektrisk 911 er at alle kreftene mates ut umiddelbart, og elbilversjonen klarer 0-96,5 km/t på under 4 sekunder.

Som vanlig når Everrati bygger om klassiske biler byr de både på AC og DC-hurtiglading, og har gitt utgaven moderne løsninger som inkluderer klimaanlegg, servostyring og Apple CarPlay.

De har også modernisert fjæringen for forbedret kjøredynamikk, komfort og ytelse både på vei og bane. Og selvsagt vekt, slik som den opprinnelige 911 ST som veide inn under et tonn.

For å kappe vekten har britene samarbeidet med de amerikanske spesialistene i RS Werks, et Porsche restaurerings- og tilpasningsselskap med base i Pennsylvania. Dette ifølge Everrati for å sikre at detaljer, vekt og vektfordeling er så nær den til den originale 911 ST som mulig.

Resultatet er en slik elbil:

‒ Dette siste tilskuddet til vårt ledende utvalg av redefinerte og elektrifiserte Porsche 911-er er en som alle av oss i Everrati har hatt i tankene i lang tid ‒ og er glade for å endelig vise fram, sier Everrati-gründer og administrerende direktør, Justin Lunny.

‒ Den originale 911 ST er en legendarisk maskin, ultrasjelden, lett, selve essensen av en motorsport-inspirert Porsche. Vår omdefinerte versjon hyller legenden, og kombinerer håndbygget håndverk, lignende vekt- og vektfordeling med originale ingeniørprosesser, noe som resulterer i en ny modell som emulerer ST’s klassiske stil og sjåførappell ‒ men som er framtidssikret via en state-of-the-art elektrisk drivlinje.

Målsetningen til Everrati er å gjøre de klassiske bilene klare for en utslippsfri framtid, og i tillegg til 911-utgavene byr de også på helelektriske versjoner av Range Rover Classic, Land Rover Defender, Land Rover, GT40 og selveste Mercedes-Benz W113 SL Pagoda.

Og nå har de nok en klassisk perle i garasjen, nemlig Everrati 911 ST inspirert av en av de mest sjeldne 911-bilene som er laget.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter