Den elektriske revolusjonen har ikke nådd de store lastebilene ennå, men den nærmer seg.
Volvo har tenkt å føre an, og har allerede seks helelektriske versjoner på markedet. Men skal man få transport-sektoren, og spesielt de som driver med langtransport, over på elektrisk kraft, må de store kjøretøyene fungere optimalt i all slags forhold.
-->
Fordelen med Volvo er at de er et svensk selskap, så dermed vet de godt hva det handler om når det kommer til vinterkulde ‒ en fiende av rekkevidden til helelektriske kjøretøy.
En annen er vekt.
Volvos tyngste elektriske lastebiler veier opp mot 44 tonn, og er dermed over 20 ganger så tung som for eksempel en Volvo XC40 Recharge Pure Electric.
Med andre ord er stor vekt og streng kulde en ganske så utfordrende kombinasjon for elektriske lastebiler. Det vet selvsagt Volvo alt om.
De har nå kjørt noen av sine elektriske lastebiler fra Göteborg og ganske så langt nordover. Faktisk har de ikke stoppet før de nesten var ved polarsirkelen, og der er det kaldt.
– Vi har kunder over alt i verden, og lastebilene våre må fungere over alt, sier Senior Vice President for Product Management i Volvo Trucks, Jessica Sandström.
‒ Derfor er testing i tøffe klimaforhold vesentlig, og dette gjelder selvsagt også våre elektriske modeller.
Så hva skjer med en el-lastebil når gradestokken viser -25 og vinden uler? Vel, det er dette Volvo nå har prøvd å finne ut av.
– Når vi tester lastebilene våre i felten, ikke langt unna polarsirkelen i Nord-Sverige, så vurderer vi alle de uforutsigbare naturelementene, sier Sandström.
‒ Vinden bygger opp is på bilen, noe som gir oss gode forutsetninger for å forsikre oss om at alt virker som det skal under ekstreme forhold. Våre tester har vist at det fungerer veldig bra å bruke våre elektriske lastebiler i disse kalde miljøene.
Det har også kommet noe konkret ut av det iskalde testene.
Enn app som har en ny funksjon som kalles Ready to Run.
Denne kan både forvarme og for-nedkjøle, for det er slik at også en for varm lastebil vil bruke unødvendig strøm.
Ready to Run skal fikse en mer optimal for både batteriene og førerhuset før turen tar til, og aller helst skal batteriene ligge rundt 25 grader, ifølge Volvo den optimale temperaturen.
Som nevnt har ikke den elektriske revolusjonen nådd de store lastebilene ennå, men denne sektoren blir selvsagt viktig når det generelle transport-utslippet nå skal reduseres kraftig. Kun noen hundre helelektriske tunge lastebiler ble levert til transportselskaper i Europa i år.
Men det vil altså svenskene gjøre noe med.
– Vi går foran i det grønne skiftet og har en ledende posisjon i det europeiske markedet for elektriske lastebiler, sier Sandström.
‒ Vi har allerede elektriske lastebiler i serieproduksjon, og vi leverer til kunder i hele Europa og Nord-Amerika. Vårt mål er at 50 prosent av det totale lastebilsalget vil være elektrisk innen 2030, konkluderer hun.
Fakta om Volvos elektriske lastebiler:
Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR for det nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller for å dekke et vidt spekter av transportbehov
Volvo FH, FM og FMX Electric er tunge lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjon starter i andre halvår 2022
Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa
Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2020
Her kan du se en film som viser den nye Ready to Run-funksjonen som blir tilgjengelig til Volvo FH, FM og FMX Electric, og ja, det er en ganske så seriøs sjåfør som setter seg inn i en varm og forvarmet el-lastebil.
Les også: