HjemMotorsportHelMax avslutning på formel 1-sesongen

HelMax avslutning på formel 1-sesongen

Det ble en mer dramatisk avslutning på årets formel 1-sesong enn noen hadde sett for seg. Og neste sesong kan bli enda mindre forutsigbar, for da er det klart for nye biler.

Premisset foran årets siste formel 1-løp, Abu Dhabi Grand Prix, var ganske enkelt. Den av Max Verstappen og Lewis Hamilton som krysset mållinjen først ville bli verdensmestere.

- Annonse -

For de to var faktisk helt likt etter de 20 første VM-rundene, og det var duket for en svært dramatisk avslutning.

Og drama ble det.

Max Verstappen, Nederlands aller største stjerne, hadde et bittelite overtak foran helgens runde. Han hadde nemlig vunnet et løp mer en britiske Lewis Hamilton, så om ingen tok poeng ville han bli verdensmester for aller første gang.

Men de fleste forventet at nettopp de to skulle kjempe en innbitt kamp om seieren, og slik ble ‒ til slutt.

- Annonse -

For selv om Verstappen hadde beste startposisjon, var det Hamilton som var raskest ut av startblokken, og skaffet seg raskt et stort forsprang.

Og det holdt seg mer eller mindre helt til det gjensto fem runder av løpet. Da mistet Nicholas Latifi kontrollen på sin bil, og endte opp i barrieren. Sikkerhetsbilen måtte ut, og mens Mercedes-teamet ikke tok sjansen på bytte dekkene til Hamilton vinket Red Bull Verstappen inn til dekkbytte.

Han fikk på nye og raske dekk, men problemet var at han kom ut langt bak i feltet. Bilene som var tatt igjen med en runde var nemlig mellom bak han og Hamilton. Det så helt håpløst ut for hans vinnersjanser.

Men så, like før sikkerhetsbilen skulle slippe feltet, kom beskjeden om at alle disse skulle passere Hamilton slik at rekkefølgen ble riktig. Og dermed var plutselig Verstappen som en sulten ulv rett i hælene på Hamilton.

- Annonse -

Og Hamilton ble ulvemat.

Verstappen hadde ingen problemer med å passere Hamilton på den siste runden, selv om briten prøvde alt for å unngå dette.

Avgjørelsen falt med kun noen få svinger og sekunder igjen av sesongen, og Max Verstappen kunne krones som ny verdensmester.

Mercedes har i ettertid protestert på hva som skjedde under sikkerhetsbil-perioden, men det er ingenting som tilsier at det endelige resultatet blir endret.

‒ Det er utrolig, slår Verstappen fast.

‒ Hele løpet fortsatte jeg å kjempe og så den muligheten på den siste runden. Det er utrolig. Jeg har fortsatt krampe (i beinet). Dette er galskap. Disse gutta (fansen på tribunen), laget mitt, selvfølgelig, de hjemme, alle fortjener dette, sier han, og legger til:

‒ Jeg elsker dem så mye, og jeg har virkelig likt å jobbe med laget siden 2016. Men dette året har vært utrolig. Endelig litt flaks for meg. Jeg vil også si en stor takk til Checo (Sergio Pérez, lagkamerat), han kjørte med hjertet på utsiden. Det var flott teamarbeid og han er en fantastisk lagkamerat. Jeg vet at laget vet at jeg elsker dem, og jeg håper vi kan gjøre dette for 10, 15 år sammen. Målet var å vinne dette mesterskapet, og nå har vi gjort det.

Dette var Verstappens aller første VM-tittel, og han er dermed den 4. yngste som har blitt verdensmester i formel 1. Den yngste er tyske Sebastian Vettel som ble mester som 23-åring, og Lewis Hamilton var også 23 år da han tok sin første av totalt sju VM-titler tilbake i 2008.

Spanske Fernando Alonso var så vidt fylt 24 år da han tok sin tittel tilbake i 2005, mens Verstappen bare var 16 dager eldre, 24 år og 73 dager, da han ble verdensmester i går.

Årets sesong har vært en skikkelig stjernekamp mellom Verstappen og Hamilton, og de to har byttet om å toppe sammendraget gjennom hele sesongen.

Til slutt skilte det kun sju poeng mellom de to, og ting er enda mindre forutsigbart når formel 1 går inn i 2022-sesongen.

For til neste år slår nye regler inn for hvordan bilene skal designes, og endringene skal blant annet gjøre det enklere å kjøre forbi og løfte sikkerheten enda et hakk.

Det store problemet i dag er at bilene mister mye marktrykk når de ligger rett i hekken på en annen bil, og dette skal et nytt design hindre. Dermed skal det bli mulig å ligge like bak og utnytte dragsuget som oppstår, og det skal i teorien gi mange flere forbikjøringer.

Av nye ting kan vi nevne såkalte winglets over hjulene, 18-tommers hjul med lavprofildekk, ny nese, ny fronvinge og en ny bakvinge.

Motorene blir fortsatt de samme, en 1.6-liters turbo, men drivstoffet skal bli enda mer bioblandet og dermed også bærekraftig. Her må etanolen som brukes være 2. generasjon laget på en bærekraftig måte, altså tilnærmet uten et karbonutslipp.

Så formel 1 går mot nok en spennende sesong, og Hamilton skal nok få jobbe hardt om han skal ta tilbake hegemoniet. For som vi vet er den første tittelen den vanskeligste, og den har nå Verstappen hanket inn.

‒ Målet mitt siden jeg var liten var selvfølgelig å bli formel 1-fører, og du håper på seire og du håper å være på pallen. De spiller nasjonalsangen og en dag håper du de spiller din. Når du står her og de forteller deg at du er verdensmester ‒ det er utrolig spesielt, sier Verstappen.

Det er fortsatt en covid-19-pandemi, men F1 har uansett offentliggjort neste års terminliste som de foreløpig følger.

Sesongen starter 20. mars med et løp i Bahrain, mens den 23. og siste VM-runden kjøres i Abu Dhabi 20. november.

Vi antar de to på bildet over kommer til å kjempe en innbitt kamp, men at det blir like dramatisk som i år er kanskje å håpe på litt for mye.

VM-stillingen formel 1 2021:

  1. Max Verstappen, Nederland Red Bull Racing Honda 395,5 poeng
  2. Lewis Hamilton, Storbritannia Mercedes 387,5
  3. Valtteri Bottas, Finland Mercedes 226
  4. Sergio Perez, Mexico Red Bull Racing Honda 190
  5. Carlos Sainz, Spania Ferrari 164,5
  6. Lando Norris, Storbritannia McLaren Mercedes 160
  7. Charles Leclerc, Monaco Ferrari 159
  8. Daniel Ricciardo, Australia McLaren Mercedes 115
  9. Pierre Gasly, Frankrike AlphaTauri Honda 110
  10. Fernando Alonso, Spania Alpine Renault 81
  11. Esteban Ocon, Frankrike Alpine Renault 74
  12. Sebastian Vettel, Tyskland Aston Martin Mercedes 43
  13. Lance Stroll, Canada Aston Martin Mercedes 34
  14. Yuki Tsunoda, Japan AlphaTauri Honda 32
  15. George Russell, Storbritannia Williams Mercedes 16
  16. Kimi Räikkönen, Finland Alfa Romeo Racing Ferrari 10
  17. Nicholas Latifi, Canada Williams Mercedes 7
  18. Antonio Giovinazzi, Italia Alfa Romeo Racing Ferrari 3
  19. Mick Schumacher, Tyskland Haas Ferrari 0
  20. Robert Kubica, Polen Alfa Romeo Racing Ferrari 0
  21. Nikita Mazepin, Russland Haas Ferrari 0

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her