Volvos eiere inn i Smart


Daimler og Geely har opprettet et felles selskap som skal føre til helektriske Smart-modeller.

I fjor rapporterte det store amerikanske nyhetsbyrået Reuters at den kinesiske Geely-gruppen hadde kjøpt seg inn i Daimler. Det skal ha vært snakk om under 3 prosent av aksjene, og under grensen for å offentliggjøre aksjekjøp i Tyskland.

Men aksjekjøpet viste med all tydelighet ambisjonene til Geely, nemlig å få et bedre tak på markedet både hjemme i Kina og her i Europa.

Dette kom også til syne i 2017, for da kjøpte de seg også inn i svenske AB Volvo. Her snakker vi altså om selskapet som lager lastebiler og andre tunge kjøretøy, og ikke bilmerket ‒ som de jo har eid siden 2010.

Geely eier også det svenske elbilmerket Polestar, den lille sportsbilprodusenten Lotus, Lynk & Co som skal satse på abonnementsleie for sine biler, det malaysiske merket Proton og London EV (el-taxier).

Og nå også halve Smart.

De har nemlig inngått en avtale med Daimler om å opprette et felles selskap hvor de eier 50 prosent hver. Og inn i dette nye selskapet går Smart-modellen, som i framtiden blir et helektrisk merke.

Til tross for at det ruller 2,2 millioner Smart rundt på veiene har ikke Mercedes klart å få skikkelig fart på den urbane bilen, og et sameie med Geely vil også åpne opp for Smart i det gedigne kinesiske markedet.

Det nye selskapet skal også lage litt større modeller, en slags large-versjon av dagens Smart, også disse som elbiler.

Dagens Smart-biler blir produsert i den franske Hambach-fabrikken og Novo Mesto-fabrikken i Slovenia, og disse skal også produsere den nåværende generasjon fram mot 2022.

Men framtidig produksjon blir lagt til Kina, hvor biler både for det kinesiske og globale markedet skal lages.

Daimler og Geely har også fordelt arbeidsoppgavene seg imellom.

Tyskerne skal sørge for designet og stylingen, mens kineserne tar hånd om det ingeniørmessige rundt nye Smart-modeller.

Siden 2017 har Mercedes kun solgt elektriske Smart i Norge samt USA og Canada, og i framtiden følger altså resten av verden etter når merket blir helelektrisk og made in China.

Les mer om:

Elbiler Nyheter