I 2014 kunne Volvo presentere en stor nyhet som blant annet XC60 kunne nyte godt av i ettertid. De hadde nemlig utviklet et nytt infotainment-system som het Sensus, og dette var virkelig framtiden.
Sensus brøytet nemlig vei for noe ganske så moderne, nemlig biler som er knyttet til nettet og dermed åpner for skybaserte tjenester. Ja, dette er noe de fleste nye biler nå kommer med, og da kanskje spesielt elbiler.
-->
Volvo var altså tidlig på ballen, men innså raskt at om de skulle henge med i utviklingen måtte de har hjelp. Dette er ikke noe bilprodusentene ber om uten å tenke seg godt om, for de fleste foretrekker selv å ha kontroll på det viktige økosystemet i moderne biler.
Så da Sensus ble oppdatert i 2017 var det med hjelp fra Google, og når nettgiganten endelig hadde fått foten innenfor døra smatt de like godt helt inn.
I 2019 kom meldingen om at Google inntar XC40, noe som blant annet åpnet for Android-apper og Google Assistant som åpner for talekommandoer.
Nå var det ingen vei tilbake for Volvo, men de ble ikke historisk som den første bilprodusenten med et infotainment-system basert på Googles Android Auto. Den æren stakk det elektriske dattermerket Polestar av med, for da Polestar 2 ble lansert var det med Android Auto som underholdningshjerte.
Men Volvo har også en bil med Android Auto, for da Volvo XC40 Recharge Pure Electric landet her i Norge i november var det med en infotainment-systemet basert på Android Auto med tjenester som Google Assistant, Google Maps og Google Play Store.
Nå følger altså Volvo XC60 etter, og som 2022-modell kommer også den 4,69 meter lange SUV-modellen med Android Auto. Den kommer med et innebygd SIM-kort og leveres ferdigkoblet til internett, og Volvo tilbyr ubegrenset databruk de første fire årene.
I tillegg til XC60 rulles også det nye infotainment-systemet til S90, V90 og V90 Cross Country som del av en større porteføljeoppdatering i overgangen til 2022-modellene.
Inkludert i oppdateringen er også ADAS, dette avanserte førerstøttesystemet som består av både radarer, kameraer ultrasoniske sensorer.
Sikkerhetssystemene kan blant annet oppdage medtrafikanter, bremse automatisk og gripe inn dersom bilen er i ferd med å kollidere, og har flere støttefunksjoner under selve kjøringen blant annet gjennom Pilot Assist.
Andre 2022-endringer er mer synlig, for oppgraderingen inkluderer også noen små designmessige grep. Dette inkluderer en ny grill, ny støtfanger foran, nye eksteriørfarger og felger.
På innsiden er det mulig å velge nye interiørmaterialer inkludert skinnfrie alternativer, og Volvo introduserer også et rent tekstil inntrekk som heter Charcoal City Weave.
XC60 er en av de største suksessene i Volvo-historien, og perioden 2009-2020 er det solgt 1,68 millioner biler på verdensbasis. Den populære SUV-modellen har også solgt bra i Norge, hvor det totalt er det registrert nærmere 30.000 eksemplarer siden 2009.
Salgsstart for 2022-modellen skjer i løpet av våren, mens produksjonen starter i mai.
Les også: