Volvo til topps, og feirer med å bli helelektriske
Med konkurrenter som Volkswagen, Toyota og ikke minst elbiler er det ikke vanlig at Volvo er Norges mest registrerte bilmerke, men det skjedde i februar.
Volvo var tidlig på den el-ballen, og var faktisk den første av de store tradisjonelle bilmerkene som meldte at de skulle komme med elektrifiserte versjoner av alle sine modeller allerede tilbake i 2017.
Tre år senere var de i mål med denne jobben, og siden har de også lansert sin første helelektriske modellen i XC40 Recharge. Volvo har også meldt at det kommer en ny elbil i 40-serien, og at selskapet i 2030 kun skal komme med elbiler.
-->
– Det er ingen langsiktig framtid for biler med forbrenningsmotor. Vi skal bli en helelektrisk bilprodusent, og overgangen skal skje innen 2030. Dette lar oss møte forventningene til kundene og bidrar i kampen mot klimaendringene, sier Henrik Green, teknologidirektør i Volvo Cars.
Men det er altså ni år fram i tid, og akkurat nå er de inne i en veldig god periode her i Norge.
Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for februar viser nemlig at svenskene var det mest registrerte merket takket være XC40 og XC60, og totalt endte Volvo opp med 1.546 registrerte nybiler. Det var nok til å holde Toyota bak seg med 186 registreringer, men trøsten for det japanske merket er at de hadde den mest populære bilen. Peugeot endte på 3. plass i februar med 833 biler, mens BMW på 4. plass fikk registrert 793 biler.
Tesla, det eneste merket som kun selger elbiler blant de 20 mest populære i februar, var helt nede på 13. plass med kun 345 registrerte nybiler i februar.
Toyota misset altså topplassen blant merkene, men kan skryte på seg at de hadde Norges mest foretrukne nybil i Rav4. Den modellen var også den mest populære i januar, og bilen som også kommer som ladbar hybrid ble registrert 749 ganger i forrige måned, viser OFV-tallene.
Nummer to var Volvo XC40 med 686 registreringer, mens den første rene elbilmodellen kom på 3. plass ‒ Audi e-tron med 618 eksemplarer.
Videre fulgte Volvo XC60 med 518 biler, Peugeot 2008 med 459, Polestar 2 med 422, Nissan Leaf med 394, Tesla Model 3 med 334, Hyundai Kona med 332 og den 10. mest populære var Kia Niro med 268 nyregistrerte modeller.
Totalt etter to måneder topper Toyota med 2.678 biler, tett fulgt av Volvo med 2.606 registreringer. Deretter er det et lite gap til resten, hvor BMW følger nærmest med 1.866, Peugeot med 1.608 og Audi med 1.488 registreringer.
For modellene topper Rav4 etter to måneder med 1.561 biler, fulgt e-tron med 1.352, XC40 med 1.214, 2008 med 957, Polestar 2 med 865, XC60 med 803, Leaf med 728, Mercedes EQC med 624, BMW X1 med 557 og på 10. plass Niro med 549 nyregistrerte biler.
Totalt gikk nybilsalget opp med 3,3 prosent i februar i forhold til samme måned i fjor, og det ble registrert 10.687 nye biler. Av disse var 5.074 nullutslippsbiler, og dermed var elbilen under 50 prosent i forrige måned. Det ga også en nedgang på -1,4 prosent i forhold til elbilsalget i februar 2020. Det ble dog bruktimportert 632 elbiler, og det er en oppgang på hele 90,4 prosent. Så totalt kom det flere nye elbiler på norske veier i februar enn det gjorde i februar 2020, mer eksakt totalt 5.706 nye elbiler i forrige måned.
Den store vinneren i februar var ladbare hybrider, som jo stadig får lengre elektrisk rekkevidde og på den måten kan kjøres som en ren elbil. Rav4 kommer også i en slik utgave, og her er den elektriske rekkevidden opplyst til 75 kilometer.
Totalt endte nybilsalget i februar med 3.378 registrerte ladehybrider, opp hele 76,9 prosent fra februar 2020. Så langt i år har salget av ladbare hybrider økt med 63,3 prosent, og det har kommet 6.251 ladehybrider på norske veier i 2021.
Biler med kun forbrenningsmotor synger nå på siste vers, og de med kun bensinmotor hadde en markedsandel på 5,9 prosent i februar og de rene dieselbilene endte opp med 6,8 prosent av det totale salget.
Totalt ble det registrert 1.363 nye biler med kun forbrenningsmotor i februar, og disse endte dermed opp med en markedsandel på 12,7 prosent.
Les også: