I likhet med Volvo Cars har også Volvo Trucks jobbet med miljøvennlige kjøretøy en god stund, og har allerede på plass batterielektriske lastebiler og utgaver som går på fornybare energikilder, som biogass.
I løpet av andre halvdel av 2020-tallet kommer det også til et tredje alternativ, elektriske lastebiler med brenselceller drevet av hydrogen.
-->
– Vi har hatt denne teknologien under utvikling i noen år, og det føles stort å se de første lastebilene kjøre vellykket på testbanen, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
‒ Kombinasjonen av batterielektrisk og elektrisk med brenselceller vil gjøre det mulig for våre kunder å fullstendig eliminere CO2-holdige eksosutslipp fra sine lastebiler, uavhengig av transportoppdrag.
Prototypen som nå har gjennomført veitester heter Volvo FH Fuel Cell Electric, og er utstyrt med brenselceller fra Cellcentric ‒ et samarbeid mellom Volvo-gruppen og Daimler Truck.
Volvo understreker at brenselcelleteknologien fortsatt er i startgropen, og selv om det er mange fordeler med dette er det også noen utfordringer.
En av disse er at de trenger langt større tilgang på grønt hydrogen enn det som finnes i dag, og en annen er at infrastrukturen for tanking av tunge kjøretøy på langt nær er godt nok utbygd.
– Vi forventer at tilgangen på grønt hydrogen vil øke betraktelig i de neste årene, siden mange industrier vil være avhengig av å redusere CO2-utslippene, sier Alm.
‒ Likevel kan vi ikke vente med å senke CO2-utslippene fra transport. Vi er allerede sent ute. Så mitt tydelige budskap til alle transportselskaper er å starte overgangen i dag med batterielektrisk, biogass og de andre alternativene som er tilgjengelig. Elektriske lastebiler med brenselceller vil deretter bli et viktig tillegg for lengre og tyngre transporter om noen år.
Fordelene med hydrogen er åpenbare. Det tar under kvarteret å fylle hydrogentanken, og rekkevidden blir som med dieseldrevne lastebiler ‒ rundt 1.000 kilometer.
Volvo sier at totalvekten kan være på 65 tonn eller mer, og de to brenselcellene har kapasitet til å generere 300 kW elektrisitet ombord.
En brenselcelle genererer sin egen elektrisitet fra hydrogenet i kjøretøyet i stedet for å bli ladet fra en ekstern kilde, og det eneste lokale utslippet er vanndamp. Grønt hydrogen er produsert ved å bruke fornybare energikilder, slik som vind, vann og solen.
Svenskene sier at pilotkunder skal begynne å bruke bilene om få år, mens markedslansering er planlagt mot slutten av tiåret.
– Elektriske lastebiler med brenselceller drevet av hydrogen vil være spesielt godt egnet til lange distanser og tunge, energikrevende oppdrag, påpeker Alm.
‒ De kan også være et alternativ i land hvor det er begrensede muligheter for batterilading.
Les også: