Volvo og Daimler går sammen om hydrogen

To bokstavelig talt tungvektere slår seg nå samme for å produsere hydrogenbaserte drivverk.


Har du fått med deg at Mercedes faktisk satser på
hydrogenbiler? Jo, de gjør faktisk det, og det har de gjort lenger enn du tror.

-->
Tilbake i 1994 dukket det opp en varebil som ikke så veldig
framtidsrettet ut. Den var firkantet med en diger frontrute, hadde en stor Mercedes-stjerne
i grillen og ble presentert med det litt rare navnet NECAR. Den så rett og
slett litt pussig ut, og heng med nedover saken så får du se et par bilder av den
spesielle bilen.

Det hele må ha virket en smule surrealistisk for alle de som
var invitert av Daimler til denne store pressekonferanse, men bilen skjulte en stor
hemmelighet.

Tyskerne ville nemlig vise noe helt nytt de hadde kastet seg
over, nemlig historiens første «moderne» hydrogenbil.

Navnet er nemlig en forkortelse av «New Electric Car», og Daimler hadde testet denne på veien siden desember 1993 med et
positivt resultat.

Dermed ønsket de å vise den for resten av verden.

Nå var ikke NECAR et mesterverk, iallfall ikke om vi måler
ut fra dagens teknologi, men det var altså starten på en satsing den tyske gruppen
ikke har sluppet siden.

Dette har blant annet resultert i en ganske så unik hybrid vist
fram for tre år siden, Mercedes GLC F-Cell. Denne kunne kombinere bruk av hydrogen
og batterikraft, og var altså ikke en ren hydrogenbil som utelukkede benyttet
seg av hydrogen til å genere strøm. Denne kunne altså også sette brenselscellen
i inaktiv modus og kjøre som en ekte elbil.

Men er det en ting hydrogen passer bra til er det de litt
større og tunge kjøretøyene, og flere produsenter har allerede presentert hydrogenbaserte
lastebiler.

Volvo har selvsagt også sett denne muligheten, men den svenske gruppen har også innsett at det kommer til å bli dyrt og tidskrevende å utvikle løsninger rundt dette alene. Og det syns også Daimler Truck, og dermed har de to funnet hverandre.

Daimler og Volvo skal opprette et nytt selskap hvor de er
likestilte eiere, hvor Daimler baker inn alt de har av hydrogenteknologi og
selskaper mens Volvo betaler inn 600 millioner euro i selskapet.

Sammen skal de to store lastebilprodusentene utvikle,
produsere og kommersialisere hydrogen-drivverk for framtiden.

‒ Transport og logistikk holder verden i gang, og behovet
for transport vil fortsette å vokse. Virkelig CO2-nøytral transport kan skje
gjennom elektriske drivlinjer med energi som kommer enten fra batterier eller
ved å konvertere hydrogen om bord til strøm, sier Martin Daum, styreleder i Daimler
Truck og styremedlem i Daimler.

‒ For at lastebiler skal kunne takle store belastninger og
lange avstander, er brenselceller et viktig svar. Dette er en teknologi hvor Daimler
har bygd opp betydelig kompetanse gjennom sin Mercedes-Benz brenselcelleenhet
de siste to tiårene. Dette felles initiativet med Volvo Group er en milepæl for
å bringe brenselcelle-drevne lastebiler og busser på våre veier.

Volvo-president Martin Lundstedt sier at elektrifisering av veitransporten
er et nøkkelelement for å nå en karbonnøytral verden.

‒ Å bruke hydrogen som bærer av grønn strøm til å drive
elektriske lastebiler i langdistanseoperasjoner er en viktig del av
puslespillet, og et komplement til batterielektriske kjøretøyer og fornybart
drivstoff. Det er bra for våre kunder og for samfunnet som helhet å kombinere
Volvo Group og Daimlers erfaring på dette området for å få fart på utviklingen,
sier han.

Avtalen er fortsatt ikke signert, men begge de to store
gruppene regner med at dett skjer i løpet av 3. kvartal.

Da gjenstår det bare å ta en titt på Mercedes NECAR, hydrogenbilen
fra 1994.

Slik så den ut, og et av bildene er den sammen med hydrogenbilene B-klasse F-Cell og F-125 også.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter