Volvo med selvkjørende trekkvogn i Göteborg

Lastebilprodusenten har nå satt Vera i arbeid, en selvkjørende,elektrisk og nettverkskoblet trekkvogn. Se video!


Det har nå skjedd historiske ting rett over grensa, og noe
som markerer starten på en helt ny tid for den hjulbaserte transporten.

I fjor lettet de litt på sløret rundt Vera, en helt ny
trekkvogn som er laget for å gjøre korte transportoppdrag på faste og forhåndsdefinerte
ruter.

-->
Vera er designet for korte avstander, og kan helt av seg
selv frakte store mengder varer med millimeterpresisjon.

Den elektriske trekkbilen er altså selvkjørende og koblet til
en skytjeneste, og det hele overvåkes av et kontrollsenter.

Drivlinjen er den samme som Volvos elektriske lastebiler har,
og det kan kobles vanlige trailere til trekkvognen.

Hun er et imponerende skue med sin veldig spesielle
utseende, og noe ganske så annerledes enn det vi vi er vant til med de vanlige trekkvognene.

Slik så det ut da Volvo presenterte Vera:

Og det var ikke bare et PR-stunt for å skape blest rundt
kommende teknologi, for nå har Volvo faktisk satt Vera i jobb.

Det skjedde i Göteborg og i samarbeid med DFDS, selskapet som
har nærmere 20 ferjer i daglig ruter rundt i Nord-Europa.

Det danske ferjeselskapet frakter også varer på turene, og
her kommer samarbeidet med Volvo inn.

De to har med støtte av flere svenske selskaper og
myndigheter opprettet en autonom rute mellom DFDS’s logistikksenter og havnen,
som også inkluderer kjøring på åpne veier.

Der forflytter Vera seg fra A til B i maks 40 km/t, og helt av seg selv.

Målet er å sette en flåte av Vera-biler i drift i en
konstant transportflyt, og alt dette skal etter planen overvåkes av et
kontrolltårn.

Dette skal ifølge Volvo gjøre transporten mer effektiv og fleksibel,
og gjøre den mer bærekraftig.

Vera kan selvsagt overføres til nye prosjekter i framtiden.

‒ Autonom transport med lavt støynivå og nullutslipp kommer
til å spille en viktig rolle i framtidig logistikk, og den vil være til nytte
for både næringslivet og samfunnet. Vi ser dette samarbeidet som en viktig
start, og vi vil være med på å videreutvikle dette området. Det kan være at
Vera har en fartsgrense, men det har ikke vi. Testingen har allerede startet,
og vi kommer til å implementere løsningen i løpet av de neste årene, sier Mikael
Karlsson, viseadministrerende direktør for autonome løsninger hos Volvo Trucks.

Svenskene har tidligere levert en autonom løsning til det
norske selskapet Brønnøy Kalk, og les mer om det i en av lenkene under videoen.

Volvo leverte også sine to første elektriske lastebiler
tidligere i år, en renovasjonsbil og en distribusjonsbil. Disse er bygd på modellen
Volvo FL Electric, og serieproduksjonen av denne samt den større FE Electric skal
starte opp senere i år.

Disse ser naturligvis ut som vanlige lastebiler, og det kan
vi ikke si om Vera.

Her kan du selv se når hun trekker henger med svære containere til havna i Göteborg:

Les også:

Les mer om:

Nyheter