Uten Volvo-merkene hadde det vært svært vanskelig å se at denne faktisk kommer fra det svenske merket, for Volvo Concept Recharge er noe ganske annet enn det vi har sett til nå.
Nå er elbilen som navnet sier et konsept, men bilen viser uansett hvordan Volvo vil tenke framover ‒ ikke minst med tanke på den store fordelen et elbil-design faktisk har.
-->
Elbiler trenger som kjent ikke en stor motor eller en girkasse med en stor tunnel under bilen, noe som gjør at man kan gjøre to store designgrep når slike biler tegnes.
Uten en stor motor foran kan man skyve forhjulene enda lengre framover, og inne i bilen kan man lage biler med helt flate gulv. Begge endringene gir enda mer innvendig plass i forhold til den ytre størrelsen.
Problemet for bilprodusentene at disse to grepene er vanskelig å få til på plattformer som primært er designet for biler med forbrenningsmotor og girkasse, men nye plattformer tar også høyde for dette. Og som vi vet har alle de store nye plattformer som også skal utnytte den innvendige plassen enda mer optimalt.
Volvo har allerede klar to elbiler, en helelektrisk versjon av XC40 og den aller første rene elbilmodellen, kommende C40. Begge er satt sammen på CMA-plattformen i likhet med Polestar 2. Neste ut deretter blir en ny generasjon av flaggskipet XC90, før de skal komme med en rekke nye elbiler fram mot 2030.
Hva framtiden vil bringe får vi nå et lite glimt av, for Volvo kan nå vise et ganske så oppsiktsvekkende konsept kalt Volvo Concept Recharge.
Her har Volvo styrt eter selskapets skandinaviske designarv, hvor mantraet «less, but better» er et sentralt element. Som vi ser har svenskene utnyttet fordelen med å flytte hjulene enda lengre ut mot fronten og bakenden, hatt fokus på aerodynamikk som er viktig for rekkevidde og gitt den et voldsomt glasstak som bør sørge for mye naturlig lys for de på innsiden.
Innvendig kan vi også se et veldig flatt gulv, slik elbilene til Volvo vil ha i framtiden. Dermed utnyttes de to store designfordelene med elbilene til det fulle.
I Concept Recharge kommer dette til syne med at setene har fått nye plasseringer, samt at de har optimalisert takprofilen og senket panseret som skal sørge for den samme gode sittehøyde som i Volvo XC40, XC60 og XC90.
«Less, but better»-prinsippet har også gjort sitt til å fjerne alle unødvendige elementer, og det er ganske så vanskelig å se at dette faktisk er en Volvo uten merkene som identifiserer bilen.
Framme er grillen byttet mot en skjoldaktig struktur, mens hovedlyktene er en ny tolkning av Volvo Tors hammer-design. Her forklarer Volvo at disse har fått en ren grafisk utforming, muliggjort av den nyeste HD-teknologien, og åpner seg i mørke for å avdekke hovedlyktenhetene.
Bak er de klassiske baklyktene utstyrt med et sett av vinger som strekkes ut i høyere kjørehastigheter for å forbedre den samlede aerodynamikken ytterligere.
‒ Vår Concept Recharge representerer et manifest for Volvos helelektriske framtid, og en ny type kjøretøy, sier designsjef Robin Page.
‒ De nye og moderne proporsjonene går hånd i hånd med økt allsidighet og viser hva som er mulig å oppnå med teknologi når vi snakker om design.
På innsiden er også mindre bedre, og framme finner vi et lite instrumentpanel foran rattet og en 15-tommers nettbrettskjerm i midten ‒ og det er stort sett det. Volvo samarbeider forresten med Google når det kommer til infotainment, og i framtiden skal bilene utstyres med et integrert Android Automotive OS-system.
Volvo melder også at de har tenkt på sin skandinaviske arv også i resten av kupeen, hvor de har gått for rene linjer og hyller naturen på sin måte.
– Inne i Concept Recharge har vi skapt en ekte skandinavisk stuefølelse. Interiøret kombinerer vår nyeste teknologi med vakre, bærekraftige og naturlige materialer. Alle deler av interiøret er et lite kunstverk i seg selv, og kunne stått alene som et individuelt møbel i et rom. Vi bruker de nyeste teknologiene, men ikke for deres egen skyld. Vi legger alltid vekt på de fordelene teknologiene kan føre med seg, sier Page.
Bilmerket har også en formidabel satsing på sikkerhet, og har blant annet inngått samarbeid med Nvidia som utvikler superhjerner til biler og Luminar som utvikler øyne gjennom lidar-sensorer.
For Concept Recharge er Luminars øyne et viktig element med tanke kommende trygg selvkjøringsteknologi, og er plassert i en optimal posisjon på taket for å samle informasjon om omgivelsene rundt bilen.
– Med Concept Recharge viderefører vi Volvos rike designarv på en moderne og frisk måte gjennom overgangen til vår helelektriske framtid. Den representerer alt vi tror at kundene ønsker seg fra en helelektrisk Volvo, og vi gleder oss til å ta denne filosofien i bruk i vår neste generasjon biler, avslutter Robin Page.
Les også: