Det skulle bare mangle at det er Volvo som viser vei i videreutviklingen av sikkerhetsbeltet, for de var først med oppfinnelsen som har berget millioner av liv.
I mange år hadde ikke bilene noe belte, og da de først kom var det kun en løsning med et belte over midjen. Men Nils Bohlin så muligheter.
Volvo forklarer at under en alvorlig kollisjon vil for en eksempel en større passasjer få høyere beltebelastning, og dermed reduseres risikoen for hodeskader. Så ja, en mindre passasjer vil få en lavere beltebelastning, og dette reduserer risikoen for ribbeinsbrudd. Her gjelder det altså å fordele og styre de enorme kreftene som kan påføres i en kollisjon, og dette er på fagspråket kalt lastbegrensende profilvariasjoner.
– Verdens første multiadaptive sikkerhetsbelte er nok en milepæl for bilsikkerhet, og et godt eksempel på hvordan vi bruker sanntidsdata med ambisjonen om å redde liv, sier Åsa Haglund, leder for Volvo Cars Safety Centre.
Ved bruk av data fra de mange sensorene kan systemet analysere ulike parametere, som bilens retning, hastighet og passasjerstilling, og deretter sende dette til beltet. Basert på disse dataene velger beltesystemet den mest passende innstillingen.
Og det beste? Dette systemet skal bare bli bedre og bedre.
Les også:
- Prisen klar for imponerende el-pickup
- Volvos elbilsalg faller stort
- Den magiske folkebussen får nytt liv