Det skulle bare mangle at det er Volvo som viser vei i videreutviklingen av sikkerhetsbeltet, for de var først med oppfinnelsen som har berget millioner av liv.
I mange år hadde ikke bilene noe belte, og da de først kom var det kun en løsning med et belte over midjen. Men Nils Bohlin så muligheter.
Ingeniøren kom opp med en løsning med tre punkter, et langt mer effektivt 3-punktsbelte som holdt hele overkroppen fast til stolen. De første bilene med dette, Volvo Amazon og PV 544, kom i 1959, og siden har ikke bilindustrien sett seg tilbake.
Svenskene sto altså bak det moderne og effektive sikkerhetsbeltet, men de ser også muligheter til forbedring.
Så i den kommende elbilen EX60 vil vi finne et multiadaptivt sikkerhetsbelte, ja, det aller første i historien. Multiadaptivt betyr at beltet kan tilpasse seg trafikkvariasjoner og personen som bruker det, og det via sanntidsdata fra bilens avanserte sensorer.
For som med alle nye Volvo-biler har også kommende EX60 en rekke sensorer på inn- og utsiden som skal gjøre kjøreturen sikrere, og her er det også mulig å skreddersy beskyttelse til personen i setet, i tillegg til å tolke trafikksituasjonen tilpasser beltet seg personlige egenskaper som høyde, vekt, kroppsform og sittestilling.

Volvo forklarer at under en alvorlig kollisjon vil for en eksempel en større passasjer få høyere beltebelastning, og dermed reduseres risikoen for hodeskader. Så ja, en mindre passasjer vil få en lavere beltebelastning, og dette reduserer risikoen for ribbeinsbrudd. Her gjelder det altså å fordele og styre de enorme kreftene som kan påføres i en kollisjon, og dette er på fagspråket kalt lastbegrensende profilvariasjoner.
– Verdens første multiadaptive sikkerhetsbelte er nok en milepæl for bilsikkerhet, og et godt eksempel på hvordan vi bruker sanntidsdata med ambisjonen om å redde liv, sier Åsa Haglund, leder for Volvo Cars Safety Centre.
– Dette er en betydelig oppgradering av det moderne 3-punkts sikkerhetsbeltet, en Volvo-oppfinnelse fra 1959 som anslås å ha reddet over en million mennesker.
Volvo har et mål om at ingen skal bli alvorlig skadet i deres biler, og har forsket på sikkerhet i over 50 år og har en database med over 80.000 mennesker involvert i ekte ulykker.
Dagens belter bruker lastebegrensere som styrer hvor mye kraft beltet legger på kroppen ved en kollisjon, og her er det ifølge Volvo tre profiler, Det nye beltet høyner dette til hele 11 lastbegrensningsprofiler, og dette optimaliserer selvsagt ytelsen for hver enkelt situasjon og individ.

Ved bruk av data fra de mange sensorene kan systemet analysere ulike parametere, som bilens retning, hastighet og passasjerstilling, og deretter sende dette til beltet. Basert på disse dataene velger beltesystemet den mest passende innstillingen.
Og det beste? Dette systemet skal bare bli bedre og bedre.
For Volvo samler inn både data og innsikt slik at de kan tolke både passasjerene, scenariene og responsstrategier, og rulle ut oppdaterte løsninger via trådløse programvareoppdateringer.
Det nye sikkerhetsbeltet befinner seg i et større økosystem som inkluderer ting som kollisjonsputer, passasjeroppdagelse og førerassistansesystemer, og alle disse jobber sammen.
Volvo sier at det nye beltet er testet og videreutviklet ved kollisjonslaboratoriet i Volvo Cars Safety Centre, og i dette kan de gjenskape nesten alle typer trafikkulykker og utføre tester som selv overgår de regulatoriske sikkerhetskravene.
Les også: