Tilbake i oktober kunne Volvo endelig feire at produksjonen av merkets aller første helelektriske crossover var i gang, og den gang opplyste Volvo at startprisen lød på 554.900 kroner.
Siden har Volvo justert rekkevidden for denne utgaven med firehjulsdrift, som gikk fra estimerte 420 kilometer ved produksjonsstart og opp til 444 kilometer i henhold til WLTP-syklusen noen uker senere.
-->
Utleveringene av Volvo C40 Recharge Twin, som med norske spesifikasjoner har en oppgitt rekkevidde på 441 kilometer, har allerede startet, og nå får kundene en enda rimeligere versjon som de kan velge.
Det er nemlig åpnet for bestilling av en ny versjon Volvo C40 Recharge som har forhjulsdrift og en mindre batteripakke, uten at akkurat det går altfor mye utover den oppgitte rekkevidden.
For den nye utgaven lyder denne nemlig på 431 kilometer, så her er det snakk om 10 små kilometer i forskjell.
Men det er en stor endring, foruten at den går fra AWD til FWD.
‒ Med den nye varianten gjør vi C40 Recharge tilgjengelig i en ny prisklasse. Bilen leveres i flere utstyrsnivåer, til gunstige priser med både service og forsikring inkludert, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Inkludert i prisen er ting som 3 års service, 3 års full kaskoforsikring, veihjelp, bytte av vindusviskere (én gang i året) og bytte av bremseskiver/klosser.
– Med mange av de mest sentrale tjenestene inkludert i prisen blir det færre bekymringer for kunden og man får lavere driftskostnader, påpeker Trosby.
Det er også noe nytt rundt selve utseende til C40, hvor takspoileren og taklinjen som rammer inn det store panoramataket fra A- til C-stolpen har fått samme farge som karosseriet. Det er også mulig å bestille seter med ulltrekk.
Men de største endringene er selvsagt de som er knyttet til drivverket.
Batteriet til den nye versjonen har en nettokapasitet på 67 kWh, og her er altså rekkevidden på 431 kilometer. Batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent kapasitet på rundt 32 minutter med en ladeeffekt på 150 kW.
Elmotoren leverer 231 hestekrefter med et dreiemoment på 330 Nm, og den er tilgjengelig med hengerfeste med en tillatt totalvekt på 1.500 kilo. Den med firehjulsdrift har en maks vekt på 1.800 kilo, mens begge versjonene er godkjent for taklast for opp til 75 kilo.
Når det gjelder priser er det ikke bare tilleggsutstyr som bestemmer hvor mye en C40 koster. Volvo har også en abonnent-løsning som åpner for en ny måte å handle bil på.
‒ Kundene kan enkelt bestille C40 Recharge i Volvo Cars’ nettbutikk eller får hjelp til å gjøre dette hos en autorisert Volvo-forhandler, sier Trosby.
‒ De kan selv bestemme om de ønsker å eie bilen eller å gå for en fleksibel abonnementsløsning med forutsigbare kostnader og det meste inkludert i et fast månedlig beløp.
Så hva med prisene?
En Volvo C40 hadde altså en oppgitt pris på 554.900 kroner da den ble lansert i oktober, men det har skjedd litt siden da.
Slik er prisene per i dag, og dette inkluderer også frakt og levering i Oslo: