Peugeots 300-serie er 90 år

I fjor høst kunne Peugeot by på en ny versjon av 308, en bil som strekker seg tilbake til 2008. Men arven går mye lengre tilbake.


Finn én feil: 301, 302, 304, 305, 306, 307, 308, 309.

Peugeots modeller er ganske enkle å holde styr på, for de aller minste befinner seg i 100-serien og deretter vokser de i størrelse opp mot den aller største modellen i 500-serien, 508.

Den første bilen i 300-serien var Peugeot 301 som dukket opp i 1932, og var produsert ved Poissy-fabrikken i Frankrike. Siden har faktisk alle bilene i 300-serien blitt laget der, foruten 309 og den ferske utgaven av 308 som blir satt sammen i Mulhouse.

Det har kommet 10 generasjoner, og de strekker seg over en periode på 90 år.

Her er et aldri så lite familieportrett:

Ok, la oss starte med begynnelsen.

Som med mange andre modeller, ble også 301 født ut av en økonomisk krise. En slik var det på begynnelsen av 1930-tallet, og Peugeot møtte nye krav ved å lansere Peugeot 301.

Den kom i salg i 1932 og fikk leve til 1936, og var tilgjengelig både som en sedan, limousin, coupé, kabriolet og roadster.

301 var drevet av en 1.465-kubikks motor som utviklet 35 hk, og det ble produsert totalt 70.500 eksemplarer.

Peugeot 302 var en direkte etterfølger i 1936, og denne ble det produsert 25.100 eksemplarer og fram til 1938.

Dette var en tid da bilprodusentene også oppdaget verdien av aerodynamikk, og 302 var et eksempel på dette: Med de integrerte frontlysene plassert bak radiatorgrillen, hadde den en strømlinjeformet front, som tok stilen kjent som «Sochaux-spindelen» videre fra Peugeot 402 lansert i 1935.

For den ble en så stor suksess på 402 at Peugeot bestemte seg å videreføre den til også «mellomserien».

302 kunne forresten nå den vanvittige hastigheten på 100 km/t. Ikke verst for en bil fra mellomkrigstiden!

Krigen skapte for øvrig trøbbel for 300-serien, og det er grunnen til at Peugeot 303 aldri ble en realitet. Den ble opprinnelig satt på vent, men da Peugeot knallet til med en ny 300-serie ble den forbigått.

Peugeot 304 ble nemlig presentert i 1969 på Paris Motor Show.

Den var tilgjengelig som en sedan, coupé, kabriolet, stasjonsvogn og som en bruksbil. Peugeot 304 hadde som mål å okkupere det mellomstore segmentet, og beholdt den tekniske basen til Peugeot 204 lansert i 1965.

Den skilte seg imidlertid fra 204 ved at fronten hadde en vertikal grill og sedanen var 15 centimeter lengre (4,14 m sammenlignet med 3,99 m), men bare 2 centimeter lengre i kombiversjonen (3,99 m sammenlignet med 3,97 m for 204).

Fra 204 beholdt 304 akselavstanden og den sentrale delen av karosseriet. Hekken var lengre. Den moderniserte baugen, med sine trapesformede frontlykter, lignet på Peugeot 504.

Den var kanskje overrakende romslig, en vesentlig betingelse for en familiesedan.

Mellom 1969 og 1979 ble nesten 1.200.000 eksemplarer av 304 produsert, og den ble en stor kommersiell suksess.

Mellom 1970 og 1972 lanserte Peugeot også 304 i USA, men der var den altfor liten. Kun 4.000 modeller ble solgt.

I 1973 ble den restylet og i 1975 forsvant coupé- og kabriolet-versjonene. Sedanen forble ute hos forhandlere til 1979.

Peugeot 305 ble lansert i Europa i 1977 som etterfølgeren til Peugeot 304. To karosserityper var tilgjengelig. En 4-dørs sedan og en 5-dørs kombi, som også kom med et baksete som kan foldes i to.

Designet i samarbeid med selveste Pininfarina, var stasjonsvognen tilgjengelig i en kommersiell versjon.

Peugeot 305 var neste steg opp for Peugeot 304-plattformen og dens 1,3 liters bensinmotor. Den skilte seg ut fra sine utenlandske konkurrenter takket være sin forhjulsdrift, sin tverrgående motor og sine fire uavhengige hjul.

Med sitt litt banebrytende veigrep fikk 305 raskt fotfeste på markedet, noe også det ganske store interiøret og komforten verdig de høyere segmentene.

Mer enn 1,6 millioner enheter av alle karosseriversjoner ble produsert.

Peugeot 305 sedan fungerte også som grunnlaget for VERA-eksperimentprogrammet, designet for å forbedre drivstoffeffektiviteten til framtidige biler.

Den første VERA 01-prototypen ble avduket i 1981, hadde den en 20 prosent reduksjon i masse og en 30 prosent reduksjon i aerodynamisk luftmotstand.

VERA ble holdt i gang i over fem år, og det ble også jobbet med motorene. Programmet hadde en betydelig innflytelse på utviklingen av Peugeot 205, 405 og deretter 605.

Ankomsten av Peugeot 309 i 1985 bremset salget av 305, faktisk så mye at det var helt slutt for den i 1989. Det var faktisk Peugeot 405, og ikke 309, som etterfulgte den i Peugeot-serien i 1987.

Peugeot 309 ble produsert mellom 1985 og 1994 både i Poissy, i Spania og i Storbritannia, og var en av de første ekte «kompakte» bilene i moderne forstand.

Den var ikke lenger en klassisk 4-dørs notchback som 304 og 305, men en kombi. Med en lengde på 4,05 meter var den 19 centimeter mer kompakt enn en 305 (4,24 m i sedanversjonen).

Inspirert av Talbot Horizon, som den erstattet, men med sin egen stil, lånte den plattformen og dørene til Peugeot 205, med langstrakte front- og bakseksjoner.

Lansert i en 5-dørs versjon, kom 309 også i en 3-dørs versjon to år senere, i 1987.

309 GTI, drevet av den 1.9-liters motor med 130 hk til 205 GTI, og akselererte fra 0 til 100 km/t på 8 sekunder med en toppfart på 205 km/t.

I 1989 fikk 309 GTI MI16 en 160 hk sterk motor fra Peugeot 405, og den ble til den kjente 309 GTI 16-utgaven.

I 1994 tok eventyret slutt for 309, og da hadde den solgt i over 1,6 millioner eksemplarer.

Franskmennene lanserte Peugeot 306 i 1993. Den erstattet både topputgaven til Peugeot 205 og Peugeot 309.

Den ble en bestselger, og satt sammen på ikke mindre enn ni steder rundt om i verden fram til 2002.

Tilgjengelig i 3- og 5-dørs versjoner fra 1993, fikk den selskap i serien av en 4-dørs og en attraktiv kabriolet i 1994.

Designet og bygget av Pininfarina, ble sistnevnte kåret til «årets vakreste kabriolet» på Genève Motor Show i 1994, og «årets kabriolet» i 1998.

Kjøreegenskapene ble spesielt understreket av to nye sportslige versjoner ‒ Peugeot 306 XSI og Peugeot 306 S16.

En spektakulær Maxi-versjon med 285 hk markerte Peugeots retur til rally i 1996 etter en 10-års pause.

Den vant det det franske rallymesterskapet både i 1996 og 1997, og fortsatte med å vinne noen av asfaltrundene i verdensmesterskapet i rally.

306 ble restylet i 1997, og i løpet av dette året dukket det også opp en stasjonsvogn.

Produksjonen av 3- og 5-dørsversjonene av 306 stanset i 2001 da nye Peugeot 307 ble presentert, mens stasjonsvognen overlevde til 2002. Kabriolet ble fortsatt produsert av Pininfarina fram til 2003.

Peugeot 307 ble lansert i 2001, og kåret til «årets bil» i 2002. At den ble en stor suksess viser salgstallene, for totalt ble det produsert 3,5 millioner slike biler over hele verden.

Den introduserte en ny halvhøy arkitektur som ga bedre plass, og hadde også en ganske så stor frontrute.

Tilgjengelig i 3-dørs, 5-dørs og kombiversjoner, fikk den en ekstra silhuett sommeren 2003: Coupé Cabriolet (CC), som overførte det innovative konseptet som ble introdusert på 206 CC til dette segmentet.

Med sin uttrekkbare hardtop og sine 4 komfortable seter var 307 CC en av tidens mest romslige kabrioleter. Det la også grunnlaget for den sportsligere versjonen som deltok i VM i 2004 og 2005, hvor den vant tre ganger og klarte 26 pallplasseringer.

Den første generasjonen av den nye Peugeot 308 etterfulgte Peugeot 307 i 2007, og denne ble erstattet av en ny generasjon i 2013 og altså nåværende 308 lansert for et halvt år siden.

Peugeot 308 i kom i 3-dørs, 5-dørs og SW kombiversjoner, og i mars 2009 en ny generasjon av CC-modellen.

En 308 RCZ Coupé-versjon ble avduket på Frankfurt Motor Show i 2007, og produksjonen ble raskt bekreftet, noe som ga opphav til Peugeot RCZ, en 2+2 coupé produsert i 68.000 eksemplarer mellom 2010 og 2015.

Verstingversjonen hadde 270 hk og klarte 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder.

Peugeot 308 II ble lansert i 2013. I likhet med 307 12 år tidligere, ble den kåret til «årets bil» i 2014.

Det takket være både designet og kjøreegenskapene, og både størrelsen og vekten ble også redusert ‒ 4,27 meter i lengde og en basisversjon på 1.200 kilo.

På innsiden ble det også presentert noe nytt, Peugeot i-Cockpit, som allerede var på plass i Peugeot 208.

En GTi-versjon forbedret kjøreegenskapene og dynamikken til 308 ytterligere, og bidro til det totale salget.

Det ble solgt 7 millioner Peugeot 308 i løpet av de to første generasjonene, før altså den nye Peugeot 308 III debuterte.

Produsert på Mulhouse-fabrikken, er den utstyrt med den nye Peugeot-logoen, som ble avduket da den nye merkeidentiteten ble introdusert i februar 2021.

Og ja, den kan også bli «årets bil». Den nye er nemlig en av sju biler som har tatt seg til finalen om å årets bil i Europa, hvor vinneren blir avslørt i slutten av måneden.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured