Volvo EX30 har hatt verdenspremiere, og svenskene har også åpnet for bestillinger av den nye elbilen. (Fotos: Volvo)

Volvo EX30 med overraskende startpris

Det skal ikke stå på pris når Volvo lansere den neste rene elbilen ‒ den kompakte SUV-modellen Volvo EX30. Se bilder.


Volvo har gått proft til verks når de har lansert EX30, lillesøsteren til EX90. For som en oppvarming til selve premieren har de kommet med flere drypp som har holdt temperaturen oppe, og avslørt at bilen blir like sikker som en stor Volvo, er ganske miljøvennlig også når det kommer til produksjon og at den får noe så unikt som en lydplanke på innsiden.

Og når de til slutt skulle vise fram hele bilen, fant de like godt veien til motebyen Milano i Italia. Mer elegant enn det er det vel knapt mulig å få en lansering.

Det er ikke så rart, for den helelektriske SUV-modellen blir svært viktig for svenskenes satsting i årene framover, for dette er en kompakt elbil med stort salgspotensial. Volvo EX30 er 4,23 meter lang, 1,55 meter høy og 1,83 meter bred (uten speil), mens akselavstanden er på 2,65 meter.

Videre har den 5-seters elbilen et bagasjerom med lagringsplass på 318 liter, noe som inkluderer 61 liter under gulvet og det er også en frunk foran som rommer 7 liter.

Og det er ikke bare størrelsen som er liten, for også prisen er overraskende lav og befinner seg langt under 400.000 kroner.

– Volvo EX30 er en av de mest spennende lanseringene vi noen gang har gjort. Med en meget lav innstegspris vil bilen være aktuell for veldig mange kundegrupper, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Cars.

– EX30 er vår minste SUV noensinne, men slår samtidig Volvo-rekorder i både karbonavtrykk og ytelser. I tillegg har den skikkelige SUV-egenskaper, med god lagringsplass, høy bakkeklaring, lang rekkevidde og flere av våre mest avanserte sikkerhetssystemer.

Volvo har klar tre versjoner av EX30 fra start av, bakhjulsdrevne Single Motor og Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance dom byr på firehjulsdrift.

Innstegsutgavene med en motor har 272 hestekrefter og 343 Nm dreiemoment, og klarer 0-100 på henholdsvis 5,7 sekunder (Single Motor) og 5,3 sekunder (Single Motor Extended Range).

Topputgaven med to motorer har 428 hk og 543 Nm, og denne klarer sprinten på sportsbillignende 3,6 sekunder. Dette er intet mindre enn historiens raskest akselererende serieproduserte Volvo. Jepp, jøss!

Så hva med rekkevidden? Vel, den er dessverre ikke like imponerende ‒ spesielt for «billigutgaven».

For Single Motor har kun et batteri på 51kWh (netto 49kWh), og dette gir en foreløpig estimert rekkevidde på inntil 344 kilometer, ifølge Volvo. Men de to andre har heldigvis et større batteri.

Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance er utstyrt med et batteri på 69 kWh (netto 64,5kWh), og dette gir ifølge det svenske merket en estimert rekkevidde på inntil henholdsvis 480 og 460 kilometer.

Single Motor kan lade med opptil 134 kW, mens de to andre utgavene åpner for 153 kW. Volvo sier at batteriet lades fra 10-80 prosent på rundt 26 minutter.

I tillegg til tre varianter er det også tre utstyrsnivåer som kundene kan velge mellom, Core, Plus og Ultra. En Core inkluderer ting som LED hovedlys, parkeringssensorer bak og flere av Volvos nye sikkerhetssystemer ‒ inkludert et nytt førervarslingssystem som følger med på sjåføren og varsler om vedkommende er trøtt eller uoppmerksom.

De som går for Plus får også ting som et lydsystem fra Harman Kardon, en ny generasjon Pilot Assist og elektrisk bakluke.

Ultra jekker opp nivået ytterligere med ting som et 360-graders kamera, 22 kW ombordlader, en ny generasjon Park Pilot Assist, panoramatak og 19-tommers felger mot 18 tommer for de andre. Hengerfeste kommer som tilbehør.

EX30 blir tilgjengelig i fem ulike farger, Vapour Grey (standard), Onyx Black, Cloud Blue, Crystal White, samt en ny gulfarge med det norskklingende navnet Moss Yellow.

Volvo forklarer videre at estimert forbruk er 16,7 kWh/100 km for Single Motor, 15,7 kWh/100 km for Single Motor Extended Range og 16,3 kWh/100 km Twin Motor Performance.

Som Volvo tidligere har avslørt er EX30 utstyrt med en rekke sikkerhetsfunksjoner som stort seg har vært forbeholdt langt dyrere biler, og det inkluderer et døråpningsvarsel som varsler når døren foran åpnes og det er en syklist eller annen trafikant på vei forbi bilen.

– Sikkerhet har alltid høyest prioritet når vi designer bilene våre. EX30 har flere nye løsninger innen både aktive og passive sikkerhetssystemer, og bilen er et eksempel på hvordan Volvo viser lederskap i den teknologiske utviklingen av moderne bilsikkerhet, sier Trosby.

Når det gjelder bærekraft så har Volvo klart å kutte bilens totale karbonavtrykk med over 200.000 kjørte kilometer til under 30 tonn, noe som er en reduksjon på 25 prosent sammenlignet med elbilene Volvo C40 og Volvo XC40.

– Bærekraft har stått sentralt gjennom hele EX30, helt fra de første tegningene til den dagen bilen ikke er på veien lenger. Ved slutten av sin levetid er EX30 designet for å kunne bli 95 prosent gjenvunnet, gjennom å resirkulere materialene og gjenvinne energi fra alt som ikke kan resirkuleres, sier Trosby.

På innsiden kommer Volvo EX30 med en 12,3 tommers senterskjerm, har en rekke lagringsløsninger og altså en lydplanke som dekker hele bredden av dashbordet ‒ den første av sitt slag i en bil.

– Ved å gruppere høyttalerne i én komponent, reduseres mengden ledninger og materiale i bilen. Lydplanken er et godt eksempel på smart og bærekraftig design, som er gjennomgående i EX30s interiør, sier Trosby.

Innsiden byr også på fire romtemaer som har vært sitt uttrykk og fokus på bærekraft, og et av disse er i denim og er laget med avfallsprodukter fra denimens resirkuleringsprosess.

Andre tilgjengelige materialer er resirkulert plast laget av avfallsprodukter som gamle vindusrammer og rulleskodder, lin, en fornybar fiber utvunnet fra linfrøplanter og ullblanding med 70 prosent resirkulert polyester og et strikket setemateriale som inkluderer resirkulert plast, opplyser Volvo.

Dette er de foreløpige nøkkeltallene for Volvo EX30:

  • Dimensjoner (L x B x H): 423 cm x 183 cm (uten speil) x 155 cm
  • Akselavstand: 2650 mm
  • Bakkeklaring: 165 mm
  • Seter: Fem
  • Motorytelser:
  • Single Motor/Single Motor Extended Range: 200 kW, 272 hk, 343 Nm. Bakhjulstrekk
  • Twin Motor Performance: 315 kW, 428 hk, 543 Nm. Firehjulstrekk
  • Akselerasjon 0-100 km/t:
  • Single Motor: 5,7 sekunder
  • Single Motor Extended Range: 5,3 sekunder
  • Twin Motor Performance: 3,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)
  • Batteri:
  • Single Motor: 51 kWh (brutto), 49 kWh (tilgjengelig)
  • Twin Motor Performance: 69 kWh (brutto), 64 kWh (tilgjengelig)
  • Estimert forbruk:
  • Twin Motor Performance: 16,3 kWh/100km
  • Rekkevidde:
  • Single Motor: Inntil 344 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
  • Single Motor Extended Range: Inntil 480 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
  • Twin Motor Performance: Inntil 460 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
  • Maksimal ladeeffekt: 134 kW (Single Motor) og 153 kW (Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance). 10-80 prosent på ca. 26 min,
  • Bagasjerom: 318 liter bak andre seterad, inkludert 61 liter under gulvet. Frunk 7 liter.

Det er ikke så ofte at det åpnes for bestillinger allerede ved en verdenspremiere, men det gjør Volvo med EX30. Det betyr at prisene er klare.

  • EX30 Single Motor: Startpris på. 321.900 kroner.
  • EX30 Single Motor Extended Range: Startpris på 366.900 kroner.
  • EX30 Twin Motor Performance: Startpris på 421.900 kroner.

Volvo Norge opplyser at de første EX30 skal komme i løpet av første kvartal 2024, så den er et drøyt halvår unna forhandlerne.

Og ja, nevnte vi at det også kommer en Cross Country litt senere i 2024? For ja, svenskene har på gang en litt barskere versjonen av EX30 også.

Cross Country kommer med flere unike detaljer, som høyere bakkeklaring, 19-tommers sorte hjul eller 18 tommers hjul med spesiallagde dekk. Denne har også utvendige sølvfargede og svarte designdetaljer som andre Cross Country-modeller, samt et lite svensk flagg på siden av panseret.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter