I dagens verden skal selskapene helst ha fokus på bærekraft, og det gjelder ikke minst innen bilbransjen som står bak mye utslipp. Og med en stadig vriding over til elbiler og mer miljøvennlig produksjon minker også utslippene fra bilsektoren.
Men hvem tror folket er de mest bærekraftige?
-->
Hvert år siden 2011 har Sustainable Brand Index tatt tempen på den europeiske bærekraften, og undersøkelse har som mål «å synliggjøre bærekraftstrender og forbedringsområder for merkevarer», som de selv sier.
Og dette er virkelig en stor undersøkelse på tvers av 24 bransjer, for bare for det norske markedet er den basert på over 11.000 intervjuer med norske forbrukere.
Disse har totalt vurdert 268 merkevarer, og en del av kartleggingen omhandler klima- og miljøarbeid mens en annen del går på samfunnsansvaret.
Resultatet for årets undersøkelse er nå klart, og den store vinneren uansett bransje ble i år som i fjor Finn.no. Det er kanskje ikke så overraskende, for på plattformen som alle kjenner til fokuseres det mye på salg av brukte ting og dermed gjenbruk ‒ en viktig faktor både når det kommer til bærekraft og ikke minst en økonomisk faktor i den turbulente inflasjonstiden vi er inne i.
De to andre på pallen er Posten og Tine, mens Flytoget endte rett utenfor pallen.
Så hva med bilmerkene?
Jo, her gikk Volvo til topps ‒ igjen. For det gjorde de også under fjorårets undersøkelse.
– Vi jobber aktivt med FNs bærekraftsmål både her i Norge og fra globalt hold, så det er veldig hyggelig at dette arbeidet ser ut til å bli lagt merke til av forbrukerne, sier Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Volvo Car Norway.
‒ For Volvo er bærekraftsarbeidet nå sidestilt med vårt arbeid innen sikkerhet, og har høyeste prioritet.
Det svenske merket har lenge vært ansett som en leder når det kommer til bilsikkerhet, og vil nå lede an når det kommer til bærekraft. De forsker blant annet på hvordan man kan erstatte tradisjonelle kvalitetsmaterialer med bærekraftige, og et av de oppsiktsvekkende grepene er at de skal bruke alternativer til skinn i elbilene. Disse skal være basert på biobaserte og resirkulerte kilder.
‒ At norske forbrukere opplever Volvo som det mest bærekraftige bilmerket handler mye om den historiske styrken merkevaren har innen sikkerhet, men også at de har et tydelig og forståelig mål om å bli et rent elbilmerke, sier Erik Elvingsson Hedén, CEO og grunnlegger av SB Insight, selskapet som står bak Sustainable Brand Index.
‒ Det vitner om ambisjoner i forbrukernes øyne.
I likhet med alle de andre store merkene skal også Volvo over til en helelektrisk bilpark, og dette skal skje innen 2030. Her hjemme følger Volvo målsetningen den til myndighetene, nemlig at alle nye biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler.
En bil som skal bidra til dette er en som mange venter på, Volvo EX90:
Allerede i 2022 sto elbilene for 69 prosent av det totale Volvo-salget i Norge, og de jobber nå i likhet med Polestar hardt med å kutte det totale karbonavtrykket som en elbil etterlater seg.
I 2025 skal denne ned 40 prosent fra 2018-nivået, og i tillegg jobber de med å redusere CO2-utslippet i den globale leverandørkjeden med 25 prosent innen 2025.
– Vi sa for flere år siden at vi skal bli en helelektrisk bilprodusent, og overgangen skal skje innen 2030. Nå tror jeg at forbrukerne har forstått at dette ikke bare var ord, sier Broch.
‒ Vi fortsetter å rulle ut nye elbiler og leverer på det vi har lovet. Samtidig intensiverer vi arbeidet for å kutte utslipp i hele verdikjeden.
I tillegg til bærekraft er mangfold viktig og kanskje ekstra krevende i bilsektoren, og Volvo Car Norway prøve å lede an også på dette feltet.
De har altså en kvinnelig toppleder, og halvparten av selskapets ledergruppe på åtte personer består av kvinner. Totalt er kvinneandelen i selskapet på 41 prosent ‒ 21 av 51 ansatte er kvinner.
– I en tradisjonelt mannsdominert bilbransje jobber vi aktivt med å rekruttere flere kvinner, både til lederposisjoner og i organisasjonen for øvrig. Volvo har alltid vært en inkluderende merkevare, og det er viktig at de som jobber hos oss speiler tiden vi lever i, sier Broch.
I tillegg til Volvo finner vi fire andre bransjevinnere som kan knyttes til transport i årets Sustainable Brand Index.
Flytoget som er 4. best totalt scoret best i Transport-kategorien, Widerøe var best blant flyselskapene, Fjord Line gikk til topps i Reise og turisme-kategorien mens Circle K gikk til topps blant drivstoffselskapene.
Les også: