Nio ET5 har fått norsk snø under hjulene, og utleveringene er bare dager unna. (Fotos: Nio Norge)

Nio ET5 er på plass

Årets mest solgte bil i fjor har en fått en ny konkurrent, for nå har den første lasten med Nio ET5 ankommet Norge.


Tesla Model 3 har vært den mest populære nybilen her i Norge de siste årene, og har gått til topps som årets mest populære ved to anledninger. Første gang i 2019 med 15.683 nyregistreringer, og dette kopierte den populære elbilen i fjor da det kom hele 17.356 nye Model 3 med norske skilt.

Men sedanen på nærmere 4,7 meter får nå en ny konkurrent i Nio ET5, en sportslig sedan som er 4,79 meter lang, 1,96 meter bred, 1,50 meter høy og med en akselavstand på 2,89 meter.

Så det er kanskje ikke så rart at Nio Norge har store forventinger til deres fjerde modell her i Norge, etter SUV-modellene EL7 og ES8 samt den nevnte ET7. EL7 var for øvrig på plass her hjemme så sent som i januar.

‒ Dette blir vår første bil under moms-grensen, sier Asbjørn Mitusch, pressetalsmann for Nio Norge.

‒ Det er en praktisk og en litt mindre sedan, men inneholder mye av det våre brukere forventer fra en Nio. Den er blant annet utstyrt med det samme, markedsledende pilot-systemet som Nio ET7.

Den nye momsgrensen for elbiler er på 500.000 kroner, og denne passerer begge versjonene av ET5. De med et 75 kWh stort batteri starter nemlig på 541.500 kroner, mens 100 kWh-utgaven har en pris på 629.250 kroner.

Men Mitusch har ordene i behold, for Nio skiller seg fra de andre merkene ved at de også tilbyr elbiler uten batterier. Da faller startprisen ned til 429.000 kroner, og deretter er det mulig å leie batteriet i stedet for å kjøpe dette.

Dette er en løsning som de aller fleste norske kundene til Nio benytter seg av, så det er åpenbart mange som mener at batterileie er en smart løsning.

Rekkevidden er for øvrig opplyst til 419 kilometer med 75 KWh-batteriet, og 540 kilometer for de med 100 kWh. 10-80 prosent lading er opplyst til 30 minutter for 75 kWh og 40 minutter for 100 kWh.

Nio ET5 er altså en mellomstor sedan som også byr på et 1,25 kvadratmeter stort panorama glasstak, og har et sportslig design med en fastback-lignende silhuett, IllumiBlade baklykter, «soft-close» dører, innfelte håndtak og 0-100 km/t på 4,0 sekunder for den raskeste utgaven.

Den arver altså mange løsninger fra ET7, men byr faktisk også på en nyhet. I motsetning til storesøsteren er det nemlig mulig å legge ned baksetene for å utvide bagasjerommet.

Når det gjelder utstyrt er Nio en av de som har valgt å gå for en enklere løsning med mye inkludert i prisen, men det er mulig å velge en komfortpakke til 12.000 kroner.

Denne kan lokke med ting som ventilerte forseter, oppvarmet ratt, oppvarmede seter i andre rad, intelligent duftsystem og belysning i innstigningslister, opplyser Nio Norge.

Andre tilvalg inkluderer større felger, 20 tommer mot originalt 19 tommer, litt mer spesielle utvendige og innvendige farger og en elektrisk uttrekkbar slepekrok med 1.400 kilo tauekapasitet.

Av utstyrt som er inkludert som standard trekker Nio Norge fram ting som to klimasoner med antimikrobisk & anti-allergen filtre, massasjeseter og seteventilasjon i forsetene, varme i alle seter, et 4K Dashboard kamera og selvkjøresystemene Nio Adam Super Computing og Nio Aquila Super Sensing.

Elbilen er altså på plass i Norge, og står foreløpig parkert hos Birger N. Haug Røyken. Det er godt nytt for kundene, for der klargjøres bilene nå for levering.

Når det faktisk skjer sier ikke Nio Norge, men de bekrefter at de første Nio ET5 skal leveres ut til kundene allerede nå i mars ‒ så ventetiden er snart over for de første kundene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter