Vi kan forvente oss elbiler fra Alfa Romeo med 800 kilometers rekkevidde i framtiden. (Fotos: Alfa Romeo)

Alfa og Maserati skal lage elbiler som klarer 800 km

Den andre fabrikken som skal spytte ut elbiler på den nye Stellantis-plattformen kalt STLA Large blir en italiensk en, og denne produserer biler for Alfa Romeo og Maserati.


Den store Stellantis-gruppen består blant annet av bilmerkene Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot og Ram, og alle disse har store elektriske planer.

Og skal 13 bilmerker plutselig begynne å lage elbiler, trenger man en plan som også inkluderer plattformer som alle disse elbilene kan lages på. Og det har selvsagt Stellantis, og de har gardert seg skikkelig.

Helgarderingen kommer nemlig i form av fire ulike plattformer, alle i utgangspunktet kalt STLA ‒ en fancy forkortelse av Stellantis blant annet brukt av børsen.

Målet er nemlig å lage elbiler i alle segmentene, så disse fire skal dekke alt fra små personbiler til store pickuper laget av Ram-merket. Fellesnevneren er at alle skal få mer rekkevidde enn dagens elbiler i disse segmentene.

En annen viktig ting med de fire plattformene er at de er veldig fleksible, slik at det er mulig å lage forskjellige typer biler og størrelser på en og samme plattform.

Dette er både kostnadsbesparende og effektivt, to viktige ting også når det kommer til den faktisk utsalgsprisen på elbilene.

Dette er de fire rene elbil-plattformene som Stellantis skal komme med:

  • STLA Small: 500 kilometer rekkevidde
  • STLA Medium: 700 kilometer rekkevidde
  • STLA Large: 800 kilometer rekkevidde
  • STLA Frame: 800 kilometer rekkevidde

Stellantis har allerede annonsert at den første fabrikken som skal utstyres med STLA Large-plattformen som åpner for elbiler som ruller 800 kilometer, er Chrysler-fabrikken Windsor Assembly Plant i Canada.

Nå er det klart at Stellantis Cassino Assembly Plant i Italia også skal lage Large-baserte elbiler på den nye plattformen. Denne fabrikken bygger biler for Alfa Romeo og Maserati, og mer spesifikt Alfa Romeo Giulia og Stelvio i tillegg til Maserati Grecale.

‒ Cassino-anlegget har en rik historie med innovasjon og teknologi, sier Stellantis administrerende direktør, Carlos Tavares.

‒ Kjøretøyene vi designer på STLA-plattformene vil revolusjonere kjøreopplevelsen med banebrytende funksjoner og muligheter, så vi stoler på at de dyktige arbeiderne og Stellantis-administrasjonen vil mestre våre dristige kostnads- og kvalitetsmål. Støtten fra arbeidsstokken i Cassino og visjonene til lokale og nasjonale ansatte elektrifiserer ytterligere vår innsats for å glede kunder med ren, trygg og rimelig mobilitet.

Fabrikken som ligger drøyt 100 kilometer sørøst for Roma ble bygd i 1972, men er i dag en ganske moderne en med blant annet 1.200 roboter som gjør bilbyggingen ganske automatisk.

At det fungerer viser den nye Alfa Romeo Giulia, for slik ser fronten på den bilen ut:

Fabrikken har også blitt mer bærekraftig de siste årene, og vannforbruket er blant annet halvert siden 2017 og den er også utstyrt med solcellepaneler som sørger for grønn energi.

Stellantis har altså på gang en svær elektrisk satsing, og styrer etter en strategisk plan de kaller for «Dare Forward 2030». Totalt skal konsernet investere mer enn 30 milliarder euro ut 2025 i elektrifisering og programvare, og det endelige målet er at de kun skal selge nye elbiler her i Europa i 2030.

Og denne elbil-revolusjonen skal også Alfa Romeo og Maserati være en del av. Og kanskje vil det vise seg at de faktisk blir viktige brikker, for nå får de iallfall en plattform som legger til rette for akkurat det.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter