Lamborghini gir først drypp rundt en kommende og elektrifisert superbil. (Fotos: Lamborghini)

Ny Lamborghini får fire motorer og 1.000 hk

Denne oksen ser rødt så det holder.


Også supermerkene forsker nå på nye elektrifiserte løsninger, og når det kommer til hybrider er det noe som er kalt HPEV. Ja, det ligner veldig på forkortelsen til de ladbare hybridene kalt PHEV, men de to første bokstavene er altså stokket om. Så nei, det er ikke skriveleif.

Dette er forkortelsen til High Performance Electrified Vehicle, og betyr i klar tekst elektrifiserte høyytelsesbiler. Og en slik har Lamborghini på gang.

Den rasende oksen eid av Volkswagen-gruppen har for lengst begynt å tenke i de elektrifiserte banene, og gir oss nå et hint om den aller først HPEV-bilen som de har under utvikling. Og denne oksen er skikkelig hissig en.

Bilen har kodenavnet LB744, og ingen fare ‒ den har en midtmontert V12-motor i motorrommet. Og ytterligere tre andre motorer.

Den 6.5-liters store motoren får nemlig hjelp av tre elektriske motorer, hvorav den ene er integrert i den nye 8-trinns dobbel clutch-girkassen (DCT). Denne monteres på tvers og plasseres for første gang bak forbrenningsmotoren.

I det som har vært overføringstunnelen helt siden Countach dukket opp, befinner det seg nå et litium-ion-batteri på 3,8 kWh som driver de elektriske motorene.

Det gjør nesten den kommende superbilen til en ganske så miljøsnill en, og CO2-utslippet faller med 30 prosent sammenlignet med en Aventador Ultimae.

Nå er det ikke første gang V12-motoren til Lambo får hjelp, for V12eren som første gang ble introdusert med 350GT i 1963 fant også veien inn i superbilen Sián i 2019. I den er det også montert inn en 25 kW sterk elektrisk motor som støtter V12-motoren, og som lagrer den elektriske energien i en superkondensator.

Nå vil LB744 introduserer en ny hybridarkitektur samt en helt ny generasjon V12, og dette blir altså merkets aller første HPEV ‒ og dette er en ladbar superbil.

Den nye motoren er den kraftigste 12-sylindrede Lambo har laget, og veier kun 218 kilo ‒ 17 kilo mindre enn den i Aventador. LB744 har motoren rotert 180 grader sammenlignet med Aventador, og vrir ut 825 hk ved 9.250 r/min. Mer spesifikk er effekten på 128 hk per liter, mens dreiemoment lyder på 725 Nm ved 6.750 r/min.

Motoren leverer kraft til alle fire hjulene, men AWD-bilen får også kraft fra noen andre enheter. Et par elmotorer finner nemlig veien til forakselen og lever kraft til forhjulene, mens det altså en motor over girkassen som leverer kraft bakover.

De to elmotorene foran byr hver på 350 Nm, og totalt leverer drivverket hele 1.015 hk ‒ så det bør gå unna i denne HPEV-bilen.

En annen litt oppsiktsvekkende ting med LB744 er at den nye 8-trinns girkassen er plassert på tvers bak den langsgående V12-motoren, og dette for å gi plass til batteriet som mater de elektriske motorene.

Dette er svært uvanlig når det kommer til superbiler, og den italienske oksen har kun tatt dette grepet to ganger tidligere i sin 60 år lange historie. Første gang med den revolusjonerende Miura lansert i 1966, og sist med Essenza SCV12 ‒ en banefokusert hyperbil.

Lamborghini sier at den nye DCT-kasse kun veier 193 kilo, og dette inkluderer også den elektriske motoren som kan mate bakhjulene og som byr på 110 kW og 150 Nm.

Når vi skriver kan, er dette på grunn av kjøremodusene som bilen er utstyrt med. Den kan også kjøres som en ren elbil, og selv da er det mulig med firehjulsdrift om alle tre elmotorene kalles til jobb.

Lambo sier at batteriet kan lades opp i løpet av en halv time, og åpner for lading med 7 kW.

Når bilen rygges er det det faktisk med elektrisk kraft av de to elmotorene framme, men også her kan den elektriske motoren bak hjelpe til. Så ja, rygging med AWD er faktisk mulig.

Hva alt dette betyr i rene ytelser får vi nok snart vite, for dette er altså det første dryppet Lambo kommer med rundt den kommende hybride superbilen.

Og med over 1.000 hk og tre elmotorer som kan gi umiddelbar kraft er vi sikre på at det kommer til å gå ganske så heftig unna, for denne oksen Ferdinand er en ganske så sint en takket være HPEV-løsningen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene