Snart er forhåpentlig lufttaxiene her. (Foto: AutoFlight)

Elektrisk lufttaxi tilbakela 250 kilometer

Lei av å banke i køene? Om AutoFlight får det som de vil kan du om ikke veldig mange år fly over den i en elektrisk lufttaxi. Se video.


Når det kommer til framtidig personlig lufttransport er det først og fremst en ting det handler om, VTOL-fly. Dette står for vertical take-off and landing, og betyr at slike kan ta av som en drone eller et helikopter og deretter dundre av gårde i lengderetningen som et vanlig fly.

Mer bestemt handler det om eVTOL, og dette er selvsagt elektriske utgaver som verken lager mye lyd eller slipper ut gifte stoffer under luftferden.

Dette er altså et alternativ til de flyvende bilene, og vil etter aller solemerker være på plass om noen år. Og da vil de åpne for personlig transport akkurat som en taxi, dog over køen og dermed ganske så raskt fram til målet.

Og nå har AutoFlight tatt et ganske stort skritt mot realiseringen av denne drømmen, for de har gjennomført en ganske så lang flytur som var vellykket.

Lufttaxien som ble testet heter Prosperity I, og denne er altså designet for korte transporter for eksempel i store byer eller mellom to byer, pendling opp til flyplassen eller rett og slett bare for en tur ut på landet. Så ja, akkurat som en vanlig landbasert taxi.

Dog går det litt mer unna i Prosperity, og AutoFlight sier at når den forhåpentlig er i drift i 2025 vil en tur som normalt tar timer med bil reduseres til rundt 10 minutter med Prosperity I.

Og det aller beste? Jo, det skal verken være dyrere eller mindre trygt. En skikkelig vinn-vinn-greie, altså.

Den store utfordringen med VTOL-fly er overgangen fra vertikal til horisontal bevegelse, og bare for å få  Prosperity som kan huse fire personer opp av bakken og i luften kreves det hele åtte rotorer som løfter de 1.500 kiloene.

Når den først er oppe i luften og er klar for den horisontale bevegelsen går det greit unna, for i en høyde på 150 meter kan den fly opp mot 180 km/t.

Når det skjer vil rotorene på toppen slutte å snurre og låse seg i en strømlinjet posisjon, mens propellene på baksiden skyver flyet fremover akkurat som med et tradisjonelt propellfly.

Overgangen er altså den store utfordringen, og skal vi tro AutoFlight har de nå løst denne gordiske knuten.

‒ Vi er begeistret for å ha knekt den jevne overgangsfasen til en eVTOL-flyging, og åpnet opp himmelen for Prosperity I og våre kommersielle produkter. Vi er sikre på at vi har et godt design underbygd av lydteknikk, og vi er glade for å se at overgangen var jevn, sikker og sømløs, sier AutoFlight-sjef Tian Yu.

Han bør vite hva han snakker om, for over to tiår har han bygd og designet elektriske fly, og kan skryte av over 300 elektriske luftfartsrelaterte patenter.

En annen som også kan smile etter at en milepæl nå er nådd er Mark Henning, administrerende direktør hos AutoFlight Europe.

‒ Å oppnå en jevn overgangsfase på rekordtid, fra prototype til flyging, understreker kaliberet til ingeniørteamet vi har på AutoFlight og gir stor selvtillit når vi går videre inn i utviklingsfasen og layoutplanene for vårt første bemannede fly, Prosperity I, sier han.

‒ Enkelheten i AutoFlights design ligger i vår patenterte «Lift and Cruise»-konfigurasjon, som kombinerer overlegen rekkevidde og sikkerhet med lav teknisk kompleksitet, noe som gjør det rimelig å produsere, vedlikeholde og operere som en flytaxi.

Optimismen kommer etter den aller siste testflyvingen, hvor 4. generasjon av designet rundt Prosperity gjorde at eVTOLen klarte å tilbakelegge 250,3 kilometer. Den tidligere rekorden lød på 248 kilometer, satt av Joby Aviation i 2021.

Sjekk ut videoen hvordan det ser ut når lufttaxien fyker over bakken, og som tar framtiden enda et hakk nærmere oss.

Les også:

Les mer om:

Nyheter