En viktig ting har banet seg vei inn i bilindustrien de seneste årene, nemlig noe som er forkortet OTA. Disse tre bokstavene gjør nemlig bilene bedre med årene.
Forkortelsen står for «Over The Air», og er myntet på mulighetene bilmerkene nå har til å trådløst oppdatere programvaren i bilen ‒ som jo er blitt meget viktig kanskje spesielt for elbilene.
For det første kan produsentene fikse feil kun ved et tastetrykk, for bilene er nå koblet til et nettverk. Og ikke minst kan de forbedre ting som effektiviteten, noe som for eksempel er viktig for rekkevidden og ladefarten.
Volvo sier at de nye bilene er maskinvaredesignet, men også programvaredefinert. Det inkluderer kommende elbiler som flaggskipet EX90 og lillesøster EX30, og begge disse helelektriske SUV-modellene kan altså bli bedre med årene ‒ takket være programvareutvikling og OTA.
For begge disse er drevet av banebrytende kjernedatamaskiner som kjører egenutviklet programvare med mange millioner av kodelinjer.
Da gjelder det å få testet programvaren, og nå åpner Volvo et senter som er en av de største investeringene til nå ‒ et nytt, toppmoderne testsenter for programvare i Gøteborg. Dette skal forsterke kapasiteten for integrert programvaretesting på alle nivåer.
Svenskene har allerede testsentre for programvare i svenske Lund og kinesiske Shanghai, men det nye Göteborg-anlegg er det desidert største både når det kommer til størrelse og kapasitet.
Volvo sier at intern programvareutvikling og testing er nøkkelen til å nå de strategiske ambisjonene, som inkluderer å være industrileder innen ny teknologi og å bli et helelektrisk bilselskap innen 2030.
‒ Dette er et toppmoderne anlegg som vil være navet for våre globale programvaretesting ‒ og valideringsaktiviteter, sier Anders Bell, globale sjef for FoU (Forskning og Utvikling).
‒ Utviklere fra alle våre globale ingeniørsteder og teknologihuber kan kjøre programvaretester her eksternt, 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Jeg er overbevist om at med dette nye testsenteret har vi satt en ny standard for bilindustrien.
Volvo Cars er et svært selskap som sysselsetter rundt 43.200 personer på full tid, mens det nye testsenteret til å begynne med skal telle rundt 100 ansatte. Etter hvert skal dette vokse til 300 ansatte, og det skal også huse rundt 500 testrigger og digitale testmiljøer ‒ opp fra nærmere 200 nå.
Det nye senteret skal jobbe tett med andre avdelinger som driver programvareutvikling, og det inkluderer en ny Tech Hub i Singapore åpnet så sent som i forrige måned. Det skal også åpnes et programvarefokusert Tech Hub i polske Krakow i februar.
‒ Vår voksende rekke av programvareingeniører jobber med en rekke spennende utfordringer, sier Alwin Bakkenes, global leder for programvareingeniør.
‒ Målet er å øke innovasjonshastigheten vår ved å utvikle programvare for nøkkelområder for Volvo Cars – fra kjernesikkerhetsteknologi basert på vår dype forståelse av hva som forårsaker ulykker, til vår oppfatning og førerassistansealgoritmer og programvare for framtidig autonom kjøring.
Andre programvaretekniske ting inkluderer utvikling av neste generasjons tilkoblede funksjoner og støtte til utviklingsarbeid gjennom dataanalyse.
Volvo har i tillegg til de to nye også Tech Hubs i Stockholm og Lund samt i indiske Bangalore. I tillegg har de ingeniørsentre i Shanghai og Gøteborg, og alle disse har sine egne fokusområder som til slutt skal settes sammen i en fungerende pakke.
Der blir det nye testsenteret i Göteborg viktig.
Les også: