Volkswagens nye ID.-flaggskip

ID. Aero er som navnet sier aerodynamisk så det holder, og rekkevidden skal da også bli godt over 600 kilometer.


Det går unna med den helelektriske satstingen over hos Volkswagen. ID.3 dukket opp i 2019, ID.4 i 2020, ID.5 og ID.6 i 2021, og i mars i år var det duket for ID. Buzz.

I tillegg til hovedmodellene har også tyskerne spadd på med flere versjoner, som ID.4 GTX, ID.5 GTX og ID. Buzz Cargo. Og Volkswagen har ikke tenkt å slippe ID.-gasspedalen med det første.

-->
Nå har elbilen som betegnes som et flaggskip hatt verdenspremiere, Volkswagen ID. Aero. Dette er en ganske stor sedan på nærmere fem meter som kan by på et design laget for minimal luftmotstand.

‒ Med konseptutgaven av ID. Aero får vi en god smakebit av det neste medlemmet av ID.-familien, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen Norge i Harald A. Møller.

‒ Dette er en bil med et emosjonelt design som i høyeste grad også ivaretar aerodynamikken. Rekkevidden blir på godt over 600 kilometer. Samtidig byr ID. Aero på eksepsjonell plass og eksklusivt interiør.

Dette blir altså den sjette hovedmodellen i ID.-serien.

‒ Med Volkswagens Accelerate-strategi for videreutvikling av elbilteknologien og elektrifiseringen av Volkswagen, driver vi elektrifisering av modellutvalget vårt framover med stor kraft. Her representerer ID. Aero en ny milepæl, sier Edvardsen-Eibak.

I likhet med sine elektriske søstre er også ID. Aero satt sammen på den etter hvert berømte MEB-plattformen, og med et coupélignende tak som bøyer seg ned mot kofferten har Volkswagens designere klart å få luftmotstands-koeffisienten helt ned i 0,23.

Når en slik aerodynamikk kobles sammen med et 77 kWh stort batteri, vil selv et flaggskip på nærmere fem meter få en ganske solid rekkevidde. Volkswagen antyder selv at bilen som under premieren var utstyrt med 22-tommers felger lander på 620 kilometer.

Den kommende elbilen skal først lanseres i Kina i løpet av andre halvdel av neste år, men det skal også lages en europeisk versjon i Emden-fabrikken. Den følger omtrent på samme tid, og Volkswagen Norge tror at ID. Aero kan dukke opp på norske veier allerede til neste år.

‒ Vi gleder oss enormt til vi kan lansere ID. Aero i Norge. Vi tror den kommer til å treffe eksisterende Volkswagen-kunder som i dag har vært vant med å kjøre bil med god plass, men samtidig også skape entusiasme hos nye kundegrupper, sier den norske direktøren.

I tillegg til 22-tommers felger i «turbindesign» som Volkswagen sier, har også konseptet fått erstattet de klassiske dørhåndtakene med opplyste berøringsflater.

Tyskerne betegner designet på ID. Aero som slående, hvor den litt coupélignende taklinjen selvsagt definerer sideprofilen. 

Konseptbilen vises frem i fargen Polar Light Blue Metallic – ifølge tyskerne «en lett tone som blir levende i møte med lyset rundt bilen». Taket er i sort høyglans som en kontrast til karosseriet.

Foran har en smal lysstripe på begge sider av den opplyste Volkswagen-logoen og over IQ.Light, og en LED-matrix-lyktene skal også sørge for godt lys ‒ greit i vintermørke Norge.

Bak er det også en lysstripe og LED-baklykter som skal gi et litt mer eksklusivt preg.

I og med at Volkswagen ID.6, en crossover-SUV kjent fra konseptet ID. Roomzz, kun er laget for Kina, blir ID. Aero den femte hovedmodellen i ID.-serien her i Norge ‒ og totalt den åttende ID.-bilen etter ID.3, ID.4, ID.4 GTX, ID.5, ID.5 GTX, ID. Buzz og ID. Buzz Cargo.

Her er bilder av konseptet Volkswagen ID. Aero:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter