Volkswagens lekre Shooting Brake-modell i ny utgave

Arteon R Shooting Brake og den «vanlige» Arteon R kommer nå i nye utgaver.


Volkswagens familieoverhode Arteon kommer altså som en Shooting Brake-utgave, men hva betyr egentlig det?

Jo, som navnet sier stammer dette uttrykket rett og slett fra å skyte ‒ nærmere bestemt jakt.

-->
Shooting Brake stammer opprinnelig fra hest og vogn-tiden på slutten av 1800-tallet, og var myntet på spesialdesignet vogner som ble brukt til å frakte jaktlag og våpen.

For rundt 100 år siden ble dette også brukt på biler som hadde nok plass til både jegere og våpen, mens det moderne begrepet kom på 1960-tallet da flere produsenter lanserte smekre stasjonsvognutgaver av sine mer sportslige modeller.

I dag betyr Shooting Brake enkelt nok coupé-lignende stasjonsvogner, og blant de som iblant kommer med slike er Mercedes, Toyota, Peugeot, Jaguar og Kia. Og Volkswagen.

De har nemlig en stasjonsvognutgave av toppmodellen Arteon, hvor Arteon R er den absolutte høvdingen i familien.

Modellen ble introdusert i 2017 som en slags arvtaker til CC (Comfort Coupé), og ble oppdatert allerede i fjor. Det gjaldt imidlertid kun de vanlige versjonene, men tyskerne hadde selvsagt ikke glemt sine R-utgaver av flaggskipet.

Og nå kan de endelig vise fram også oppdaterte utgaver av Arteon R, og det inkluderer både coupéversjonen og den lekre stasjonsvognen i Shooting Brake-utgave.

Den sportslige duoen nyter selvsagt godt av fjorårets oppdatering av modellen, men er hakket råere enn sine familiemedlemmer.

R-utgavene kan blant annet skilte med firehjulstrekk via 4Motion med R-Performance dreiemomentvektorering, en R-knapp på rattet som skal ta de fra vanlige GT-biler til sportsbiler (ifølge VW), 18-tommers felger som standard, DCC adaptiv chassiskontroll, en digital innside via Digital Cockpit Pro og selvsagt noe mer potent under panseret.

Volkswagen har puttet inn en 2-liters TSI-motor som vrir ut 320 hk og et dreiemoment på 420 Nm, og selv om disse to ikke akkurat kan kalles en sportsbil klarer Arteon R 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Toppfarten er som vanlig 250 km/t, men de som velger R Performance-pakken kan også ta disse helt opp i 270 km/t på den tyske Autobahnen.

I tillegg skiller R-versjonene seg selvsagt fra de andre utgavene på utsiden, og har blant annet R-fangere med større luftinntak foran og en diffuser bak, sidespeilhus i krom-stil og R Performance-bremser med blå kalipre.

Volkswagen melder at begge utgavene er klar, men du må nok jobbe litt med å få tak i disse i Norge. Her er nemlig ikke Arteon på den ordinære modell-listen, men mange norske jegere kunne nok ha tenkt seg å kjørt på jakt i Shooting Brake-modellen.

Her er bilder av både den nye Arteon R og Shooting Brake-utgaven, den ultimate stasjonsvognen fra Volkswagen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter