Polestar 1 rundes av med en gullversjon

God som gull, mener Polestar om sin aller første bilmodell Polestar 1. Og avrundingen står også til gull.


Tidligere i år annonserte Polestar at det var slutt for den aller første og historiske modellen til det unge merket, Polestar 1.

Denne bilen kom rekordfort, for det var først i 2015 at Volvo Cars og Geely bestemte seg for å lage et helt nytt elbilmerke. To år senere hadde de klar det første steget på den elektriske planen, en ladbar hybrid med lang elektrisk rekkevidde og sportsbillignende egenskaper.

Denne unike hybrid-GT’en hadde hele tre motorer og over 600 hestekrefter, og hybridløsningen inkluderte et 34 kWh stort batteri som åpnet for en elektrisk rekkevidde på 124 kilometer ‒ verdensrekord for ladbare hybrider.

Resultatet var en ganske miljøvennlig sportsbil med 609 hk og 1.000 Nm, som klarte 0-100 km/t på 4,2 sekunder. Toppfarten var som vanlig på europeiske biler begrenset til 250 km/t, mens den elektriske toppfarten lød på 160 km/t.

Polestar 1 skulle aldri være noe mer enn en slags pilotbil for det Polestar virkelig skal satse på, rene elbiler. Og den første slike i form av Polestar 2 er allerede på plass, så dermed ryddes Polestar 1 av veien for å gi plass til andre kommende elbilmodeller.

‒ Det er vanskelig å tro at den vakre «halobilen» når produksjonsslutt senere i år, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

‒ Vi presset grenser med denne bilen, ikke bare når det gjelder konstruksjon, men også i design og utførelse. Polestar 1 satte tonen for merkevaren, og genene er tydelige i Polestar 2 ‒ slik de også vil være i våre fremtidige biler.

Polestar 1 er ikke bare unik som den første bilen til Polestar, men den har også gått opp sin egen vei både når det kommer til tekniske løsninger og design.

‒ Vi tenkte utenfor boksen, sier Ingenlath.

‒ Vi designet ikke den for å konkurrere med andre biler, og vi designet heller ikke den for en spesiell kundegruppe. Polestar 1 handlet om å skyve våre egne grenser, utforske en ny æra for Polestar og lansere merket med en sterk uttalelse ‒ og den har gjort en god jobb med å fange hjerter og sinn til fans, presse og de heldige kundene som eier en.

Nå gjenstår det kun et fåtall Polestar 1 som skal bygges, og svenskene har tenkt å avrunde med stil. Faktisk en avslutning som står til gull.

Den nye spesialutgaven har fått en skreddersydd matt gull-lakk med matchende kaliper og svarte hjul. Innvendig gir fargematchede gullsømmer interiøret en enda mer unik følelse, og unik blir også denne spesialutgaven.

For Polestar sier at de maksimalt skal bygge 25 eksemplarer av gullversjonen, så de som ønsker seg en slik må kaste seg lynraskt rundt.

Så vi kommer mest sannsynlig aldri å se denne i det virkelige liv, så da kan vi jo heller ta en titt på bildene av den gull-utgaven. Her er de:

Les også:

Les mer om:

Nyheter