Annonse
Hjem Elbiler Her er Toyotas første elbil

Her er Toyotas første elbil

Endelig tar også Toyota spranget over til elbiler, og viser fram et SUV-konsept med en ny front og mulighet for solcellelading ‒ og et firkantet ratt. Den kommer for salg til neste år.

Toyota var den første bilprodusenten med en masseprodusert elektrifisert bil, og siden de lanserte hybriden Prius for godt over 20 år siden har de solgte mer enn 17 millioner elektrifiserte biler.

Den store satsingen på hybrider har bare mellom 2010 og 2019 redusert utslippet med rundt 140 millioner tonn CO2 ifølge Toyota selv, men det har altså skjedd uten rene elbiler.

Nå er det ikke slik at Toyota har gitt helt blaffen i elbiler, og konsernsøster Lexus har for eksempel lansert sin første elbil i UX 300e og Toyota selv har vist fram noen små og mer spesielle elbiler i tillegg til hydrogenbilen Mirai. Men nå girer de opp ytterligere.

I fjor annonserte Toyota og Subaru at de skulle samarbeide om framtidige elbiler via en ny plattform kalt e-TNGA, og for Toyotas del blir denne viktig når de skal komme med hele 15 batterielektriske biler innen 2025 ‒ hvorav sju skal hete bZ.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette er en ny elbilserie hvor forkortelse står for «beyond Zero», og konseptet av den første slike har nå hatt verdenspremiere.

Toyota bZ4X er en SUV i mellomklassen med firehjulsdrift, og byr på den store fordelen som elbiler uten en stor motor og girkasse her ‒ nemlig lang akselavstand og korte overheng. Altså en langt bedre utnyttelse av den innvendige plassen.

‒ Vi sikter mot kunder som mener det er viktig å tilbringe tid sammen med familie og venner. Når de ønsker å være sammen, kan Toyota bZ4X konseptet være et samlingspunkt, sier sjefsingeniør Koji Toyoshima.

Fornuftig nok går Toyota for en SUV når de skal inn i elbilmarkedet, og de har også droppet spesielle trekk og designet en ganske så «vanlig» og moderne bil i bZ4X.

Fronten er naturligvis ganske annerledes enn det vi er vant til fra Toyota, for elbiler trenger som kjent ikke en stor grill som skal føre frisk luft inn i en forbrenningsmotor. I stedet har Toyota fokusert på lyktene, sensorer og aerodynamiske elementer i en ganske karakteristisk form, og vi kan altså forvente flere elbiler fra den japanske produsenten med lignende front i framtiden.

Det kan du blant annet sjekke ut i denne videoen:

Den store akselavstanden gir altså en enda mer romslig kupé, og Toyota sier selv at benplassen i bZ4X er som i en stor sedan.

De kan også fortelle at de har konstruert kupéen rundt en «kjøremodul» som gir føreren en følelse av direkte kontakt med veien og viktig informasjon. Her har de også tenkt sikkerhet ved å plasser skjermene og instrumenter i «naturlig» siktelinje og ganske lavt foran føreren, og midtkonsollen er utformet for å være enkle å betjene.

Dashbordet og midtkonsollen ser selvsagt ganske annerledes ut, men det som virkelig stikker seg ut er rattet i bZ4X ‒ som ikke er rund. Og dette er ikke bare en gimmick for denne konseptmodellen, for Toyota rydder nemlig bort det tradisjonelle rattet i mange av de kommende elbilmodellene.

Konseptet brøyter nemlig vei for en kombinasjon av en styrestikke og et «steer-by-wire»-system. Denne teknologien skal ifølge Toyota «gi føreren bedre kontroll, fjerner påvirkning fra humper og dumper i veidekket og av bremsing og mer presis respons tilpasset bilens hastighet og hjul­vinkel».

«Steer-by-wire»-systemet betyr altså et farvel til det runde rattet, som i bZ4X ser mer ut som et ratt hentet fra en racerbil. Fordelen er ifølge det japanske merket at føreren slipper å flytte hendene rundt rattkransen for å svinge, og resultatet skal blir en bil som enklere og morsommere å kjøre.

Toyota har altså lang erfaring rundt elektrifiserte drivsystemer etter mer enn 20 år med hybrider, og uten at vi vet rekkevidder og slike ting bør bZ4X kunne skilte med mange smarte løsninger når det kommer til motorene, kontrollenheten og batteristyringssystemet. Hvor smart vet vi altså ikke helt ennå, men Toyota sier for eksempel at denne blir mulig å få med et solcellesystem som bør kunne øke rekkevidden.

Dette er altså en firehjulstrukket SUV, noe som betyr to elmotorer. Her drar Toyota full nytte av partner Subaru, spesialister på 4WD, og systemet er også utviklet sammen med dem.

«Systemet gir bilen ekte offroad­egen­skaper som betyr ekstra trygghet og bekymringsfri kjøring i alle slags vær-, vei- og føreforhold», melder Toyota selvsikkert.

Konseptet av bZ4X er altså en forsmak på det som kommer, og Toyota har en ganske så formidabel elbil-satsing på gang. For når den nye plattformen settes i drift er det full gass, og bZ4X blir en av sju planlagte bZ-modeller inn mot 2025. Totalt har T-merket som mål om å tilby hele 15 batterielektriske biler de fire neste årene.

‒ Det handler ikke bare om å bidra til miljøet med nullutslippsbiler, men også om å tilføre verdier i tillegg til «beyond Zero» ved å gjøre dem enklere og morsommere å kjøre, sier Toyoshima.

Et viktig stikkord bak den nye elbilsatsingen er bærekraft, for det handler ikke om kun lokale utslipp. Toyota sier at vi alle bor på denne samme kloden, og dermed må karbonavtrykket til en elbil senkes fra produksjon til den forsvinner ut av veiene.

Beyond Zero har fire grunnpilarer.

  • «Du og miljøet». Det viktigste punktet. Her handler det ikke bare om energien bilen bruker for å kjøre, men også hvordan den kan utnytte regenerativ eller fornybar energi, som f.eks. solenergi.
  • «Du og bilen din». Her fokuserer Toyota på hvordan de designer elbilen på spesialtilpassede plattformer, og utnytter de siste teknologiske funksjoner og har utmerkede tilkoblingsmuligheter som gir sikkerhet, bekymringsfrihet og en morsom kjøreopplevelse.
  • «Du og de andre». Denne styrer utviklingen av elbiler som er rommelige og komfortable, og inspirerer folk til å samhandle og dele opplevelser og erfaringer.
  • «Du og samfunnet». Her slår bærekraften inn, og denne tar høyde for en bredere innvirkningen på samfunnet og som kan gjøre verden bedre for alle.

Konseptet bZ4X brøyter altså vei for en stor elektrisk satsing, og Toyota tror at bare i Europa vil det være en miks av 70 prosent hybrider inkludert 10 prosent ladbare og mer enn 10 prosent nullutslippsbiler i 2025 – og da både batterielektriske og biler med brenselceller.

Den første «ordentlige» elbilen til Toyota er altså på vei, og bZ4X er ventet å komme for salg rundt midten av 2022.

Toyota har enn så lenge ikke sagt noe om spesifikasjonene, men dette får vi nok vite ganske snart.

Her er bildene av konseptet Toyota bZ4X:

Les også:

1 kommentar

  1. Med firkantet ratt er dette en no go for en som liker å kjøre og *kontrollere* bilen selv også under vanskelige forhold…

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,127FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker