Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer elektrisk rekkevidde.


Om du klikker deg inn på Volkswagens norske hjemmeside og videre til modellutvalget, kommer det opp ganske få modeller. Og det er ikke overraskende.

For Volkswagen Norge dropper nå alle biler som har en forbrenningsmotor, uansett hvor miljøsnille disse måtte være i den daglige bruken. I 2024 skal det kun handle om elbiler.

I skrivende stund er det fortsatt mulig å få kjøpt Golf og T-Roc med forbrenningsmotor, for dette er biler som har vært på lager og som fortsatt ikke er solgt. Tidligere inkluderte dette også Tiguan, men nordmenn har nå tømt lageret for denne bilen.

Trøsten er at vi får stadig flere elbilmodeller å velge mellom, og Volkswagen kan lokke med fire slike ‒ ID.3, ID.4, ID.5 og det nye flaggskipet ID.7. I tillegg har tilbyr de en favoritt i ID. Buzz som kommer både som vanlig bil og som varebil.

Men den nye Tiguan, modellen som har overtatt folkebil-benevnelsen fra Golfen, blir nordmenn snytt for. Og det er synd.

Volkswagen introduserte Tiguan i 2007, og traff midt i blinken med det kompakte SUV-modellen. For siden har de skuflet ut over 7,6 millioner slike biler, og det blir helt sikkert mange flere med den nye 3. generasjonen.

Den henter nemlig det beste fra to verdener, for med en ny generasjon eHybrid fungerer nye Tiguan som en elbil i hverdagen med 100 kilometers elektriske rekkevidde samt at den har en total rekkevidde som er langt over det tilsvarende elbiler kan vise til.

Det hadde vært perfekt for nordmenn som ofte må ut på langturer, men som kjent liker ikke symbolfokuserte politikere denne kombinasjonen. De vil kun ha elbiler, uavhengig av hvor lite utslipp andre typer biler har.

Volkswagen-folket i andre land kan derimot se fram til en Tiguan som er fornyet på alle områder, fra det ytre designet til teknologien og en oppfrisket innside.

‒ Den siste evolusjonsfasen av Modular Transverse Matrix (MQB evo) danner det svært innovative tekniske grunnlaget for 3. generasjon av Tiguan, sier Kai Grünitz, merkevarestyremedlem for teknisk utvikling-

‒ Takket være de store stordriftsfordelene til MQB evo demokratiserer Volkswagen igjen en rekke høyteknologiske utviklinger som DCC Pro eller de nye hybriddrevene med en elektrisk rekkevidde på rundt 100 kilometer og gjør disse tilgjengelige for hundretusenvis av sjåfører.

Slik ser nye Volkswagen Tiguan ut:

Ettersom bilen ikke er aktuell for Norge skal vi ikke gå detaljert innpå alle de nye tingene 3. generasjon kan by på, men kort fortalt er praktisk talt alt fornyet.

Ladehybriden byr altså på rundt 100 kilometer elektrisk rekkevidde, og for første gang i en eHybrid åpnes det også for hurtiglading via DC som standard. Og ja, det er selvsagt fortsatt også AC-lading.

Bilen har fått en nydesignet digital cockpit basert på 4. generasjon MIB med en infoskjerm på 15 tommer, det er selvsagt digitale tjenester og apper, massasjefunksjon for forsetene og IQ.Light HD matrix-frontlykter som for aller første gang finner veien til Tiguan.

Det er også en ny adaptiv chassiskontroll (DCC Pro) som optimerer komfort og dynamikk, en masse førerassistenter inkludert den nyeste Park Assist-generasjonen som automatiserer kjøring inn og ut av parkeringsplasser og en fornyet front.

Når det gjelder drivverk så har Volkswagen fortsatt ingen planer om å fase ut dieselen, og nye Tiguan kommer med både turbo-diesel (TDI), turbo-bensin (TSI), mildhybrid turbo-bensin (eTSI) og altså som ladbar hybrid (eHybrid).

Tyskerne sier at den nye generasjonen er tilnærmet klar for produksjon, og at den skal dukke opp hos bilforhandlerne i løpet av 1. kvartal av 2024.

Men det inkluderer altså ikke Norge, og her kan du se hva nordmenn går glipp av når den nye bestselgeren til Volkswagen blir ny:

Les også:

Les mer om:

Nyheter