Volkswagen har muligens ikke tenkt å la Audi ha kombinasjonen av premium og ytelse for seg selv nå som bilverden skal over på elektriske løsninger, for det er nettopp det konseptet Volkswagen ID.X Performance kombinerer.
Denne ble nylig vist fram under et ID. Treffen-arrangement i Ticino.
-->
‒ Vi presenterer ID.X Performance foran ID-entusiaster fra hele Europa, noe som gir oss sjansen til å møte medlemmer av ID. Driver Club personlig, sier Maria Soni Reissfelder, leder for markedsføring og salg i Volkswagen ID. Familie.
‒ Andreas Reckewerth og hans team av ingeniører har maksimert potensialet til MEB i dette kjøretøyet, og kombinerer sporty ytelse med de elegante linjene til en limousin. I tillegg til vår emosjonelle utstillingsbil, vil vi også vise frem en rekke produksjonsmodeller som ID.7, som forhåndssalget startet i Tyskland for bare noen dager siden.
Konseptbilen er laget på grunnlag av nettopp den nye ID.7.
‒ MEB gir mange fantastiske muligheter for å nærme seg kjøretøyutvikling med mye kreativitet, sier Andreas Reckewerth.
‒ Det var tydelig for oss at vi ønsket å basere vår nye utstillingsbil på ID.7, og at vi ville fokusere på å forbedre ytelsen. På denne måten kan vi vise hva som er mulig.
MEB er den modulære elektriske drivplattformen fra Volkswagen som en rekke nye elbilmodeller er basert på.
ID.X Performance har fått et løft når det kommer til utvendig design, og det sportslige er ivaretatt gjennom blant annet en frontsplitter og en svært framtredende bakre diffuser ‒ begge laget av karbon. Det hjelper også på uttrykket at bilen er kledd med både sideskjørt og en bakspoiler.
Bilen har også et senket sportsunderstell med spesielt stive fjærer, så den bør også kunne håndtere svingene langt bedre enn en vanlig ID.7.
Et must fort sportslige biler er noen litt kulere felger og fetere dekk, og konseptet er skodd med 20-tommers felger med sentrallås og racingdekk som har en bredde på 265.
Det er også tonede baklykter som gir elbilen et langt røffere uttrykk.
Men en sportslig premiumbil må også ha litt mer krefter enn en vanlig utgave, og Volkswagen har puttet inn to motorer som hever kreftene til 411 kW (558 hk) og utstyrt X’en med boost-funksjon.
ID.X Performance har en permanent synkronmotor på bakakselen samt en ekstra asynkronmotor på forakselen, og fordelen med dette er ifølge tyskerne en kortvarig overbelastningsevne og spesielt lite tap når det kommer til luftmotstand.
Det er også noe som heter Vehicle Dynamics Manager som også styrer driften av bakakselens differensialsperre, og denne funksjonen styres på et eget display med 17 centimeters skjermdiagonal i midtkonsollen.
Energien til 2-motordriften leveres av drivbatteriet som også åpner for en ladekapasitet på opptil 200 kW.
Om Volkswagen går videre med ID.X Performance er usikkert, men at mange helt sikkert kunne tenkt seg en slik ID.7 er vi sikre på. For som du kan se av bildene under kan den friste med langt sportsligere linjer.
Les også: