Som de fleste har fått med seg har Volkswagen på gang en ganske så formidabel satsing på helelektriske modeller, og de to første i denne er allerede på plass ‒ lille ID.3 og SUV-modellen ID.4. Sistnevnte kommer etter alle solemerker til å bli aprils klart mest registrerte nye nybil her i Norge, og vil føre an det norske Volkswagen-salget utover året.
Disse to skal følges av en rekke ID-modeller, og den første har nå gjennomført sin premiere under Shanghai Auto Show i Kina.
-->
Dit har nemlig det tyske merket tatt med seg to versjoner av ID.6, en SUV som vi skjønner ut av nummereringen er litt større enn ID.4.
Lillesøster ID.3 som er ment som en slags elektrisk søster til Golfen (4,28 meter lang) måler 4,26 meter, mens ID.4 går rett inn det populære C-segmentet med sine 4,58 meter.
ID.6 strekker seg akkurat 30 centimeter lengre enn ID.4, noe som betyr at den måler 4,88 meter i lengden. De ekstra centimeterne brøyter også vei for en tredje seterad, noe som åpner for sju seter i den nye elbil-modellen. Og ID.6 settes sammen på MEB-plattformen, slik som ID.3 og ID.4 også gjør.
Den kommer altså i to forskjellige utgaver, og slik ser de ut:
Volkswagen har selvsagt også fabrikker i Kina, og to av disse skal produsere hver sin utgave av ID.6. I nord skal de sette sammen utgaven kalt ID.6 Crozz, mens fabrikken lengre sør skal produsere den som er kalt ID.6 X.
Begge utgavene er spesialtilpasset kinesiske forhold, og skal dermed ikke eksporteres ut til resten av verden.
‒ Med den nye ID.6 legger vi grunnlaget for at minst 50 prosent av våre solgte biler i Kina er elektriske innen 2030, sier Ralf Brandstätter, administrerende direktør for Volkswagen-merket.
‒ Vi opprettholder framdriften, og øker gradvis vårt utvalg av MEB-biler. Innen 2023 vil Volkswagen ha totalt åtte ID-modeller i Kina, noe som gjør MEB omfattende der. Stordriftsfordelene vi har oppnådd lar oss tilby den nyeste teknologien til en overkommelig pris ‒ og dermed kan vi utvide vår elektriske offensiv ytterligere.
Som vanlig vil Volkswagen by på flere batteripakker, og den minste er på 58 kWh og byr på en rekkevidde på 436 kilometer i henhold til den kinesiske standarden. Storesøster har et batteri på 77 kWh, og her går rekkevidden opp til 588 kilometer.
0-100 km/t går for øvrig på 6,6 sekunder, mens toppfarten er satt til 160 km/t.
ID.6 bekrefter altså den store elektriske satsingen til Volkswagen, som selv tror at 70 prosent av bilene de selger i Europa i 2030 er elektriske.
Og i Kina vil nok en del kunne sette seg bak rattet på en ID.6 Crozz eller ID.6 X.