Nå kommer hurtigladere til elbåtene

Elbåtene er på vei, og nå tar BKK ansvar når det kommer til infrastrukturen. Nå ber de om tips om hvor de bør sette opp ladere.


Norge har ledet an når det kommer til elbiler, men vi er først og fremst en sjønasjon. Så Norge har også tatt ansvar for en elektrifisering til vanns, men så langt har det meste handlet om ferjer og noen få andre typer skip.

Det har vært svært lite fokus på det virkelige volumfeltet i det våte elementet, de vanlige båtene.

Dette henger selvsagt sammen med et par ting. Utvalget blant de elektriske båtene er ganske så begrenset, og infrastrukturen er fraværende.

Men det skjer ting på begge fronter, og på ladefronten tar nå BKK grep.

Sammen med lokale partnere skal konsernet som allerede står bak over 400 hurtigladere fordelt på mer enn 150 steder rundt i Norge ta grep, og planlegger mer konkret hurtigladere i tre byer.

‒ Norge har ledet an i elbilrevolusjonen, sier BKKs konsernsjef Jannicke Hilland.

‒ Nå vil vi gjøre det lettere å bytte til elbåt.

BKK er et stort kraft- og fornybarkonsern, og ambisjonen er å bli størst på elektrifisering i Norge. Dette fører de altså ut i det våte elementet, som de kjenner litt til fra før av. BKK har nemlig et selskap som heter Plug som bygger, eier og drifter landstrømsanlegg til skip.

Det er dette selskapet som nå skal utvide satsingen til et hurtigladernett, som faktisk blir det første av sitt slag i Nord-Europa ‒ og ett av få i verden. 

‒ Vi har jobbet med planene over tid. Særlig de siste månedene har elbåt-interessen blitt merkbart større, sier Hilland.

‒ Det vil ta tid før elbåtmarkedet blir stort, men skal det bli et marked må lading være trygt og tilgjengelig. Både båteiere, marinaer, båtforhandlere og politikere har stilt spørsmål hvordan lading skal skje. Den usikkerheten reduserer vi nå.

BKK har altså god erfaring med ladenett til elbilene, og ber nå båtindustrien bestemme seg for en felles elbåt-strategi. Mer konkret handler det om ladestandarder, som var et problem i bilindustrien før de stort sett ble enig om en felles ladeplugg.

‒ Vi må lære av elbilene, sier Maria Bos, daglig leder i Plug.

‒ Vi mener CSS-ladepluggen som brukes på lading for elbiler, også er den beste og tryggeste for elbåter. I dag ser vi noen spede forsøk på lading som vi ikke mener er trygt, eller klokt, når mange elbåter etter hvert skal lades samtidig i en havn. 

En åpenbar og stor fordel med dette er at laderne også åpner for at elbiler kan lades på steder der både båter og biler kan komme til.

‒ Laderen i Florø står slik til at du kan lade både bil og båt. Dette tror vi vil være attraktivt for mange steder langs kysten. Vi kan slå to fluer i en smekk, sier Bos.

BKK og Plug har altså kommet så langt med sine planer at de har pekt ut tre byer og fire områder som skal få et hurtigladenett sammen med lokale partnere.

Mer bestemt disse:

Solheimsviken i Bergen

  • Åpner: våren 2021 

Aker Brygge, Oslo

  • Aker Brygge Marina
  • Åpner: våren/sommeren 2021

Florø

  • Florø Havn. Felleseid med Sogn og Fjordane Energi (SFE)
  • Åpner: våren 2021

Vågen, Bergen

  • Endelig sted ikke bestemt. Gjøres i samarbeid med Bergen Havn. Åpner i 2022. 

I tillegg bygges det normalladere ved Marineholmen i Bergen. Her skal elbåtringen Kruser låne ut elbåter til bergensere.

BKK og Plug tenker mer helhetlig enn kun noen få nettverk, for ambisjonen er å elektrifisere det meste av kysten.

‒ Skal Norge få en ladeled langs kysten må det langt flere ladere til. Vi jobber med både Oslofjorden og Vestlandet. Vi har flere planer, og god dialog med flere havner og båtforeninger. Men vi vil veldig gjerne høre fra båtfolket selv, hvor de ønsker lademuligheter, sier Bos. 

De får altså hjelp av lokale aktører, og i Florø er ladeprosjektet et samarbeid mellom Sogn og Fjordane Energi (SFE), Evoy, Flora Hamn og Kinn kommune.

Evoy er et gründerselskap som lager elmotorer som rett og slett skal revolusjonere elbåtmarkedet, og holder til i Florø. De har allerede brøytet vei i elbåtmarkedet, og skal sammen med Plug samarbeide om hurtigladere også andre steder.

‒ Evoy har som mål å gjøre elbåt det naturlige valget for alle båtbrukere, og da trenger man også tilgang til hurtigladere for dem som skal på lengre turer enn bare i nærmiljøet, sier daglig leder Leif A. Stavøstrand.

‒ Vi er begeistret for samarbeidet med BKK og Plug, som gjør sitt til at våre kunder innen få år vil kunne dra på lange turer langs kysten på ren elkraft med minimal ladetid. Dette er starten på en aldri så liten revolusjon!

Det norske båtnæringen satser nå hardt på elektrifisering, og hadde det ikke vært for covid-19 ville den første elbåtkonferansen ha vært arrangert til neste uke. Denne er foreløpig utsatt til august, men at både bransjen og myndighetene nå tar elbåter seriøst viser foredragsholderne. For blant de finner vi også Norges statsminister Erna Solberg og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Vi vet ikke om de to frekventerer Aker Brygge særlig mye, men hos Aker Brygge Marina er de iallfall glade for at det nå satses på lading av elbåter.

‒ Aker Brygge Marina ønsker å være fremtidsrettet og tidlig ta en posisjon som marina for elektriske båter, som en del av den totale grønne satsningen til Norwegian Property. Vi mener tiden nå er inne for å tilrettelegge, og mener behovet for egne elektriske ladestasjoner for fritidsbåter vil være økende i årene framover, sier Geir Olav Hegerroll, daglig leder i Aker Brygge Marina.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter