Endelig kan du sjekke ut Mercedes EQS

Mye har vært kjent rundt det nye elektriske flaggskipet EQS allerede før verdenspremieren, men nå får vi også vite hvordan den elektriske S-klassen faktisk ser ut.


Det er all grunn til å forvente seg noe ganske så spektakulært når Mercedes annonserer en S-klasse også i den elektriske EQ-serien. En S-klasse skal nemlig vise vei for resten av bilverden, og det prinsippet gjelder også for S’et i EQ-serien.

Allerede før verdenspremieren visste vi ganske mye om EQS, for Mercedes er så fornøyd med det de har fått til at de stadig vekk har røpet detaljer rundt det elektriske flaggskipet.

Men nå vet vi det meste utenom priser, inkludert at EQS vil komme i to utgaver fra start av ‒ den bakhjulstrukne EQS 450+ og firehjulstrukne EQS 580 4Matic.

Og vi vet også at Mercedes-Benz Norge gleder seg til å få denne bilen ut på markedet.

‒ EQS introduserer et hav av teknologiske finesser som MBUX Hyperscreen, automatiske dører og skybaserte oppdateringer, kombinert med et utrolig komfortnivå, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.

‒ Vi kan i tillegg glede oss over en fantastisk rekkevidde på opptil hele 770 kilometer, og tittelen som den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden.

Selv om mye allerede er kjent rundt EQS skal vi selvsagt ta en gjennomgang av de viktigste punktene som gjør den kommende EQS til et elektrisk flaggskip.

Som Myhre nevnte kan EQS skite med rekkevidder helt opp til 770 kilometer, og dette gjennom en batteripakke som er på hele 107,8 kWh i langdistanseutgaven ‒ rundt 26 prosent større enn EQC. Det er også et batteri på 90 kWh og 10 cellemoduler, mot 12 i den med 107,8 kWh.

Elbilen åpner også for hurtiglading på 200 kW, mens ombordladeren kan skilte med en maks effekt på 22 kW. Den raske ladingen kan ved optimale ladeforhold fylle hele 300 kilometer med rekkevidde på batteriet kun etter 15 minutter med lading.

Myhre nevnte også MBUX Hyperscreen, og dette er ingeniørkunst fra øverste hylle. EQS kan nemlig skilte med en enorm skjerm som måler vanvittige 141 centimeter i bredden, er buet i tre dimensjoner og støpt som en enhet. Inne i dette «monsteret» har Mercedes puttet tre separate skjermer, blant annet en egen for passasjeren i forsetet.

Mercedes har ikke puttet inn færre enn 350 sensorer i det teknologiske fyrtårnet, og her registreres ting som avstander, hastigheter, akselerasjoner, lysforhold, nedbør, temperaturer, setebruk samt førerens blunking og passasjerens tale.

Mange av disse vil vise info på skjermen‒ og frontruten.

For selvsagt kommer EQS med et head-up-display, og dette er like imponerende som skjermen. Her tilsvarer visningssområdet 77 tommer, noe bildemaskinen med en høyoppløselig matrise med 1,3 million individuelle speil sørger for.

Med 350 sensorer og en drøss med informasjon kan det fort bli som å bla gjennom boken om Norges historie for å finne det man leter etter, men Mercedes tenker alltid trafikksikkerhet. Så infotainmentssystemet kalt MBUX Hyperscreen byr på 0 menylag. Jepp, det er ingen undermenyer å skrolle seg gjennom.

Grunnen er selvsagt kunstig intelligens, og denne skal vite hva de i førersetet og passasjersetet foran gjerne vil se på den gigantiske skjermen.

Tyskerne sier at det er over 20 funksjoner i tillegg til de vanlige som navigasjon, media og telefoni som kan vises, og disse vil automatisk poppe opp på skjermen som forslag når de er relevante for de på innsiden. Dette er kalt «Magic Modules», og brukeren kan godta eller avvise det aktuelle forslaget enkelt ved et klikk.

En annen ting Myhre nevnte var automatiske dører.

Mercedes EQS kommer med automatisk innfellbare dørhåndtak er standard, og dørene selv er såkalte komfortdører. Her er det mulig å bruke de tradisjonelle dørhåndtakene, bilnøkkelen eller MBUX-systemet. Og kult nok vil sjåførdøren automatisk lukkes når bremsepedalen trykkes inn.

EQS er en hyggelig bil med god norsk folkeskikk, så det er mulig å aktivere en velkomstfunksjon som bør gjøre kjøreturen ekstra hyggelig. Denne fungerer slik at når føreren er nærmere enn seks meter så låses den opp og førerdøren åpnes automatisk.

Det er også mulig å åpne bakdørene automatisk via MBUX-systemet, mens sensorene fra parkeringsassistent-systemene (vi kommer til det, for dette er også imponerende greier) brukes for å se etter hindringer og integrasjonen med Blind Spot Assist sørger for et høyt sikkerhetsnivå. Her skal ikke dørene ripes!

Den hyggelige bilen snakker selvsagt også til deg. Mercedes har jobbet masse med lyder og lydbilder i EQS, og det inkluderer også en akustisk hilsen og en tilsvarende auralyd når man går ut av og låser EQS. Bilen er forresten utstyrt med et surround-lydsystem fra Burmester.

En annen ting Myhre nevnte var skybaserte tjenester, og dette vil komme til mange biler i framtiden.

Å koble en bil til nettet har mange fordeler, som for eksempel at den alltid holder seg oppdatert akkurat som mobilen gjør. Oppkoblet gjør også bilen i stand til å kommunisere med andre biler og eksterne kilder, og for bilprodusentene baner det også vei for en spennende ny tjeneste ‒ on demand.

Så med EQS kan du legge til nye funksjoner selv, for eksempel om du «kun» har utgaven som har en styrende bakaksel med 4,5 prosent styring. Du oppdager at du trenger å svinge enda krappere, og du kan dermed bestille og aktivere en bakhjulsstyring med 10 graders styrevinkel. I så fall blir svingradiusen 10,9 meter, særs imponerende for en bil på over 5 meter.

Det blir altså mulig å bestille nye funksjoner og andre ting, enten som abonnement, midlertidige aktiveringer eller åpne for gratis testfaser.

Skybaserte oppdateringer (OTA) åpner også for en annen kul ting, for det er nemlig mulig å aktivere to kjøremoduser som begrenser kraften og andre funksjoner.

Den ene heter Nybegynner, og i denne er bilen låst til Komfort-modusen, toppfarten er begrenset til 120 km/t og støttefunksjonen EPS kan ikke skrues av.

Den andre er en servicepersonell-modus, rettet mot for eksempel hotellansatte. Her er karakteristikken lik nybegynner-modus og toppfarten er begrenset til 80 km/t. Inne i bilen vil den personlige profilen bli beskyttet mot uautorisert tilgang, for EQS byr selvsagt på egne profiler enten gjennom PIN-kode eller biometrisk gjenkjenning.

Som dere har sett ut av bildene er dette en litt coupélignende bil med svært så runde kanter, og det er en grunn til at EQS ser ut som den gjør.

For elbiler som i utgangspunktet har kortere rekkevidder enn tradisjonelle biler er aerodynamikken enda viktigere, for her gjelder det å tyne så mange kilometer som mulig ut av bilen. For en bil som EQS er også støynivået viktig, og det går hånd-i-hånd med en aerodynamisk bil.

Så Mercedes har bikket frontruta så vertikalt som mulig, optimalisert dørstrukturer og forsegling ‒ og for første gang i en Mercedes satt inn seks sidevinduer.

For å redusere vindstøy og senke cd-verdien som måler luftmotstanden ytterligere har A-stolpene fått en spesialformet list og dørene har som tidligere nevnt innfellbare dørhåndtak. En spesiell akustisk komfortpakke med laminerte glassruter er også tilgjengelig.

Resultatet er ikke kun mindre støy på innsiden, men også verdens mest aerodynamiske masseproduserte bil. EQS klokker nemlig inn med en cd-verdi på 0,20, og slår dermed følge med A-klasse sedan og nye S-klasse lansert for noen måneder siden som begge er best i deres segmenter med 0,22. Her er lavere bedre.

Navigasjonen brøyter også vei for ny teknologi. EQS kan selvsagt forvarmes eller kjøles under kjøring slik at batteriet har en optimal temperatur når elbilen skal lades.

For en viktig faktor rundt ladingen er en planlegger kalt Electric Intelligence, og denne finner den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Denne baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart, og tar også høyde for ting som trafikkork eller endring i kjørestil.

Systemet ser også antallet ladestasjoner, ladekapasitet og betalingsfunksjoner. Sistnevnte kan være greit å vite i en EQS, for Mercedes me Charge er det største ladningsnettverket i verden med over 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land ‒ inkludert over 200.000 i Europa.

EQS slår også et slag for helsen til de på innsiden.

Det elektriske flaggskipet er nemlig utstyrt med et HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) som renser den innkommende uteluften med et høyt filtreringsnivå. Denne reduserer både svoveldioksid, nitrogenoksider og lukt i samarbeid med kupefilteret, og HEPA-filteret er en del av ekstrautstyret Energizing Air Control Plus og sørger for god luft i kjøretøyets interiør. Dette er faktisk så smart at via klimakontrollen er det mulig å rengjøre inneluften for man setter seg inn i bilen.

Energizing Air Control Plus skal ifølge Mercedes være så effektiv at filtrene i ny tilstand skal fange mer enn 86 prosent av virusene og mer enn 90 prosent av bakteriene.

En annen ting som er verd å bite seg merke til med EQS er frontlyktene med teknologien kalt Digital Light, for dette er som mye annet i og med EQS ganske så imponerende.

Lyktene er satt sammen av tre ekstremt kraftige lysdioder som styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt, og totalt altså 2,6 millioner speil. Dette åpner for noe morsomt ‒ og viktig.

EQS kan nemlig projisere markeringer og advarselssymboler på veien, og dermed advare andre i trafikken.

Her er noen av tingene de digitale lysene kan gjøre.

  • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen sikter et flomlys direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

Det er fortsatt ikke alle land som tillater dette, men dette vet EQS selv og den integrerte geofencingen (automatisk geografisk begrensing) hjelper til med å overholde reguleringene hvert land har basert på projiseringsfunksjonene.

Vi lovte å komme tilbake til parkeringen, som er et lite kapitel for seg selv.

EQS kan selvsagt tilby på den siste versjonen av Drive Pilot, som åpner for automatisk kjøring opp til 60 km/t i de land som åpner for dette. Vi snakker altså om en ekte selvkjørende bil her, så da kan du fiske opp mobilen også om du sitter bak rattet. For det må du for all del ikke gjøre ellers!

Driver Pilot bygger på sensorene fra Driving Assistance Package men har også fått noen viktige tilleggssensorer for sikker autonom kjøring. Disse inkluderer LiDAR, et ekstra kamera i bakvinduet og av alle ting mikrofoner.

Ja, for dette er spesielt viktig for å registrere blålys og lyder fra utrykningskjøretøy. Drive Pilot mottar også informasjon om veigeometrien, ruteprofilen, trafikkskilt og uvanlige trafikkhendelser som ulykker eller veiarbeid fra det digitale høyoppløselige kartet.

Bilens posisjon spores av et høyst presist posisjonssystem som ifølge Mercedes går langt forbi det vanlige GPS-systemet, og de opplyser videre at den generelle introduksjonen av Drive Pilot vil følge gradvis i europeiske land så fort reguleringer tillater det.

Alt dette gir også en svært så proff parkeringsassistent, hvor førere kan klatre ut av bilen og kun trykke på mobilen så forsvinner EQS’en inn i parkeringshuset og parkerer seg selv. Motsatt er det bare å trykke på appen og bilen kommer tilbake og plukker deg opp.

Dette er parkering helt oppe på nivå 4 på den selvkjørende skalaen, og EQS byr altså på helautomatisk parkering i ordets rette forstand.

Men det er dessverre et par begrensinger rundt dette. Parkeringshuset må være utstyrt med en struktur for automatisk parkering, og landet bilen befinner seg i må ha åpnet for dette. Men med EQS er om ikke annet helautomatisk parkering mulig.

Så EQS følger helt klart i fotsporene på den ordinære S-klasse som i mange tiår har introdusert nye løsninger som senere har blitt standard i tilnærmet alle bilene, og den nye elbilen kan helt klart kalle seg et ekte flaggskip i elbil-verden.

Mercedes Norge har altså ikke klar prisene ennå, men har iallfall fått indikasjoner på at det kommende elektriske flaggskipet skal ankomme gamlelandet i september. Vi får håpe det tidsskjemaet holder vann.

Her følger teknisk data rundt Mercedes EQS, og gå nå ikke glipp av det store bildegalleriet under de to faktaboksene ‒ for det er ganske så stort.

Fakta størrelse og vekt:

EQS 450+EQS 580 4Matic
Lengde/bredde/høyde5216/1926/1512 mm5216/1926/1512 mm
Svingradius (bakakselstyring 4.5°/10°)11,9/10,9 m11,9/10,9 m
Bagasjeromsvolum610-1.770 l610-1.770 l
Vekt2.480 kg2.585 kg
Lastekapasitet465-545 kg475-550 kg
Maksimal totalvekt2.945-3.025 kg3.060-3.135 kg
Cd-verdi0,200,20

Fakta motor, batteri og lading:

EQS 450+EQS 580 4Matic
HjuldriftBakhjulstrekkFirehjulstrekk
Effekt245 kW385 kW
Dreiemoment568 Nm855 Nm
Akselerasjon (0-100 km/h)6,2 sek4,3 sek
Toppfart210 km/t210 km/t
Batterikapasitet107,8 kW107,8 kW
Maks regenerering186 kW290 kW
Ombordlader standard/tillegg11/22 kW11/22 kW
Hurtiglader200 kW200 kW
Blandet forbruk kWh/100 km15,7-20.417,4-21,8
CO2-utslipp00

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter