Volkswagen Tiguan R har meldt sin ankomst

Endelig er den sportslige utgaven av den nye folkemodellen klar for veiene.


Volkswagen-gruppen var verdens største bilprodusent i 2019, og endte opp med nærmere 11 millioner biler.

Av disse sto Volkswagen-merket for over halvparten av bilene, 6,2 millioner, men den store salgsmaskinen var ikke Golf-modellen. Nope.

Det er nemlig en ny modell øverst på Volkswagen-tronen, SUV-modellen Tiguan.

Dette er den tredje største SUV-modellen til det tyske merket, og måler 4,5 meter i lengden ‒ litt kortere enn en modell som Golf Alltrack. Og det er åpenbart en perfekt størrelse.

For Volkswagen produserte vanvittige 2.495 eksemplarer av Tiguan hver eneste dag i fjor, og hvert 35. sekund rullet det en ny Tiguan ut av samlebåndene på fabrikkene i Tyskland, Russland, Kina og Mexico.

Totalt ble det produsert 911.000 Tiguan-eksemplarer i 2019, og én av sju Volkswagen-modeller var faktisk en Tiguan.

Det er nå 13 år siden salgsmaskinen ble introdusert, og nå er det klart for den aller sterkeste utgaven de har satt inn i produksjon ‒ R-versjonen.

Volkswagen R har kommet med en rekke nye biler den siste tiden, så det er langt fra overraskende at den nye folkebilen også blir kledd i den sportslige drakten.

Dette betyr som mange vet en ganske så sprek 4-sylindret TSI-motor som mange av de andre R-versjonene, og Tiguan R kan skryte av 320 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Nm. Og dette er en trekkmaskin uten like, for dreiemoment holder seg på toppnivå fra 2.100 r/min og helt opp til 5.350 r/min.

Tiguan R byr også på noe som litt kryptisk er kalt «Torque Vectoring», et system som skal sørge for at grepet heves til et nytt nivå. Dette smarte firehjulsdrift-system fordeler ikke bare drivkraften variabelt mellom front- og bakaksler, mens også mellom venstre og høyre bakhjul. Dermed bør norske vinterutfordringer være en lek bak rattet på en Tiguan R.

Og i tillegg til snø-innstillingen med et smart driftssystem er det også mulig å sette Tiguan R i kjøremoduser som Comfort, Sport, Race, Individual og Offroad, slik at den bør håndtere de fleste situasjonene ganske så bra.

Den har også blitt sportsligere i utseende, hvor blant annet støtfangere i R-design, speilhus i matt krom, en unik og høyglanset svart diffusor, svarte hjulbyer og 20-tommers Misano-lettmetallfelger gir den røffere linjer.

Også på innsiden skiller den seg ut fra andre Tiguan-utgaver, hvor du blant annet kan plassere rompa i sportsseter med integrerte nakkestøtter, det er en tilpasset Digital Cockpit med integrert rundetid-taker og R-spesifikt dekor med bakgrunnsbelysningen.

Og selvsagt pedaler i rustfritt stål og girhendler på rattet for manuell giring av den 7-trinns store DSG-kassen.

Om du skulle være usikker på om du ser en R-versjon av Tiguan, er tipset å du sjekke stussen som avslører det sportslige medlemmet av familien med sine fire eksospiper.

Volkswagen meldte allerede i sommer at det var på gang en Tiguan R og en ladbar hybrid av folkebilen, og nå er altså R-versjonen klar til å bestilles.

Tiguan R kommer også til Norge, men prisen er fortsatt ikke klar. Men vi er uansett relativt sikre på at ganske mange nok kunne tenkt seg denne versjonen av den nye folkebilen til Volkswagen.

Her er flere bilder av Volkswagen Tiguan R:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter