Første gang Volkswagen viste fram en ny type elbil var under Paris Motor Show i 2016. Da viste den tyske giganten fram et konsept kalt I.D., og offensivt nok meldte Volkswagen at dette var en ny æra. Ja, dette er bilen som til slutt ble ID.3.
Mange var likevel skeptiske.
-->
Så for å ytterligere vise hva som bor i slike I.D.-biler, bestemte Volkswagen seg i oktober 2017 for å gjøre et skikkelig stunt.
Først gjorde de om navnet til ID. uten punktum mellom bokstavene, så gasset de på med et skikkelig prosjekt som virkelig skulle overbevise skeptikerne om at elbiler faktisk er framtiden.
De bestemte nemlig for å lage den ultimate helelektriske Racerbilen, altså en med stor R. Bilen fikk enkelt og greit navnet ID.R.
Og det var voldsomme ambisjoner. Den skulle være et rullende laboratorium og en teknologisk plattform for hele ID.-serien, og for å få det til slo Volkswagen Motorsport seg sammen med den store utviklingsavdelingen til det tyske merket.
Å bygge en ny bil fra grunnen er et voldsomt prosjekt, og det blir iallfall ikke enklere om man skal benytte teknologi og løsninger som ennå ikke er utviklet.
Fokusområdene var også formidable. Den måtte være sterk, effektiv og aerodynamisk, og ID.R-folkene tenkte på absolutt alt. Et godt eksempel er de aerodynamiske felgene, og titter du på felgene til ID.3 neste du du ser en slik så stammer disse indirekte fra utviklingen av ID.R.
Så de lagde ikke bare bilen for show, men utviklet løsninger, deler og materialer som faktisk skal inn i vanlige elbiler.
Alle disse store og små oppgavene stoppet ikke folkene bak ID.R, som klarte å sette racerbilen sammen på 250 dager. Ja, rekordfort.
Og nettopp rekorder var en av hovedgrunnene til at denne ble laget. En annen var å opparbeide seg erfaring og rutine rundt elektriske drivverk og elbiler, og den tredje var selvsagt at en slik bil skaper positiv PR for den kommende elbiler.
Resultatet ble da også noe helt ekstremt. Eller retter sagt, noe helt elektrisk.
Bilprodusentene som har elbiler like å opplyse kreftene i kW, og ID.R kunne skilte med 500 kW. Kanskje gresk for mange, men det tilsvarer altså 680 hk. Racerbilen kan selvsagt by på firehjulstrekk, har et dreiemoment på 650 Nm og en totalvekt på under ett tonn.
Og den parkerer en formel 1-bil fra 0 til 100 km/t. Dette er kun opplyst til «under 2 sekunder», mens toppfarten er solid til å være en elbil ‒ 270 km/t.
Når vi plusser på en ekstrem aerodynamikk så skjønner vi at ID.R flytter greit på seg.
Den ble altså laget for å slå rekorder, noe den gjorde til gangs. Når ID.R nå parkeres etter tre år kan Volkswagen se tilbake på hele seks ganske så imponerende rekorder.
250 dager etter at de bokstavelig begynte med blanke ark, 24. juni 2018, kunne tidligere testfører Romain Dumas klyve inn bak rattet på ID.R i Pikes Peak International Hill Climb, verdens mest berømte bakkeløp. Der knuste bilen all konkurranse, og i sammen slengen Sebastien Loeb tidligere rekordtid ‒ grust med hele 16 sekunder.
Neste utfordring var Goodwood Festival of Speed i England, og Dumas satte en ny elektrisk rekord med 43,86 sekunder. Men dessverre glapp den ultimate rekorden satt av Nick Heidfeld med en formel 1-bil fra McLaren, og denne lyder på 41,6 sekunder.
Denne rekorden er ansett som «umulig» å slå, ettersom tyskeren kjørte så fort at arrangørene la ned forbud mot formel 1-biler etter dette. Grunnen til at vi nevner dette kommer vi snart tilbake til.
Neste ut var verdens mest berømte racerbane, Nürburgring-Nordschleife, 3. juni 2019. Dumas og en evalueringsversjons av ID.R dundret gjennom den 20,8 km lange banen på 6:05,336 minutter, og knuste den forrige bestetiden for elbiler med over 40 sekunder.
Men den ultimate rekorden kunne de bare glemme, for den er satt av bilen som vant langdistanse-VM flere år på rad, Porsche 919 Hybrid EVO. Etter at denne bilen ble pensjonert fra VM, fjernet Porsche alle restriksjonene og sendte den rundt «det grønne helvete». Racerfører Timo Bernhard ble klokket inn til 5:19,546 minutter, og kun formel 1-biler kan slå en slik vanvittig tid.
Til sammenligning har Mercedes-AMG GT Black Series bestenoteringen for gatelovlige biler, og den lyder på 6:43,616 minutter.
Etter Nordsløyfen satte ID.R nok en gang kurs for England og Goodwood, og nå var det en enda bedre bil som stilte på startstreken. Resultatet ble formidable 39,90 sekunder, og dermed ble den 20 år gamle «uslåelige» rekorden til Heidfeld endelig slått.
Den neste rekorden er også den klart mest spesielle.
Den største prestasjonen med denne er at Volkswagen faktisk klarte å overtale kinesiske myndigheter til å la ID.R kjøre opp det hellige fjellet Tianmen Shan. Under Tang-dynastiet lå det et berømt tempel på toppen, som i dag er erstattet av et litt nyere tempel.
Det går en vei opp dit, men det er forbudt område for private biler. Så de besøkende må fint finne seg i å ta en kabelvogn opp en strekning, og totalt måler denne smått utrolige 7,4 kilometer.
Den 11 kilometer lange veien som snirkler seg opp fjellet inneholder 99 hårnålssvinger, og er en solid utfordring.
ID.R var den første bilen som ble klokket gjennom «himmelens port», og tiden ble 7:38,585 minutter.
Den sjette og siste rekorden ble satt bare dager etter at ID.R hadde besøkte den himmelske porten, og vel hjemme i Tyskland satte den elektriske racerbilen kurs for Bilster Berg.
For første og siste gang var også Dieter Depping plassert i førersetet, og han rattet ID.R rundt banen på 1:24,206 minutt ‒ mer enn 9 sekunder raskere enn den tidligere bestenoteringen.
Den unike racerbilen har nå gjort det den kom for. Den har sørge for nye løsninger til resten av ID.-familien, den har satt rekorder og den har skapt god PR.
ID.R har allerede brøytet vei for de to første serieproduserte ID.-bilene, ID.3 og ID.4. Volkswagen har bekreftet ytterligere fem ID.-modeller, så det blir litt av en storfamilie ID.R etterlater seg.
I tillegg til ID.3 og ID.4 skal disse føre ID.-navnet videre: ID.Crozz, en SUV-coupé som kommer allerede mot slutten av året, ID.Roomzz, en fullstørrelse-SUV som vil følge ganske tett etter Crozz, ID.Vizzion, en luksuriøs sedan, ID.Space Vizzion, en stasjonsvogn og ID.Buzz, en helelektrisk tolkning av ikonet Bulli som kommer til neste år.
Les også: