Volkswagen ID.5 inn i produksjon

Volkswagens neste elbil er en SUV med coupélinjer, og en potensiell storselger. Og nå har den gått inn i serieproduksjon.


Nå som det er fredag og vi skal skru litt ned på tempoet foran helgen, kan vi kanskje være glade vi ikke jobber på Zwickau-fabrikken til Volkswagen-gruppen.

Folkene der begynner nemlig å få det veldig travelt, for det kommer stadig til nye elbiler som skal produseres i den hypermoderne elbil-fabrikken.

-->
Der produseres det nemlig en rekke elbilmodeller, Audi Q4 e-tron, Audi Q4 Sportback e-tron, Cupra Born, Volkswagen ID.3 og Volkswagen ID.4. Og nå også Volkswagen ID.5.

Nå er det ikke så veldig mye manuelt arbeid i fabrikken, for automatikken sørger eksempelvis for hele 90 prosent av all jobben som gjøres i karosseriavdelingen. Det kan de blant annet takke 1.625 roboter for. Jepp, 1.625 stykker!

Over hos gjengen som setter sammen delene har automatikken nærmest doblet seg, og tar nå unna 28 prosent av arbeidet.

Og det er kanskje like greit, for målet er at det skal produseres mer enn 300.000 biler der ‒ i året. Det betyr en ny bil mindre enn hvert andre minutt, døgnet rundt.

Den aller siste modellen som nå har gått inn i produksjon er Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX, hvor produksjonen startet så sent som torsdag.

‒ Volkswagen vil fortsette å øke tempoet i e-mobilitet i 2022 med sin ACCELERATE-strategi, og utvidelse av modellporteføljen, sier Christian Vollmer, medlem av styret for Volkswagen-merket og ansvarlig for produksjon.

‒ Produksjonsanlegget i Zwickau har banet vei for konsernet har klart seks oppstarter fra tre merker på bare 26 måneder. Kunnskapen og erfaringen vil hjelpe oss til å fortsette å elektrifisere produksjonsnettverket vårt raskt og effektivt.

Volkswagen Norge åpnet opp forhåndssalget av ID.5 og ID.5 GTX i november, og satte da en startpris på 436.400 kroner levert i Oslo.

‒ Nå utvider vi den helelektriske ID.-familien ytterligere to modeller, skreddersydd for det norske markedet. Med disse to sporty og påkostede modellene skal vi treffe flere elbilentusiaster, som kan bli med på Volkswagen sin reise mot et helelektrisk personbilsalg innen 2025, sa direktør Harald Edvardsen-Eibak den gang.

ID.5 som er 4,6 lang blir tilgjengelig både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift, og kan by på rekkevidder opp mot 513 kilometer og kan hurtiglades fra 5 til 80 prosent på under 30 minutter.

Den nye elbilmodellen skal etter planen lande i Norge til våren, og det er det nok mange som ser fram til.

Her er bilder av den foreløpige siste modellen som har gått inn i serieproduksjon i Zwickau, Volkswagen ID.5.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter