Volkswagen-gruppen gir nå gass rundt faststoffbatterier. (Fotos: Volkswagen Group)

Volkswagen gir gass rundt faststoff-batterier

De lar vente på seg, disse lovende faststoffbatteriene, men nå har Volkswagen-gruppen tatt et stort steg.


Den tyske gruppen er selvsagt involvert i utviklingen av faststoff-batterier til morgendagens elbiler, og dette gjennom selskapet de har som heter PowerCo. Og nå har disse inngått en ny avtale med QuantumScape som utvikler neste generasjons faststoff-batteriteknologi.

Avtalen gir enkelt sagt PowerCo en lisens til å masseprodusere battericeller basert på QuantumScapes teknologiplattform, og denne er ikke eksklusiv. Det er viktig.

-->
For dermed kan QuantumScape også inngå avtaler med andre, og dermed framskynde utviklingen av elbiler med fasstoffbatterier ytterligere.

For Volkswagen-gruppens del betyr lisensen at de kan produsere opptil 40 gigawatt-timer (GWh) per år ved å bruke QuantumScapes teknologi, og her ligger det også en mulighet til å utvide til hele 80 GWh.

I klartekst betyr dette rundt én million biler i året, så dette er ganske så svært.

Den nye avtalen erstatter et tidligere joint venture mellom Volkswagen-konsernet og QuantumScape for å samprodusere batterier.

Eksperter fra begge selskapene skal nå slå seg sammen slik at faststoffbatteriene kan settes inn i storindustri, og deretter utstyre elbiler med slike batterier.

‒ Med dette samarbeidet tar vi sikte på å bringe de mest bærekraftige og banebrytende battericellene til våre kunder, sier Frank Blome, administrerende direktør i PowerCo.

‒ Vi har samarbeidet og testet QuantumScapes prototypeceller i mange år nå, og vi ser fram til å bringe denne framtidens teknologi inn i serieproduksjon. QuantumScapes teknologi er klar til å gå inn i et sentralt stadium hvor PowerCos spesialiserte ekspertise, ressurser og globale fabrikker kan bidra til å lette overgangen til produksjon i industriell skala.

Volkswagen-gruppen satser som kjent tungt på elbiler, og spesielt den ganske ferske MEB-plattformen står allerede bak en rekke modeller ‒ som Volkswagens ID.3, ID.4, ID.5 og ID.7, Audis Q4 og Q5, Skoda Enyaq og Cupra Born.

De er også mer enn villig til å slippe andre inn på plattformen, og den ferske og helelektriske generasjonen av Ford Explorer er også satt sammen på MEB-plattformen.

‒ Elektriske kjøretøy er framtiden for mobilitet, og denne avtalen med QuantumScape vil sikre at Volkswagen-konsernets globale flåte har tilgang til denne banebrytende batteriteknologien i årene som kommer, sier Thomas Schmall, Volkswagen Group Board Member for Technology.

‒ Vi er forpliktet til å drive bransjen framover for å sikre at våre elektriske kjøretøyer setter standarden for fortreffelighet og bærekraft.

Også for QuantumScapes er dette et stort steg framover.

‒ Denne avtalen er et viktig skritt i vår langsiktige globale oppskaleringsstrategi for å bringe QuantumScapes solid-state litium-metall batteriteknologi til markedet, sier Siva Sivaram, administrerende direktør og president i QuantumScape.

‒ Ved å kombinere vår banebrytende teknologi med PowerCos ekspertise innen produksjon og industrialisering, etablerer denne avtalen en blåkopi for en kapitallett forretningstilnærming og posisjonerer oss i forkant av energilagringsinnovasjon. Å jobbe tett med PowerCo som vår første kunde vil hjelpe oss med å akselerere kommersialisering og bruk av disse game-changing batteriene sammen.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Volkswagen