Volkswagen-gruppen gir nå gass rundt faststoffbatterier. (Fotos: Volkswagen Group)

Volkswagen gir gass rundt faststoff-batterier

De lar vente på seg, disse lovende faststoffbatteriene, men nå har Volkswagen-gruppen tatt et stort steg.


Den tyske gruppen er selvsagt involvert i utviklingen av faststoff-batterier til morgendagens elbiler, og dette gjennom selskapet de har som heter PowerCo. Og nå har disse inngått en ny avtale med QuantumScape som utvikler neste generasjons faststoff-batteriteknologi.

Avtalen gir enkelt sagt PowerCo en lisens til å masseprodusere battericeller basert på QuantumScapes teknologiplattform, og denne er ikke eksklusiv. Det er viktig.

For dermed kan QuantumScape også inngå avtaler med andre, og dermed framskynde utviklingen av elbiler med fasstoffbatterier ytterligere.

For Volkswagen-gruppens del betyr lisensen at de kan produsere opptil 40 gigawatt-timer (GWh) per år ved å bruke QuantumScapes teknologi, og her ligger det også en mulighet til å utvide til hele 80 GWh.

I klartekst betyr dette rundt én million biler i året, så dette er ganske så svært.

Den nye avtalen erstatter et tidligere joint venture mellom Volkswagen-konsernet og QuantumScape for å samprodusere batterier.

Eksperter fra begge selskapene skal nå slå seg sammen slik at faststoffbatteriene kan settes inn i storindustri, og deretter utstyre elbiler med slike batterier.

‒ Med dette samarbeidet tar vi sikte på å bringe de mest bærekraftige og banebrytende battericellene til våre kunder, sier Frank Blome, administrerende direktør i PowerCo.

‒ Vi har samarbeidet og testet QuantumScapes prototypeceller i mange år nå, og vi ser fram til å bringe denne framtidens teknologi inn i serieproduksjon. QuantumScapes teknologi er klar til å gå inn i et sentralt stadium hvor PowerCos spesialiserte ekspertise, ressurser og globale fabrikker kan bidra til å lette overgangen til produksjon i industriell skala.

Volkswagen-gruppen satser som kjent tungt på elbiler, og spesielt den ganske ferske MEB-plattformen står allerede bak en rekke modeller ‒ som Volkswagens ID.3, ID.4, ID.5 og ID.7, Audis Q4 og Q5, Skoda Enyaq og Cupra Born.

De er også mer enn villig til å slippe andre inn på plattformen, og den ferske og helelektriske generasjonen av Ford Explorer er også satt sammen på MEB-plattformen.

‒ Elektriske kjøretøy er framtiden for mobilitet, og denne avtalen med QuantumScape vil sikre at Volkswagen-konsernets globale flåte har tilgang til denne banebrytende batteriteknologien i årene som kommer, sier Thomas Schmall, Volkswagen Group Board Member for Technology.

‒ Vi er forpliktet til å drive bransjen framover for å sikre at våre elektriske kjøretøyer setter standarden for fortreffelighet og bærekraft.

Også for QuantumScapes er dette et stort steg framover.

‒ Denne avtalen er et viktig skritt i vår langsiktige globale oppskaleringsstrategi for å bringe QuantumScapes solid-state litium-metall batteriteknologi til markedet, sier Siva Sivaram, administrerende direktør og president i QuantumScape.

‒ Ved å kombinere vår banebrytende teknologi med PowerCos ekspertise innen produksjon og industrialisering, etablerer denne avtalen en blåkopi for en kapitallett forretningstilnærming og posisjonerer oss i forkant av energilagringsinnovasjon. Å jobbe tett med PowerCo som vår første kunde vil hjelpe oss med å akselerere kommersialisering og bruk av disse game-changing batteriene sammen.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Volkswagen