Volkswagen e-Up gjør comeback

Det ble rett og slett for stor venteliste rundt e-Up, så Volkswagen trykket på pause. Men nå blir den tilgjengelig i Tyskland, og det skal gradvis åpnes for elbilen i andre markeder.


Tilbake i 2011 kunne Volkswagen presentere en ny potensiell favoritt, for tyskerne hadde rett og slett laget seg en skikkelig bybil på drøyt 3,5 meter ‒ en bil kalt Volkswagen Up.

På denne tiden dukket også flere nye elbiler opp, som Nissan Leaf og Renault Zoe, og verden startet å få øynene opp for ganske rimelige elbiler også.

Volkswagen så mulighet en liten og lett bil åpnet for, og i 2013 kunne de presentere den helelektriske e-Up-utgaven.

Denne grabbet til seg stadig mer markedsandeler, og etter at Tyskland også la til rette for å hjelpe inntoget av elbiler med incentiver ble e-Up rett og slett for populær. Til nå er det solgt over 80.000 slike elbiler.

Ventetiden vokste, og da den nådde 16 måneder i 2020 innså Volkswagen at de måtte gjøre noe. Og løsningen var ganske ekstrem.

For de trakk den like godt fra markedet, men understreket at modellen ikke skulle pensjoneres. Den skulle bare pauses slik at tyskerne fikk mer kontroll på ventetiden.

Produksjonen fortsatte altså i 2021, hvor de leverte ut 30.800 nye e-Up’er. Det gjorde e-Up til den nest mest populære tyske elbilen i fjor ‒ og det i et år der ingen fikk bestille den.

Nå har ventelisten krympet så mye at Volkswagen igjen åpner for bestillinger, og det første markedet ut er Tyskland. Deretter skal de gradvis åpne andre land i Europa, så den er også aktuell her i Norge.

Den versjonen som nå kan bestille er e-Up Style Plus med 83 hestekrefter og 210 Nm dreiemoment, mens rekkevidden er opplyst til opp mot 258 kilometer.

Takket være den kompakte størrelsen er dette en ganske så effektiv elbil, og Volkswagen opplyser forbruket til 12,7 kWh per 100 kilometer.

Med 40 kW ladehastighet er det mulig å fylle batteriet på 32,2 kWh opp til 80 prosent på 60 minutter, mens hjemmeladingen via 7,2 kW effekt tar litt over 4 timer.

Volkswagen har også holdt e-Up ganske moderne, og kommer blant annet med Lane Assist kjørefeltvarsling, Climatronic-klimaanlegg, et skinntrimmet multifunksjonsratt og 15-tommers «Blade»-felger.

Over i Tyskland starter e-Up på 26.895 euro inkludert moms, men det er før et miljøfradrag på 9.570 euro.

Her hjemme er foreløpig ID.3 den rimeligste elbilen til Volkswagen, og den starter på 368.700 kroner. ID.4 starter på 414.100 kroner, mens ID.5 har en utgangspris på 445.600 kroner.

Heller ikke søstermodellene til Volkswagen e-Up, Skoda Citigo E og Seat Mii Electric, er tilgjengelig her i Norge.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter