I 2021 kunne Opel presentere en ny generasjon Grandland, denne kompakte SUV-modellen på under 4,5 meter. Denne er også tilgjengelig som en ladbar hybrid med over 60 kilometer elektrisk rekkevidde. Grandland er en ganske så ny modell som ble introdusert i 2017, og satt sammen på EMP2 laget av den tidligere PSA-gruppen i likhet med biler som Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback og Peugeots 3008, 4008 og 5008. Hybridutgaven er dog et mellomsteg mot de helelektriske bilene, for Opel har allerede annonsert sine planer om at alle modellene skal få sin elektriske versjon fra 2024 ‒ altså allerede til neste år. Og innen 2028 skal det tyske merket kun tilby nye elbiler og bli et rent elbilmerke. Det høres kanskje i overkant ambisiøst ut, men Opel tilhører altså den store Stellantis-gruppen som selv har annonsert en gedigen elbil-satsting. Dette inkluderer også voldsomme 75 elbilmodeller, og alle nye bilmodeller som blir introdusert fra 2026 skal være helelektriske. For å klare dette har de bestemt seg for fire hovedplattformer som skal spytte ut nye elbilmodeller i et heseblesende tempo. Disse fire er STLA Small, STLA Medium, STLA Large og STLA Frame, og rekkeviddene for elbilene laget på disse skal variere fra 500 kilometer og helt opp til 800 kilometer. Fabrikkene som lager bilene må altså utstyres med slike plattformer, og nå tar Stellantis et viktig skritt for den tyske Eisenach-fabrikken. Denne produserer i dag Opel Grandland, en bil som skal få en helelektrisk arvtaker i ganske nær framtid. ‒ Vi har bygget biler av topp kvalitet her i Thüringen i 31 år, og forbedret konkurranseevnen vår kontinuerlig. Vi vil holde oss på denne stien med den elektriske etterfølgeren til Opel Grandland, sier Florian Huettl, Opels CEO.
