Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum.


For et par uker siden kunne Ford presentere en helt ny Ranger Raptor, den mest potente utgaven av pickupen, men det er den vanlige Ranger som blir den aller viktigste rent salgsmessig.

Det er nemlig denne som er Europas mest solgte pickup, og en ny generasjon bør gi ytterligere vind i Ranger-seilene. Denne er for lengst vist fram, og de første utgavene som er meldt til Norge er kalt Wildtrak og Limited.

Men Ford har et ess i ermet, nemlig en utgave som heter Platinum, og denne er helt klart den nye sjefen i den vanlige Ranger-familien. Den nye utgaven plasserer seg på toppen av Wildtrak, utgaven som 60 prosent av Fords kunder i Europa kjøper.

‒ Ford Ranger har satt standarden for ytelse, allsidighet og kapasitet i pickup-segmentet, og nå setter den standarden for luksus, sier Hans Schep, daglig leder i Ford Pro Europa.

‒ Den fantastiske nye Platinum vil passe kunder som setter pris på komfortnivået og teknologien fra high-end landeveisbiler, men som stoler på seigheten og allround-produktiviteten som konsekvent gjør Ranger til Europas pickup-salgsleder, legger sjefen til.

Ford sier at denne skal inn i produksjon i mars neste år, og at de satser på at de første kundene kan få bilene allerede i løpet av våren. Over i Storbritannia er startprisen på 44.400 pund, noe som betyr rundt 530.000 kroner. Ford Norge har i skrivende stund ikke sagt noe om Ranger Platinum.

Denne utgaven er enkelt og greit historiens aller mest luksuriøse Ranger, og Ford har gardert seg med å hente motoren fra selveste F-150, verdens aller mest solgte pickup.

Så en Ranger Platinum er utstyrt med en ganske svær 3-liters dieselmotor med 240 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm.

Kreftene sendes til Rangers nye elektronisk kontrollerte firehjulsdriftssystem via en moderne 10-trinns automatkasse. Ifølge Ford er resultatet en raffinert, responsiv ytelse uansett forhold, og pickupen byr også på en slepevekt på solide 3.500 kilo. Ja, og den har også en nyttelast på over ett tonn.

Platinautgaven er også utstyrt med en unik grill og ny silkekromfinish, og skodd med nye 20-tommers lettmetallfelger med høyglansdetaljer.

Andre utvendige detaljer inkluderer en myklukkende bakluke, personvernglass og karakteristiske kjørelys i matrix-LED-hodelyktene.

Og på toppen er det takskinner, som i tillegg til at de hever utseende også er praktisk.

Slik ser Ford Ranger Platinum ut:

På innsiden har Ford gitt Ranger-utgaven en litt mer luksuriøs skinntrimmet kabin, selvsagt med ny teknologi designet for å gjøre livet enklere for de på innsiden.

Den har også «premium perforerte og vatterte skinnseter» som Ford sier med en 10-veis justering, varme- og kjølefunksjoner og kontrastsømmer. Det er også mørkt lønnetre og interiørbelysning som bør kunne gi en fin atmosfære for de i bilen.

Platinum kommer også med doble 12-tommers skjermer og er utstyrt med Fords Sync 4A infotainmentsystem, og lyden bør være godt ivaretatt gjennom et B&O-lydsystem med åtte høyttalere.

I tillegg har den selvsagt de samme førerassistentene som Ranger Wildtrak, men også ting som en aktive parkeringsassistent, en blindspotassistent som også dekker hengeren, filskiftevarsling og et 360-graders kamera som standardutstyr.

Her er bilder av den nye topputgaven i Ranger-familien, Platinum:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter