Viser fram Polestar 5 under fartsfestival

Resultatet av det fantastiske konseptet Polestar Precept skal endelig vises fram for offentligheten.


Tilbake i februar 2020 hadde Polestar store planer for Genève Motor Show. De hadde nemlig akkurat fått sin første rene elbil, Polestar 2, i salg, og de ville også vise etterfølgeren fornuftig nok kalt Polestar 3 ‒ en viktig SUV-modell.

Og ikke minst ville de gi et glimt av framtiden med et helt nytt konsept kalt Precept, en sportslig 4-dørs GT-modell.

-->
Men så dukket det opp en viruspandemi som stengte ned verden, og Polestar måtte nøye seg med en digital visning av GT-konseptet.

Det spilte liten rolle, for bilen gikk sin seiersgang, og selv om Polestar nok uansett hadde store planer for konseptet, kunne svenskene slå fast at verden forlangte Precept-modellen ‒ og at de selvsagt skulle innfri det kravet.

Det har snart gått to og et halvt år, og svenskene er klare til å vise fram en prototype av bilen som skal inn i serieproduksjon, og denne er nå døpt Polestar 5.

For bilen finner nå veien til Polestars favorittplass ‒ Goodwood-festivalen.

Det svenske merket har en forskning og utviklingsavdeling (FoU) i England, og under fjorårets Goodwood Festival of Speed i England kunne de vise fram en mer potent utgave av Polestar 2 som denne gjengen sto bak.

Spesialutgaven har siden funnet veien videre til serieproduksjon, og under årets fartsfest med et bakkeløp som høydepunkt skal Polestar 2 BST edition 270 som har 476 hk og 680 Nm vises fram. Den skal lages i 270 eksemplarer, men den blir altså ikke hovedattraksjonen fra Polestar.

‒ Goodwood er favorittstedet å vise bilene våre til et entusiastmiljø, sier Polestars CEO, Thomas Ingenlath.

‒ I år er vi spesielt glade for å vise fram Polestar 5, kjørende opp bakken! Vårt britiske FoU-team gjør en fantastisk jobb med å utvikle bilen, og vi er stolte over å kunne fremheve deres harde arbeid på et så tidlig stadie.

Polestar 5 blir den første bilen laget på en plattform av limt og varmeherdet aluminium som både er lett og stivt, noe både raske biler og elektriske biler liker. For vekt er nemlig en fiende av både elbiler og sportsbiler.

Videre har Polestars designere vært inspirert av både fly og haier når de har tegnet bilen, som altså er en 4-dørs GT.

Hvor raskt denne er kan de som besøker Goodwood-festvalen sjekke ut, for prototypen skal ifølge Polestar gjennomføre flere turer opp bakken.

I tillegg til denne finner også dagens Polestar 1, vist fram som prototype under Goodwood-festivalen i 2018, og Polestar 2 veien til fartsfesten, samt roadsterkonseptet som er kalt O2 som bygger videre på linjene til Polestar 5.

Sistnevnte benytter seg også av den samme plattformen som Polestar 5, og er en toppløs 2+2 som faktisk inkluderer en drone i bakvingen. Trykk på en knapp og den autonome dronen letter og kan fange dramatiske bilder helt opp i 90 km/t, og deretter finner den veien automatisk tilbake til lagringsplassen.

Deretter er det mulig å redigere videoen via den 15-tommers store skjermen, og resultatet kan dermed bli at sosiale medier flommer over av spektakulære snutter av bilen.

Den slår altså følge med Polestar 5 til Goodwood-festivalen, og slik ser Polestar 2 BST edition 270 Polestar, Polestar 3 og Polestar O2 ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter