- Annonse -
HjemElbilerVoyah har åpnet det norske salget

Voyah har åpnet det norske salget

Premiummerkene har fått en ny rival. Voyah har på rekordtid etablert seg i Norge, og har nå åpnet salget.

For knappe to år siden ble Voyah etablert, et premium bilmerke som hører hjemme i den store Dongfeng-gruppen. Navnet er en vri på Voyage, og skal sørge for en premium reise inn i framtiden.

- Annonse -

Deretter tok Voyah kontakt med Torje Aleksander Sulland for 10 måneder siden, og siden har det gått like fort unna med planene som med Voyah Free. Den elbilen har 483 hk og suser opp til 100 km/t på langt under 5 sekunder.

Allerede nå har det unge merket klart sitt første visningssenter i Oslo, og Voyah kan erklære det internasjonale steget for gjennomført.

‒ Elektrifiseringen av biler har kommet langt i Norge. For Dongfeng er det naturlig å starte Voyahs Europa-eventyr i et modent og kjøpekraftig marked, sier Cheng Hua, leder for EV2Europe i Dongfeng.

‒ Dette er en stor satsing fra vår side, og jeg er helt sikker på at norske bileiere vil omfavne modellene vi nå skal lansere.

- Annonse -

Det er Electric Way som er den norske importøren og salgskanalen, og dette er et nyopprettet selskap i den store Sulland-gruppen.

Torje Aleksander Sulland sier at samarbeidet med Voyah har vært veldig bra, og de forslagene og ideene som de har spilt inn til det kinesiske merket både har blitt hørt og tatt på alvor. Voyah har til og med tre ansatte som skal være på plass i Oslo gjennom sommeren.

‒ Det har vært lange dager med 15 timers arbeidsdager i åtte måneder. Men det har skjedd så mye spennende i løpet av denne tiden at det bare har vært moro, og det er jo fantastisk at vi har kommet så langt på den korte tiden, sier Torje Sulland, CEO hos Electric Way.

Det unge merket med den unge arbeidsstokken, faktisk en snittalder helt nede på 31 år, har på gang flere elbiler. Den første som ankommer Norge, og som allerede er på plass på visningssenteret i Oslo, er Voyah Free.

- Annonse -

‒ Uten noe markedsføring eller noe fuss åpnet vi nettsidene lørdag, og vi har allerede fått seks-sju bestillinger og rundt 10 stykker som gjerne vil prøvekjøre bilen. Må si jeg ble litt overrasket av det, men det lover jo veldig bra og er selvsagt veldig gledelig, sier Sulland med et stort smil.

Voyahs første steg ut i Europa har altså ført merket til Oslo, og mer bestemt til samme kvartal som Klingenberg kino og Chat Noir og bare et steinkast fra Slottet.

På innsiden av lokalet står det foreløpig to Voyah Free og konseptet som førte til disse, Voyah i-Free.

‒ Dette er en premium bil som er helt fantastisk å kjøre, sier en noe inhabil Lars Marbro Carlsson.

Han er nemlig VP of Sales i Electric Way, og har selvsagt testet bilen.

‒ Her snakker vi om en bil som i praksis har alt av utstyr, og det eneste ekstrautstyret det er mulig å velge er hengerfeste og vinterhjul. Og ja, en spesialfarge. Ellers kommer den med alt av utstyr, og dette er altså toppmerket i den store Dongfeng-familien. Så her snakker vi om premium fra øverste hylle, sier han.

Bilen er nærmere 5 meter lang og 2 meter bred, har firehjulsdrift og kommer med et batteri på hele 100 kW netto. Og selv om bilen veier over 2,3 tonn har den så aerodynamiske linjer at Carlsson tror den får en WLTP-rekkevidde på mellom 530 og 550 kilometer. Det eksakte WLTP-tallet er ventet å komme fredag.

Ladefarten lyder på 125 kW, men her jobber Voyah med løsninger som forhåpentlig tar ladingen til over 200 kW til neste år. Med 125 kW tar det 37 minutter å lade til 80 prosent.

På innsiden har Voyah virkelig utnyttet at det er en akselavstand på nærmere tre meter, og da vi plasserte den lengste av de to som skal jobbe ute i visningssenteret i baksetet, var det særs god plass både til knærne og hodet ‒ tross et svært panoramatak. Faktisk bør en som rager to meter over overflaten få plass bak der, så god plass var det.

Foran er det et svært så fancy dashbord med et digitalt skjermpanel som faktisk hever og senker seg etter behov, og når du starter opp bilen. Ganske så kult.

Det er tillegg mulig å bestille bilen med hengerfeste, og denne har en maks vekt på hele 2.000 kilo i tillegg til at det er mulig å laste 75 kilo på taket.

Det er fire kjøremoduser, og disse er også koblet til fjæringssystemet som kan senke og heve bilen etter behov.

Ettersom salget som tjuvstartet lørdag nå er offisielt i gang, er også prisen for Voyah Free klar. Den lyder på 719.000 kroner, men nordmenn som vil ha hengerfeste og vinterhjul må altså ut med litt ekstra for akkurat det.

‒ Vi snakker i praksis om en luksusbil som vanlige folk kan ha råd til, slår Mabro Carlsson fast.

Sulland sier at de skal åpne flere visningssentre etter hvert, og at de første demobilene som også kundene kan få teste skal være på plass i slutten av juli.

De første kundebilene skal etter planen leveres i begynnelsen av november, og alle som bestiller bilen innen utgangen av august skal få levert sine biler i løpet av 2022.

‒ Vi har god tilgang på biler, og er helt trygge på at disse blir levert når de skal, sier Torje Sulland i Electric Way.

Her er bilder av Voyah Free, elbilen som kan bli en lei rival for de andre bilene i premium-segmentet.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her