Voyah har åpnet det norske salget

Premiummerkene har fått en ny rival. Voyah har på rekordtid etablert seg i Norge, og har nå åpnet salget.


For knappe to år siden ble Voyah etablert, et premium bilmerke som hører hjemme i den store Dongfeng-gruppen. Navnet er en vri på Voyage, og skal sørge for en premium reise inn i framtiden.

Deretter tok Voyah kontakt med Torje Aleksander Sulland for 10 måneder siden, og siden har det gått like fort unna med planene som med Voyah Free. Den elbilen har 483 hk og suser opp til 100 km/t på langt under 5 sekunder.

Allerede nå har det unge merket klart sitt første visningssenter i Oslo, og Voyah kan erklære det internasjonale steget for gjennomført.

‒ Elektrifiseringen av biler har kommet langt i Norge. For Dongfeng er det naturlig å starte Voyahs Europa-eventyr i et modent og kjøpekraftig marked, sier Cheng Hua, leder for EV2Europe i Dongfeng.

‒ Dette er en stor satsing fra vår side, og jeg er helt sikker på at norske bileiere vil omfavne modellene vi nå skal lansere.

Det er Electric Way som er den norske importøren og salgskanalen, og dette er et nyopprettet selskap i den store Sulland-gruppen.

Torje Aleksander Sulland sier at samarbeidet med Voyah har vært veldig bra, og de forslagene og ideene som de har spilt inn til det kinesiske merket både har blitt hørt og tatt på alvor. Voyah har til og med tre ansatte som skal være på plass i Oslo gjennom sommeren.

‒ Det har vært lange dager med 15 timers arbeidsdager i åtte måneder. Men det har skjedd så mye spennende i løpet av denne tiden at det bare har vært moro, og det er jo fantastisk at vi har kommet så langt på den korte tiden, sier Torje Sulland, CEO hos Electric Way.

Det unge merket med den unge arbeidsstokken, faktisk en snittalder helt nede på 31 år, har på gang flere elbiler. Den første som ankommer Norge, og som allerede er på plass på visningssenteret i Oslo, er Voyah Free.

‒ Uten noe markedsføring eller noe fuss åpnet vi nettsidene lørdag, og vi har allerede fått seks-sju bestillinger og rundt 10 stykker som gjerne vil prøvekjøre bilen. Må si jeg ble litt overrasket av det, men det lover jo veldig bra og er selvsagt veldig gledelig, sier Sulland med et stort smil.

Voyahs første steg ut i Europa har altså ført merket til Oslo, og mer bestemt til samme kvartal som Klingenberg kino og Chat Noir og bare et steinkast fra Slottet.

På innsiden av lokalet står det foreløpig to Voyah Free og konseptet som førte til disse, Voyah i-Free.

‒ Dette er en premium bil som er helt fantastisk å kjøre, sier en noe inhabil Lars Marbro Carlsson.

Han er nemlig VP of Sales i Electric Way, og har selvsagt testet bilen.

‒ Her snakker vi om en bil som i praksis har alt av utstyr, og det eneste ekstrautstyret det er mulig å velge er hengerfeste og vinterhjul. Og ja, en spesialfarge. Ellers kommer den med alt av utstyr, og dette er altså toppmerket i den store Dongfeng-familien. Så her snakker vi om premium fra øverste hylle, sier han.

Bilen er nærmere 5 meter lang og 2 meter bred, har firehjulsdrift og kommer med et batteri på hele 100 kW netto. Og selv om bilen veier over 2,3 tonn har den så aerodynamiske linjer at Carlsson tror den får en WLTP-rekkevidde på mellom 530 og 550 kilometer. Det eksakte WLTP-tallet er ventet å komme fredag.

Ladefarten lyder på 125 kW, men her jobber Voyah med løsninger som forhåpentlig tar ladingen til over 200 kW til neste år. Med 125 kW tar det 37 minutter å lade til 80 prosent.

På innsiden har Voyah virkelig utnyttet at det er en akselavstand på nærmere tre meter, og da vi plasserte den lengste av de to som skal jobbe ute i visningssenteret i baksetet, var det særs god plass både til knærne og hodet ‒ tross et svært panoramatak. Faktisk bør en som rager to meter over overflaten få plass bak der, så god plass var det.

Foran er det et svært så fancy dashbord med et digitalt skjermpanel som faktisk hever og senker seg etter behov, og når du starter opp bilen. Ganske så kult.

Det er tillegg mulig å bestille bilen med hengerfeste, og denne har en maks vekt på hele 2.000 kilo i tillegg til at det er mulig å laste 75 kilo på taket.

Det er fire kjøremoduser, og disse er også koblet til fjæringssystemet som kan senke og heve bilen etter behov.

Ettersom salget som tjuvstartet lørdag nå er offisielt i gang, er også prisen for Voyah Free klar. Den lyder på 719.000 kroner, men nordmenn som vil ha hengerfeste og vinterhjul må altså ut med litt ekstra for akkurat det.

‒ Vi snakker i praksis om en luksusbil som vanlige folk kan ha råd til, slår Mabro Carlsson fast.

Sulland sier at de skal åpne flere visningssentre etter hvert, og at de første demobilene som også kundene kan få teste skal være på plass i slutten av juli.

De første kundebilene skal etter planen leveres i begynnelsen av november, og alle som bestiller bilen innen utgangen av august skal få levert sine biler i løpet av 2022.

‒ Vi har god tilgang på biler, og er helt trygge på at disse blir levert når de skal, sier Torje Sulland i Electric Way.

Her er bilder av Voyah Free, elbilen som kan bli en lei rival for de andre bilene i premium-segmentet.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter