Hyperbilen Czinger 21C skulle opprinnelig få premiere under Genève
Motor Show, men denne ble som kjent avlyst grunnet corona-smitten. Dermed måtte den amerikanske produsenten gjøre om på
planene, og fant ut at London passet fint for en slik stor begivenhet som en
premiere er.
endelig offisielt presentert hyperbilen for verden. Vi skriver offisielt, for vi har sett bilen tidligere.
Faktisk har det meste vært kjent rundt 21C ‒ som står for 21st Century. Vi kan jo like godt oppsummere det som allerede var kjent
før premieren. Den har deler som er 3D-printet, den yter 1.250 hk og
racingversjonen veier kun 1.183 kg, den har tre motorer, en 2.88-liters V8 med
to turboer som driver bakhjulene og to elmotorene montert på hvert av
forhjulene. En 7-trinns girkasse sørger for at den er usannsynlig rask,
og klarer 0-100 km/t på 1,9 sekunder, 0-300 km/t på 15 sekunder, 0-400 km/t på
29 sekunder, og har spesialdekk for å håndtere hastigheter over 400 km/t. Ja, og aerodynamikk som sørger for et marktrykk på over 790
kilo i 250 km/t. Til sutt har vi visst at den kommer i 80 eksemplarer, og kommer både som en gateversjon og racingversjon.
en masse utdypende info rundt drivverket som ikke har vært kjent, og
understreker at rødlinjen ikke kommer før på 11.000 r/min ‒ noe som er drøyt. Prisen har de vært smart nok til å ikke oppgi, men det vi har fått en masse nye bilder av denne villbajasen av en hyperbil. Og det er jo minst like viktig som alt det andre, for dette
er vel det nærmeste vi kommer en Czinger 21C. Så her har du de nye bildene av en ganske så vill hyperbil:
- Peugeot med tre motorer et skritt nærmere
- SUV’ene tok knekken på Mulsanne
- Tunge elbiler gir dårligere luftkvalitet