Vill søster av Maserati MC20

Maserati med en racingversjon basert på lekre MC20, og italienerne sparer ikke på kruttet.


Sånn historisk sett har ikke Maserati for vane å komme med nye modeller i et heseblesende tempo, og fokuserer normalt på noen få primærbiler. Det så vi også da de skulle erstatte superbilen MC12 som kom i 2004, for MC20 kom ikke før, ja, nettopp 2020.

Dette var den første 2-seters bilen de hadde utviklet siden MC12, og ikke overraskende hadde de litt av en go’bit på lur. MC20 ble raskt hyllet for den flotte bilen den var, og siden har den blant annet blitt kåret til årets produkt av European Product Design Award (EPDA). Det er litt av en prestasjon, for her er det mange tusen produkter som kjemper og heder og ære.

-->
I de seneste årene har Maserati også fått mer sving over utviklingen, og det Stellantis-eide merke har nylig vist fram både en elbil i form av Folgore og en ny SUV kalt Grecale som også blir tilgjengelig som en ren elbil.

Men de driver også med andre ting ‒ som for eksempel racing.

Motorsport er som kjent en viktig utviklingsplattform, og siden Maserati etter hvert skal bli elektrisk så har de tatt steget som det første italienske merket inn i formel E, den elektriske søsteren til formel 1. Og det er kanskje ikke så rart.

Maserati ble nemlig grunnlagt på grunn av motorsporten av Maserati-brødrene, og allerede for 96 år siden deltok en Tipo 26 i det berømte Targa Florio-løpet. Ja, selv den gang hadde de en tendens til å gi bilene navn etter året, så det tok altså plass i 1926.

I 1957 tok den argentinske legenden Juan Manuel Fangio sin femte og siste VM-tittel i formel 1, og det gjorde han bak rattet på en Maserati.

I nyere tid lagde også Maserati en racingutgave av MC12, og denne tok ikke færre enn 14 titler til tross for at gatebilen kun ble produsert i to korte år.

Arvtakeren er enn så lenge kun tilgjengelig som gateversjon, men nå viser Maserati fram en racerbil basert på denne. Denne har det foreløpige navnet Project24.

Dette er en ganske så spinnvill bil, for ikke bare har den voldsomt med hestekrefter ‒ vekten er også ganske så ekstrem. Kanskje ikke så uventet, for dette er jo slankegærne Maserati.

Motoren, en 90-graders V6 twin turbo på 3 liter huser hele 740 hk, mens matchvekten er slanket ned til under 1.250 kilo. Det er ganske så lett.

Det gir en kraft-til-vekt-ratio som de ekte hyperbilene, rundt 1,9 kg/hk, mens en 6-trinns racing-kasse bør sørge for å sende kreftene lynrask ned til hjulene.

Og ja, det er selvsagt ting som nye fjærer, karbon-keramisk bremser og dekk spesielt laget for racing, og FIA-godkjente sikkerhetsfunksjoner som åpner for å delta i løp.

Project24 er altså en ren racerbil og ikke godkjent for vanlige veier, og Maserati nøyer seg da også med kun 62 eksemplarer av denne ekstreme utgaven.

Verken pris eller ankomstdato er kjent, men det spiller sikkert liten rolle ‒ vi tipper de 62 bilene blir solgt nesten like raskt som bilen selv beveger seg rundt en bane.

«Denne gang presser Maserati grensene til det ytterste, fri for begrensningene man vanligvis ser i en racerbil. Resultatet er noe som aldri er sett før, som kombinerer skjønnhet med ekte sporty evner slik at den blir et umiddelbart klassisk samleobjekt», melder iallfall Maserati selvsikkert.

Les også

Les mer om:

Nyheter