Vil bygge smale firefelts med brede kjørefelt

Nye Veier ble opprettet av Stortinget for å effektivisere veibygningen. Nå foreslår selskapet en helt ny standard for de langt mer sikre firefelts veiene med midtdeler.


Da Statens vegvesen skulle bygge en moderne firefelts motorvei
gjennom Østfold lot ikke protestene vente på seg, og da flere av strekningene
også fikk en fartsgrense på 110 km/t var mange bekymret.

Den gamle veien fra Oslo til Sverige var svært skadeutsatt, faktisk
så mye at den fikk den lite hyggelige merkelappen ««dødens vei»».

I etterkant av åpning av nye E6 for drøyt 11 år siden har vi fasiten, og ekspertene hadde rett. Norges raskeste veistrekning med trafikksikker midtdeler har blitt en av Norges sikreste, og nå hører det med til sjeldenhetene at det er dødsulykker og alvorlige skadde på denne strekningen.

Det er altså ikke alltid farten i seg selv som dreper, men ofte umoderne veier.

Nye Veier ble opprettet av Stortinget i 2016, og oppdraget de
har fått er å opprette et selskap som skal sørge for effektiv og sikker bygning
av veier.

E6 gjennom Østfold har altså vist at firefelts motorvei med
midtdeler er en svært effektiv måte for å få ned alvorlige ulykker, men det er
et par problemer rundt en slik vei.

Dagens standard er på 23 meter, noe som krever mye plass og er
kostbart å bygge.

Nye Veier foreslår en ny dimensjoneringsklasse for
motorveier, med bredde på minimum 19 meter.

– Vi trenger fleksibilitet i veibyggingen for å få mer
trafikksikker vei for pengene, sier administrerende direktør, Anette Aanesland.

Statens vegvesens utreder nå mulighetene for en smalere firefelts samt standarder for veier med årsdøgntrafikk (ÅDT) på mellom 6.000 og 20.000, og det er i forbindelse med dette at Nye Veier kommer med sitt forslag.

Vegvesenet foreslår selv en standard på 20 meter ved å
krympe bredden på veiskuldrene, og Nye Veiers foreslår i tillegg at tas bort en
meter fra midtskillet mellom de motgående kjørefeltene.

‒ Nye Veier ønsker seg fleksibilitet i å utvikle et sikkert
veinett og samtidig oppnå besparelser til å bygge mer vei for pengene. Derfor
har vi foreslått at det etableres en ny firefelts veistandard, med minimum 19
meters bredde.

‒ Den kan vi bygge der trafikken ikke er særlig stor, og
andre forhold ligger til rette. Dagens eneste standard for firefelts vei (23
meter) er kostbar, og bidrar ofte negativt til samfunnsøkonomisk lønnsomhet,
spesielt der trafikken er moderat, forklarer Aanesland.

Forslaget gir den samme bredden for kjørefeltene som
motorveiene som er 23 meter bred, og med kjørefelt som er 3,5 meter bredt som
dagens motorvei gjennom Østfold.

Nye Veier foreslår også nye sikkerhetstiltak, slik som regulerbare
fartsgrenseskilt med varsling av arbeid og uhell og kameraovervåking med
automatisk detektering av hendelser.

Les også:

Les mer om:

Nyheter