Vi har testet både AWD og RWD av Hyundai Ioniq 6. (Fotos: Nybiltester)

Vi har testet Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD & AWD

Vi har testet begge versjoner av Hyundai Ioniq 6, og kan slå fast at dersom du kjøper bakhjulstrekkeren for å komme mye lengre enn naboen som har kjøpt firehjulstrekkeren så kan det hende at du får deg en overraskelse.


Hyundai Ioniq 6 er 4,855 meter lang, 1,88 meter bred. Batteriet er på 77,4 kWh, noe som skal gi RWD-utgaven en WLTP-rekkevidde på 614 kilometer og 583 kilometer for AWD-modellen.

Bakkeklaringen er også identisk på begge modeller med 14,1 centimeter.

Ioniq 6 fås i to utstyrsnivåer, Advanced eller Premium. Versjonene vi tester er begge utstyrt i Premium, og det er svært lite som skiller de to. Eventuelle forskjeller vil bli vil bli fremhevet.

RWD-modellen i Premium utstyrsnivå starter på 522.200 kroner, mens AWD starter på 565.125 kroner. Med andre ord koster en ekstra motor på forakselen 43.000 kroner.

Utover Premium er det lite som kan legges til med unntak av hengerfeste og vinterhjul som de aller fleste nok velger.

Bakhjulstrekkeren har 225 hk/350 Nm, mens firehjulstrekkeren har 325 hk/605 Nm. Sprinten til 100 km/t skal gå unna på 7,4 sekunder/5,1 sekunder.

Firehjulstrekkeren veier 110 kilo mer enn bakhjulstrekkeren – 2.054 kilo kontra 1.944 kilo. Den tillatte totalvekten er økt på firehjulstrekkeren, noe som gjør at nyttelasten er identisk på 391 kilo.

Bakhjulstrekkeren har en frunk på 45 liter, akkurat nok plass til ladekabler og V2L-adapter.

Går du for versjonen med trekk på alle fire hjulene mister du en del plass i frunken, for her krymper volumet til stusselige 12 liter ‒ noe som gjør at den nærmest er ubrukelig.

Synd at man ikke har fått til noe bedre enn dette, da det finnes nok av eksempler på at det er mulig å få til noe bedre.

Ioniq 6 er en god bil å reise på tur med. Sittekomfort er jo meget individuelt, men undertegnede trives svært godt i setene som er her.

Assistansesystemene er gode, du har LED Matrix-lys og et komfortabelt støynivå i kupeen.

Framkommeligheten på RWD-modellen er overraskende god, godt hjulpet av en snømodus som er tunet slik at den har en merkverdig god evne til å komme seg fram.

Lydanlegget fra Bose leverer på et godt nivå, men mangler kanskje litt på detaljnivået for de som lytter etter sånt.

Ioniq 6 har ikke adaptivt understell og er helt klart satt opp med sportslighet i tankene. Det betyr ikke at den er ubehagelig, men den er litt mer fast enn noen kanskje ønsker. Undertegnede liker oppsettet svært godt, da understellet bærer preg av kvalitet, her får du ingen kjipe slag eller ulyder fra fjærene.

Som ekstrautstyr har du mulighet for å kjøre bilen noen meter med nøkkelen, en veldig hyggelig detalj som man fort setter pris på dersom noen har parkert litt vel nærme deg.

Dessverre så er ikke radaren oppvarmet og det fører fort til at hjelpesystemene ikke kan brukes, spesielt på denne tiden av året.

Irriterende i seg selv, men alle feilmeldingene blokkert radar medfører er vel så irriterende. Her får du en melding for hver ting som er påvirket av dette, og du blir i en periode sittende i et pling-plong-mareritt som burde være unødvendig.

En melding om blokkert radar må holde lenge… I tillegg så minner bilen deg titt og ofte på at radaren er blokkert, så det holder ikke med første varsel.

 I videoen over kan du se mer om uken vi hadde med Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD.

Innvendig er bilene helt like da de har samme utstyrsnivå og samme interiørfarge. Her finner du særdeles behagelige forseter som begge er elektrisk justerbare, uten mulighet for å forlenge sitteputen.

Begge stolene er oppvarmede eller ventilerte i tre nivåer, og justeringsmulighetene er gode. Her er det også en egen knapp som gir deg en meget avslappende stilling som er kjekk i bruk ved laderen.

Et førermiljø som ikke er like minimalistisk som man finner i andre moderne elbiler – uten at det plager undertegnede nevneverdig. Her er det en fin blanding av knapper og skjerm, og det fremstår ikke rotete eller uoversiktlig.

Gjennomgående gode materialer, og følelsen av at dette er et godt sammenskrudd interiør er så absolutt på plass. Fin interiørbelysning hvor du har en del farger å velge mellom.

I midtkonsollen finner du en trådløs ladeplate, en USB-utgang, to koppholdere samt at knappene for styring av siderutene er her. Under armlenet er det noe oppbevaring.

Rattet er manuelt justerbart i dybde/høyde og rattvarme er på plass. Fysiske knapper og heldigvis har ikke de haptiske knappene nådd Hyundai enda.

Du styrer assistansesystemer og innhold i instrumenteringen på venstre side, mens telefon, lyd og media kontrolleres på høyre side.

Via satellitten nede på venstre side kan du enkelt skifte mellom de forskjellige kjøremodusene bilen har. Eco, Normal, Sport, Snø og individuell er valgene du har, og får å komme til de to siste må du holde knappen inne i noen få sekunder.

Bak rattet er det egne pedaler for å endre regenerering, her kan du velge flere trinn, alt fra ingen regenerering til I-pedal, tilsvarende en-pedals kjøring.

Head-up-display er med i dette utstyrsnivået og et hjelpemiddel man lett blir glad i. Displayet her gir deg den informasjonen du trenger, men like avansert som hos de tyske konkurrentene er det ikke.

Navigasjonssystemet er ikke det enkleste i bruk, det samme gjelder brukergrensesnittet for øvrig hvor Hyundai fortsatt har en vei å gå for å matche de beste.

Navigasjonen vil vise deg estimert batteriprosent ved ankomst og vil legge inn ladestopp dersom du ikke kommer frem. Navigerer du til en lader så vil bilen forvarme batteriene, mer om det senere.

Akselavstanden på Ioniq 6 er på 2,95 meter noe som sørger for relativt god plass i baksetene. Yttersetene er oppvarmede i to nivåer, og her har du også Isofix.

Helt flatt gulv.

Ingen egen klimasone, kun luftdyser. To USB-C-utganger i tillegg til et vanlig 230V stikk, for Ioniq 6 har som andre Hyundai-modeller V2L, noe som vil si at du kan bruke bilen som en gigantisk batteribank.

Det følger også med en adapter som du kobler til ladekontakten hvor du også får et vanlig stikk ved behov.

For meg som er 178 centimeter så er hodeplassen mer enn god nok, det vil si at jeg fremdeles har et par fingre til overs.

Stolen foran er stilt inn på meg selv, og det er på kneplassen man ser at plassutnyttelsen i baksetene er god.

Masse plass igjen, så her har jeg med andre ord ingen problemer med å sitte bak meg selv.

Jeg får føttene under stolen foran selv om denne er kjørt helt ned, og det fører til at lårstøtten for meg oppleves som god nok.

Har du lengre ben, så kan nok benken bak oppleves som noe kort.

Elektrisk bagasjeluke selvfølgelig, men dessverre så følger ikke bakruten med så åpningen er noe upraktisk. Bagasjerommet er like stort på begge modeller og rommer 401 liter.

Noe plass under gulvet, og egne spaker for å legge ned baksetene – men disse felles ikke ned når du drar i dem, så du må allikevel frem for å få lagt dem ned – det er synd.

Baksetene legges ned 40/60, og da får du noe mer plass, men ikke flatt gulv. Skiluke er over listen på ekstrautstyr, og med det valgt så heves det praktiske nivået noe.

Begge modeller kan trekke 1.500 kilo på kroken og ha 80 kilo på taket.

 I videoen over kan du se mer av dagene vi hadde med Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD. Her ser vi blant annet på hvor mye rekkevidde du eventuelt må ofre for å få trekk på alle hjulene.

Da vi tok med bilen ut på vår landeveistest var det vått og sørpete langs kysten og snødekte veier i innlandet. Ingen nedbør og relativt vindstille.

Beregnet rekkevidde havnet på meget solide 526 kilometer, som viser at Ioniq 6 er en meget effektiv bil som kommer langt også om vinteren.

Testene våre blir som kjent alltid kjørt i kjøremodus tilsvarende «Normal» og med klimaanlegget stilt inn på behagelige temperaturer. I tillegg så kjører vi alltid i fartsgrensen etter bilens speedometer.

Våren begynner så smått å vise seg på Sørlandet, og da vi dro ut på landeveistesten med AWD-modellen hadde snøen som lå på veien tidligere i uken forsvunnet.

Temperaturene denne dagen lå mellom +2 og +7 grader, og det var fuktige veier hele veien.

Beregnet rekkevidde havnet på 539 kilometer, noe som jo kunne tilsi at man har bedre effektivitet og rekkevidde påmelding firehjulstrekkeren enn bakhjulstrekkeren, men det stemmer nok ikke.

Det var på denne runden varmere i luften, og snø/sørpe i veien bidrar til en vesentlig forskjell i rullemotstand, så under samme forhold så vil nok resultatene være litt annerledes.

50/50-testen vår ble kjørt i tett snøvær med tidvis mye snø i veibanen. Temperaturen var stabil på -2 grader så det var relativt lett snø som ikke er fullt så ille som tung og bløt snø.

Beregnet rekkevidde havnet på 490 kilometer, som forholdene tatt i betraktning må sies å være imponerende.

Da vi dro ut på samme runde med AWD modellen var det mye bedre forhold, med fuktige veier og temperaturer på +4 grader.

Beregnet rekkevidde havnet også her på 490 kilometer, som bekrefter at det er en liten fordel RWD-modellen når det gjelder rekkevidde, uten at den fordelen er så stor at du heller bør velge den.

Begge bilene fremstår særdeles effektive, og forskjellen i rekkevidde er neppe større enn det som selv er oppgitt fra Hyundai.

Begge bilene stod på 225/55-18, mens felgdesignet på RWD nok var hakket mer aerodynamisk.

Hyundai Inoiq 6 skal kunne lade fra 10-80 prosent på 18 minutter under optimale forhold. Med optimale forhold menes riktig batteritemperatur, som vi dessverre ikke klarte å oppnå under denne testen.

Vi prøvde to forskjellige strategier, men endte begge gangene opp med en ladetid på 31 minutter.

Vi navigerte til en hurtiglader og bilen startet forvarming da den selv mente at det var på tide. Ingen mulighet for manuell forvarming, så vi stolte på at bilen gjorde en god nok jobb selv, og at systemene var smarte nok til å varme batteriene lenge nok til at vi skulle oppnå maksimal ladehastighet.

Forvarmingen stopper på 16 prosent, og med en såpass effektiv bil så tar det noe tid å kjøre ned til 10 prosent. Vi så aldri høyere enn 191 kW, som for all del er meget hurtig, men på grunn av for lav batteritemperatur så varte ikke denne hastigheten særlig lenge.

Du vil se at forvarming er startet ved å følge med på batterisymbolet i instrumenteringen. Er det rød varmetråder der betyr det at forvarming er aktiv.

En annen måte å se det på er under energiforbruk hvor du kan se om det går energi til «batteristell» eller ikke. Gjør det det så betyr det at forvarming er aktivert.

For at forvarming skal kunne bli aktivert må du ha aktivert batterikondisjonering i menyen.

Vi gjennomførte også en ladetest på firehjulstrekkeren, som skal lade like hurtig som versjonen med trekk på bakhjulene.

Dagen vi gjennomførte ladetesten var det +5 grader i luften, altså 6-7 grader varmere enn da vi ladet tidligere i uken.

Vi fulgte samme prosedyre, det vil si at vi kjørte en lang tur med mye strøm på batteriet, slik at bilen startet forvarming da den selv mente at dette var nødvendig.

Denne gangen tok øvelsen 20 minutter, og vi så 236 kW som maks. Altså 11 minutter raskere denne gangen, og absolutt godkjent i forhold til hva som er oppgitt.

Hva forskjellen skyldes er ikke rett frem, men vi antar at Inoiq 6 er, som andre, sensitiv for temperatur, og at det er litt vanskeligere her å oppnå ideell temperatur kontra hos andre.

Hyundai Ioniq 6 er en bil det er lett å bli glad i.

Har du ikke behov for det største bagasjerommet, men heller verdsetter rekkevidde og rask lading så kan dette fort være bilen for deg.

Den har god innvendig plass, assistansesystemene er gode og støynivået er lavt.

Hyundai Ioniq 5 har nærmest identisk pris som denne, og statistikkene viser at de fleste nordmenn heller vil ha en bil med litt lavere rekkevidde, men desto mer plass.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt