Alle de store bilmerkene har introdusert skjermer i bilene, og de stjeler mye oppmerksomhet under kjøringen. (Fotos: Bil24)

Vi bulker mer, og store skjermer får skylda

Trygg Trafikk frykter at de store skjermene som finner veien inn i bilene gir flere ulykker.


Tesla har banet vei for mye i dagens bilindustri, inkludert trenden med bruk av skjerm som en kontrollenhet for det meste til bilen.

Da de introduserte Model 3 i 2017 var det med en innside som så helt annerledes ut enn noen andre biler, for de hadde ryddet bort alt av knapper og brytere som man vanligvis finner på dashbordet minus et par på rattet.

Alt var i stedet samlet på skjermen som kunne minne om et nettbrett plassert midt på dashbordet, og i dag kjenner de fleste slike løsninger som et infotainment.

Siden er denne løsningen adoptert av alle de andre bilmerkene, og det er vel og bra for de bilene som også har aktive førerassistenter som kan hjelpe til med å unngå ulykker. Men mange biler har ikke gode nok førerassistenter, og resultatet kan bli flere ulykker.

For slike skjermer stjeler oppmerksomhet, noe også en ny undersøkelse gjennomført av Kantar for Trygg Trafikk og Fremtind forsikring viser. I denne svarer nemlig hele 42 prosent at de har blitt uoppmerksomme i trafikken, og over halvparten svarer at det problematisk å se på skjermen for å navigere.

‒ Bruk av skjerm i bil fører til at du tenker på noe annet enn trafikkbildet. Samtidig må du ta blikket bort fra veien – og det er her problemet oppstår, sier Bård Morten Johansen, fagsjef trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.

‒ Å ta blikket bort fra veien mens du kjører medfører økt risiko for farlige hendelser. Kun to sekunder skal til for at risikoen for en kollisjon dobler seg.

Nyer biler kommer altså ofte med både en og to skjermer, og her styres ting som radio, navigasjon, musikk og klimaanlegg. Disse var tidligere betjent via knapper, og bilistene fant disse uten å ta øynene fra trafikken i flere sekunder.

‒ Vi kjenner ikke til at det finnes standarder for hvilke funksjoner som kan flyttes over på skjerm. Vi vet for lite om hvordan skjermbruk påvirker oppmerksomheten vår under kjøring. Det vi vet, er at fører må ta blikket bort fra veien for å navigere, og det er problematisk. Denne undersøkelsen viser at tre av fire førere innrømmer at de må ta blikket av veien for å navigere på skjerm, sier Johansen. 

Resultatet kan altså være flere ulykker, og forsikringsbransjen følger med. Fremtind har for eksempel sett en økning i bulkeskader, og bare i fjor registrerte de over 73.000 bilskader. Samlet erstatningskostnad for disse skadene var på over 2,2 milliarder kroner.

‒ Vi ser en økning på 15 prosent i de såkalte bulkeskadene. Dette er skader som enkelt kan unngås med blikket på veien, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.

‒ Vi frykter at skjermer tar for mye oppmerksomhet fra selve bilkjøringen. Du skal ikke se lenge på en skjerm før du skjener ut eller mister reaksjonstiden du trenger for å håndtere en hendelse. Trafikkbildet endrer seg raskt, derfor er det viktig å fokusere på det vi holder på med, nettopp det å kjøre bil.

Norge har en visjon om at ingen skal miste livet i trafikken, og Trygg Trafikk tar skjermbruken i bilen på alvor. Sammen med Sintef som har fått hjelp av Nord Universitet har de samlet inn data fra testkjøringer hvor bilførerne har løst oppgaver på skjerm under kjøring, og funnene skal presenteres under Arendalsuka.

‒ Med blikksporing har vi registrert øyebevegelsene til testpersoner som har kjørt bil og samtidig løst oppgaver på skjermen. Dette er en effektiv metode for å måle og forstå sjåførens oppmerksomhet og reaksjoner. Samtidig har vi målt fart og plassering i kjørebanen, sier Bård Morten Johansen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter