Hvor langt går egentlig elbilen på en lading? Det kan være ganske uklart, så NAF gjennom sitt magasin Motor bestemte seg for et par år siden at de skulle teste alle nye elbiler for å måle en reell rekkevidde.
NAF og Motor tester både på sommerføre og under vinterforhold, og nå har de gjennomført nok en vintertest.
-->
Denne gang samlet de hele 31 nye elbiler som ikke har vært testet tidligere, og den store spenningen var som alltid hvor mye kortere elbilene ruller i forhold til den oppgitte WLTP-rekkevidden.
For det er slik at elbilen ikke liker vinteren når det kommer til rekkevidde, og samtlige av elbilene som ble testet nå endte langt bak den oppgitte rekkevidden.
– Flere nye elbiler har god rekkevidde, også på vinterføre. Men vinterrekkevidden er lavere enn den du får oppgitt når du kjøper bilen, understreker Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
NAF og Motor har døpt testen El Prix, men det gjaldt ikke å komme raskest til mål her. Bilene konkurrer først og fremst mot sin egen WLTP-rekkevidde, men det er selvsagt krevende når temperaturen varierer fra null til -10 grader.
Ikke beinkaldt, men mer enn nok til at elbilene mistet ganske mange kilometer på rekkevidden.
‒ Alle bilene i testen hadde over 10 prosent avvik, og noen hadde nesten en tredjedel kortere rekkevidde enn den du får oppgitt når du kjøper bilen, forteller Ryste.
Den bilen som hadde minst avvik fra sitt WLTP-tall var BYD Tang, som endte 11 prosent unna det oppgitte tallet. Denne bilen har en offisiell rekkevidde på 400 kilometer, og rullet 356 kilometer under testen.
Det positive er at testen viser at den generelle rekkevidden for elbilene stadig vokser.
‒ Tre av bilene i testen gikk over 500 kilometer, enda flere gikk over 400 kilometer. For de aller fleste vil dette være mer enn god nok rekkevidde. Men selv om rekkevidden blir bedre, er det viktig å være klar over at oppgitt rekkevidde ikke er det samme som reell rekkevidde på norske vinterveier, sier Ryste.
Den bilen som var favoritt foran El Prix, altså den med lengst oppgitt rekkevidde, var Mercedes EQS 580 4matic med 645 kilometer. Deretter fulgte Tesla Model 3 LR Dual motor med 614 kilometer og BMW iX xDrive50 med 591 kilometer.
Det ble til slutt Model 3, fjoråret mest solgte nybil, som rullet aller lengst. Den stoppet på 521 kilometer, 15,15 prosent under sin WLTP-rekkevidde.
EQS endte opp med 513 kilometer og var 20,47 prosent under WLTP-tallet, mens iX ble den tredje elbilen som bikket 500-grensen og ga seg ikke før på 503 kilometer, 14,89 prosent kortere enn WLTP-tallet.
Den som håndterte vinterforholdene dårligst i forhold til WLTP var Skoda Enyaq iV80, som nesten fikk barbert en tredjedel av den oppgitte rekkevidden. Enyaq klarte kun 347 kilometer, som er ganske så langt unna den oppgitte rekkevidden på 509 kilometer.
Og det kan bli et problem når en elbil faktisk går 162 kilometer kortere enn det som er oppgitt, og NAF har tatt tak i denne problemstillingen. De etterlyser en bransjestandard slik at også rekkevidden på vinteren blir opplyst.
‒ Dette er viktig informasjon når folk skal velge hvilken elbil som passer til deres behov, sier Ryste.
Dette er ikke enkelt å få til, og kanskje spesielt vanskelig ettersom elbilen faktisk får ganske så kortere rekkevidde. Det er ikke akkurat et salgsargument.
Og en offisiell standard må også defineres internasjonalt og krever et samarbeid mellom mange aktører, men NAF mener at dette er så viktig at et arbeid som må settes i gang.
‒ Norge er et foregangsland på elbiler. Det betyr at vi kan bruke våre erfaringer om hvilke behov og utfordringer elbileiere møter til å påvirke utviklingen, slik at overgangen fra bensin- og dieselbil til elbil blir lettere for folk, sier Ryste.
Under testen fra Oslo og forbi Gjøvik og til Folldal og deretter sørover mot Ringebu, foregikk i temperaturer mellom 0 og -10 grader. De fulladede bilene startet uten forvarming av batteriet, og sto lagret i en garasje over natten hvor det var mellom 10 og 15 varmegrader.
Og dette ble topp-10 i El Prix: