‒ Den raskeste, kraftigste, beste kjøreegenskaper og mest engasjerende bilen i sitt slag.
Ordene tilhører Aston Martins administrerende direktør, Tobias Moers, og er myntet på det neste steget til SUV-modellen DBX.
-->
Denne kom i 2020, og Aston sløser åpenbart ikke med tiden.
Halvannet år senere har de nemlig klar en ganske så vill søster som har fått endelsen 707. Denne referer verken til flyet Boeing 707 eller er et fancy hint til agent 007, men henviser enkelt og greit til antall hestekrefter som bor i SUV-raketten.
Ingeniørene har nemlig hentet ut det fulle potensialet til den 4-liters V8 twin-turbo-motoren i DBX, og det bor så mye i denne at de også har satt inn en ny 9-trinns girkasse som skal takle dreiemomentet.
Resultatet er 707 hk og 900 Nm, opp 157 hk og 200 Nm i forhold til DBX V8.
De har også finjusert girvekslingen og akselerasjonen, og resultatet viser seg på sprintdistansen. 0-100 km/t går unna på lynraske 3,3 sekunder. Det er raskere enn den originale «super-SUV-en», Lamborghini Urus (3,6 sek), og på høyde med Porsches vanvittige SUV-versjon Cayenne Turbo GT som kan skryte av 640 hk.
Men alle de nye kreftene krever også at bremsene henger med, så inn i DBX707 har de satt noen voldsomme karbon-keramiske skiver (Carbon Ceramic Brakes). Disse CCB måler 420 mm foran og 390 mm bak, og veier 40,5 kilo mindre enn de «vanlige» bremsene til DBX.
Hjulene er for øvrig på 22 tommer, men det er også mulig å få 23-tommers felger til DBX707.
For å fordele kreftene optimalt har Aston Martin utviklet en ny versjon av e-diffen, og har også justert stivheten og styringen.
På utsiden har de gjort den enda råere både estetisk og aerodynamisk, og det er blant annet en ny frontleppe, takspoiler og fire store stusser som varsler om at du ikke bør prøve å kjøre forbi denne.
Og ja, lakkfinishen viser helt klart tøffheten, den og.
På innsiden har de satt inn seter som har 16 innstillinger, og det er mulig å velge mellom tre forskjellige interiørpakker. Og ja, det er nok av krom, karbon og pianolakk på innsiden.
‒ Helt fra den første introduksjonen har DBX representert Aston Martins dynamiske verdier og designverdier på en måte som viser at ikke alle SUV-er må følge de samme kompromissene, sier Moers.
‒ Med DBX707 har vi flyttet grensene på alle områder, og skapt en bil som setter nye standarder for ytelse og hva folk ønsker seg.
Aston Martin er allerede klar med den nye DBX707, som nå går inn i produksjon. Leveringene skal starte tidlig i 2. kvartal.
Det ser nok mange fram til, for dette er altså verdens sterkeste luksus-SUV. Iallfall ifølge Aston Martin.
Her er flere bilder av den vanvittige SUV-modellen:
Les også: