Det meste er imponerende med XE SV Prosject 8, denne lynraske
sedanen med fire dører. Dette er altså en bloddopet utgave av Jaguar XE som Jaguar
Land Rover Special Vehicle Operations har bygd om ‒ derav benevnelsen SV.
hestekrefter, og med et dreiemoment på 700 Nm blir dette en kruttsterk pakke. 0-100
km/t går unna på 3,7 sekunder, mens toppfarten er elektronisk satt til 321
km/t. De har også flikket på alt mulig annet, som differensialen,
bremser, girkasse, understell og oppheng, aerodynamikk og spoilere ‒ ja, det
meste. Selv bakkeklaring er mulig å justere slik at den blir optimalt innstilt
for de forskjellige banene. Til og med dekkene har de tenkt på, og satt på noen beist
fra Michelin kalt Pilot Sport Cup 2. Alt dette har ifølge Jaguar resultert i verdens raskeste,
serieproduserte sedan, og den har per i dag banerekorder på tre forskjellige kontinenter. Men ‒ for det er et stort men.
over) som sørger for å ta den lynraskt rundt svingene, og den elegante XE-modellen
ser utvilsomt ut som en trimmet banebil når man ser den fra siden. Men det har nå Jaguar tatt konsekvensene av, og byr nå på en
enda mer gatevennlig versjon uten den digre hekken som ødelegger linjene. Juhuuuu! For sjekk hvordan den nå ser ut: Det negative er dog at de kun skal lage 15 biler med en
integrert bakspoiler. Det var som pokker.
Velocity Blue, Corris Grey Satin og British Racing Green, og denne versjonen
kommer med fire seter (noen av de andre XE SV Prosject 8-bilene kommer banespekket
med kun to seter). Selv om det faktisk fortsatt er mulig å kjøpe seg en ny XE
SV Prosject 8, tviler vi vel litt på om det også gjelder denne mer stilrene
versjonen i kun 15 eksemplarer. For dette gjorde virkelig susen, selv om den nok ikke går like raskt gjennom svingene. Les også:
- Bilkjøperne raver rundt Toyota-hybrider
- Denne er laget av studenter
- Luftet fjorårets kanskje kuleste konsept