Verdens raskeste bil kommer i 2023

Glem formel 1. Rodin Fzero skal bli enda raskere rundt en bane.


Over i vakre New Zealand finner vi noen skikkelige gærninger, anført av David Dicker. Det var nemlig han som grunnla Rodin Cars med ett mål for øye ‒ å lage elleville banebiler.

Det hele startet i 2016 med basis i Lotus T125-programmet, og resultatet av det hele kom i form av bilen Rodin Fzed ‒ en formel-bil som nesten kunne matche rundetiden til formel 1-bilene rundt banene.

-->
Fzed som måler 4,9 meter i lengden og kun veier 609 kilo klarer 0-100 mph, 0-161 km/t, på under 5 sekunder og har en toppfart på over 300 km/t. Og vi antar at den sitter som limt til underlaget i svingene.

Men nå har Rodin Cars noe enda villere på gang, eller rettere sagt ‒ det har de hatt i tre år. Etterfølgeren heter Rodin Fzero, og blir etter alle solemerker et banebeist uten like.

Alt er større med Fzero. Bilen måler hele 5,5 meter i lengden og den veier faktisk en del mer enn Fzed ‒ mer eksakt lander matchvekten på 698 kilo. Men det spiller ikke en så veldig stor rolle.

For i motorrommet er det plassert en diger V10 som kun veier 132 kilo, og den er så imponerende at den faktisk har fått et navn ‒ RCTen. Denne rommer eksakt 1.000 hestekrefter ved 9.000 r/min, mens dreiemomentet er på 910 Nm ved 7.250 r/min.

Men det er også en elmotor knyttet til drivverket som yter 130 kW, og totalt byr Fzero på 1.176 hk og 1.026 Nm med et maks turtall på 10.000 r/min. Toppfarten er opplyst til over 360 km/t, mens newzealenderne foreløpig ikke sier noe om akselerasjonen.

Kreftene fordeles lynrask til hjulene via en 8-trinns girkasse som kun veier 66 kilo, og for å klare å bremse dette fartsmonsteret har Rodin satt på karbonbremser som måler 380 mm både foran og bak. Felgene er av magnesium og er på 18 tommer, og bredden er 14 tommer foran og solide 16 tommer bak.

Det siste punktet som er særs viktig for en formel-bil som dette er aerodynamikken, og Rodin kan fortelle at de massive vingene og gulvet til Fzero klarer å produsere opp til 4.000 kilo med marktrykk, noe som er svært imponerende for en bil som veier under 700 kilo.

Målet med den nye baneraceren er ganske enkelt ‒ å lage den raskeste banebilen på fire hjul. Det betyr altså raskere enn en formel 1-bil.

‒ Rodin Fzero er det fysiske eksemplet på hva en bil kan klare i ytelse, slår David Dicker fast.

‒ Uten restriksjonene (som følger med i motorsporten) er vi i stand til å gjøre bilen lettere, kraftigere og produsere betydelig mer marktrykk. De eneste reelle begrensningene vi står overfor er fysikkens lover, og vi har til og med presset disse til den absolutte grensen. Vi ser fram til å bringe den mest intense kjøreopplevelsen man kan tenke seg til baner rundt om i verden.

Det tviler vi ikke på.

Rodin Cars skal lage 27 eksemplarer av Fzero, og de første skal rulle ut av produksjonslinjen neste sommer. Og med et kraft-til-vekt-ratio på 1.662 hk/kg kan disse, i teorien, kunne kjøre like fort som Max Verstappen i sin Red Bull-bil ‒ og kanskje enda litt raskere.

Her er bilder av det som etter planen skal bli verdens raskeste bil rundt en bane, Rodin Fzero.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter