«Verdens mest berømte bil» til salgs

Du kan nå kjøpe den kanskje aller mest berømte bilen som finnes, James Bonds Aston Martin DB5. Og ja, den kommer med spionutstyr!


Nå er det heldigvis ikke vi som kaller den verdens mest
berømte, for det er helt sikkert noen som mener noe annet. Men auksjonsfirmaet RM
Sotheby’s, offisiell partner av Aston Martin, setter iallfall den merkelappen
på bilen som nå skal auksjoneres bort.

Og vi kan bare si dette om bilen: Aiaiaiaia!

-->
Har du fått en solid dose med feriepenger, bonus, arv,
lottogevinst eller funnet en madrass full av cash, så er dette bilen du bør
bruke disse på.

Vi snakker altså i utgangspunktet om en av de mest elegante
modellene noensinne designet, Aston Martin DB5. Den kom i det gylne 60-tallet,
hvor verden også fikk modeller som Ferrari 250 GTO og Jaguar E-Type.

Men DB5 var kanskje den vakreste av trioen, og ble ikke
minst et ikon av de helt sjeldne. Takket være verdens minst hemmelige agent.

Sent i 1963 fikk Aston Martins Newport-Pagnell-fabrikk besøk
av to menn som representerte filmselskapet Eon Productions. Ken Adam var
produksjonsdesigner og John Stears var ansvarlig for spesialeffekter, og de var
på jakt etter en Aston Martin de kunne bruke i en ny film som var planlagt.

Filmen det var snakk om var den tredje om Ian Flemings
hemmelige agent, James Bond. 007 hadde i de to første kjørt henholdsvis en Sunbeam
Alpine Series II og en Bentley Mark IV, men skulle i Goldfinger ratte en
Aston Martin.

Og lite visste merket eller de to filmrepresentantene hva valget skulle føre til.

Det falt altså på den nye DB5, og to tilnærmet identiske eksemplarer
ble deretter bygd og lånt ut til Eon.

Den ene skulle brukes til stunts og kjørescener, og måtte være lett og rask. Den andre skulle brukes til nærscener av Bond og bilen, og måtte ha fungerende knapper rundt modifikasjonene som Stears bygde inn.

Som Q skulle forklare til 007 var den snøgrå bilen utstyrt med en rekke forsvarsmekanismer, som skuddsikre vinduer, vendbare nummerskilt, dekkuttere i hjulene, maskingevær, radar, den kunne slippe ut røyk og olje for å forsinke forfølgere, og ikke minst var det et katapultsete som kunne sende passasjeren til værs.

Og selv om det ikke ble vist i filmen, var faktisk bilen utstyrt med en mobiltelefon som agenten kunne bruke til å kommunisere med hovedkvarteret MI6 samt en rekke skjulte håndvåpen.

Totalt 13 spesialeffekter ble bygd inn i bilen.

Filmen ble en megasuksess, ikke minst takket være en
elegante og svært spesielle DB5. Og ja, også takket være en nesten like elegant
Sean Connery som James Bond.

Så da Eon skulle lage den neste Bond-filmen kontaktet de
igjen Aston Martin, og denne gang fikk de faktisk to DB5 med chassisnummer ‒ DB5/2008/R
og DB5/2017/R. Deretter ble det samme utstyret som Goldfinger-bilene hadde
montert inn, og bilene ble også sendt til USA for å reklamere for den kommende Bond-filmen
kalt Operasjon Todensky (Thunderball).

Men etter filmen var det ikke lenger behov for bilene,
ettersom Bond da brukte nye biler. De to ble i det stille lagt ut for salg i
1969, og kjøpt opp av Anthony Bamford, som nå en lord.

Modellen med chassisnummer DB5/2008/R ble deretter solgt til
et amerikansk museum hvor den ble utstilt i 35 år, før den ble auksjonert bort
av RM Sotheby’s i 2006.

Nå er den komplett restaurert av de sveitsiske spesialistene
Roos Engineering, som kun er ett av 13 slike selskaper som er godkjent av Aston
Martin. Dette inkluderer de 13 spesialeffektene Stears monterte inn, og disse
fungerer nå slikt de gjorde den gang.

En av de fire Bond-bilene forsvant i 1997, og DB5/2008/R er altså én av to bilene som hadde ekstrautstyret bygd inn fra start av.

Bilen skal selges under en stor auksjon i Monterey i midten
av august, og er en av 120 klassiske og sjeldne biler som går under hammeren da.

Prisen kan vi selvsagt bare gjette på, men RM Sotheby’s tror at prisen kan ende over 50 millioner kroner.

Så det hjelper dessverre ikke bare med en fet ferielønn
eller en god lottogevinst, så vi får nøye oss med å se en liten video av bilen.

Og når det gjelder James Bond kjører han fortsatt Aston
Martin, og det hadde neppe de to fra Eon drømt om den gangen de besøkte
fabrikken i 1963.

Her er en video som viser kanskje verdens mest berømte bil, agent
007’ DB5:

Les også:

Les mer om:

Nyheter