Ford feirer sitt siste Le Mans slik

For 50 år siden rullet en Ford GT40 først over målstrekeni Le Mans, og avsluttet et kort og hektisk kapitel for fabrikanten. Nå skal dethele avrundes med fire spesialversjoner.


Det er noen få racerløp på kalenderen som står med ekstra fete
bokstaver, slik som Monaco Grand Prix, Rally Monte Carlo og Indy
500
.

Og ikke minst 24-timers løpet Le Mans, kjørt for første
gang så langt tilbake som i 1923.

I dag er det spesialbiler som deltar i langdistanse-VM som
dominerer dette løpet, og de siste vinnerne inkluderer Toyota TS050 Hybrid
(2018), Porsche 919 Hybrid (2015,2016, 2017) og Audi R18 e-tron quattro (2012,
2013, 2014), alle racerbiler.

Men som de fleste vet er løpet delt opp i flere klasser, så
det skal kjempes om heder og ære i fire forskjellige klasser under årets løp
som kjøres til helgen.

Det åpner også opp for litt mer normale biler.

I klassen LMGTE Pro hvor også norske Dennis Olsen skal kjøre
en Porsche 911 RSR finner vi fire ganske så spesielle Ford GT-biler.

Ford har ikke en lang Le Mans-historie å se tilbake på, men har
likevel skrevet seg inn med gullskrift. Det takket være kanskje det aller mest
kjente bilen som har vunnet løpet.

På begynnelsen av 1960-tallet var Ferrari i ferd med å ta
full dominans over det stadig voksende sportsbilmarkedet, og det viste seg også
på racerbanen. Den steilende hingsten tok like godt seieren i Le Mans seks år
på rad, noe som åpenbart irriterte Ford noe voldsomt.

Henry Ford II hadde nemlig prøvd å kjøpe opp Ferrari, men handelen
gikk i vasken i 1963. Ford II ble deretter besatt av tanken om å slå Ferrari i
Le Mans, og ba sporenstreks Roy Lunn og teamet hans beskjed om å lage en
GT-racer.

Lunn, mannen bak biler som Aston Martin DB2, Ford Taunus og selveste
Ford Mustang, var ikke vond å be. Allerede året etter hadde en klar en ny bil
som kunne ta opp konkurransen med umulige Ferrari, en modell kalt GT40 som ble
direkte påmeldt til Le Mans-løpet.

Det gikk ikke så bra de to første årene, hvor alle bilene
måtte bryte med tekniske feil før det var gått 24 timer.

Men i 1966 løsnet det skikkelig, og da i regi av biler fra amerikanske
Shelby. Med Ford på tribunen tok de beslag på hele pallen, og var et hav foran
de nærmeste konkurrentene (Porsche 906 ble nummer fire hele 21 runder bak
vinnerbilen).

Shelby fulgte opp med å ta seieren også året etter, og
deretter kom de bilene som kanskje er verdens mest gjenkjennelige racerbiler.

I 1968 overtok JW Automotive Le Mans-satsingen til Ford, og valgte
å lakkere bilene i sponsorens farger. Dermed så de såkalte Gulf Oil-bilene
dagens lys, og svært mange husker de lyseblå bilene med de oransje
fartsstripene fra 1968 og 1969.

Det ble også seire i de to årene, så Ford GT40 gikk til
topps i det legendariske løpet fire år på rad.

Ford valgte å gi seg på topp, så da vi rundet 1970-talllet
var det ingen Ford GT-biler å se i Le Mans.

Men den store suksessen kommer Ford aldri til å glemme, så da
vi rundet 50 år etter den første seieren var Ford tilbake på Le Mans med en
splitter ny Ford GT.

‒ Vi returnerte på den best mulige måten ‒ ved å vinne, sier
Bill Ford.

‒ Å stå på podium som en representant for de ansatte var et
stolt øyeblikk, og jeg ser fram til å komme tilbake i år når vi skal kjøre det
siste løpet i dette kapitelet.

I år er det altså 50 år siden den siste Ford-seieren, og produsenten runder av det hele med fire spesiallakkerte biler som skal konkurrere mot 13 andre biler i LMGTE Pro-klassen.

Denne gang er det ikke bare Ferrari og Porsche de må kjempe
mot, for vi finner også biler fra Corvette, BMW og Aston Martin på startstreken
i den klassen.

Med nye farger og profilering, laget spesielt for å hylle de
tidligere suksessene, regner vi med at de 12 førerne (tre for hver bil) virkelig
er tente på å avrunde Le Mans-satsingen på en skikkelig måte.

Vi nordmenn håper selvsagt at de skal få spesielt stor motstand fra det ene Porsche GT Team-laget. For der finner vi Dennis Olsen, som vant det tyske Porsche Carrera Cup i 2017. Olsen deler bil med franske Mathieu Jaminet og den tyske legenden Sven Müller, og vi krysser selvsagt det vi har for at den norske 23-åringen får en god opplevelse.

Her har han selv lagt ut et bilde fra Le Mans på Instagram, og Olsen er flankert av de to lagkameratene.

I tillegg til de fire bilene har også Ford meldt på en bil i
LMGTE Am, og i den klassen finner vi den andre nordmannen som deltar på årets
Le Mans.

Egidio Perfetti, med italiensk far og norsk mor, kjører i
likhet med Olsen en Porsche 911 RSR for det tyske laget Team Project 1. Perfetti
deler bil med tyske Jörg Bergmeister og amerikanske Patrick Lindsey, og skal
konkurrere mot 16 biler i AM-klassen.

Og ja, tross et kanskje litt uvanlig navn til nordmann å
være, Perfetti kjører med det røde, hvite og blå flagget bak navnet sitt.

Her er et kort intervju med Perfetti, som også deltok på Le
Mans i fjor.

Så Norge kan i teorien få to Le Mans-vinnere søndag, men da
er vi muligens i overkant optimistiske. Men det er som kjent lov å håpe!

Årets Le Mans starter lørdag, og du kan følge både nordmennene
og alle de andre både på Eurosport og Viasport gjennom helgen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport