Få merker kan skryte av en historie som Bugatti, dette merket som allerede på 1920-tallet lagde drømmebiler som parkerte det som var av rivaler.
Mannen bak de imponerende bilene het Ettore Bugatti, og gjennombruddet kom med den revolusjonerende modellen Type 35. Denne var så imponerende godt laget at den like godt feide inn til mer enn 2.000 seire på racerbanen, og for å feire den enorme suksessen bestemte grunnleggeren seg for å gjøre noe spesielt da yngstesønnen rundet fire år.
-->
Sammen med eldstesønn og senere Bugatti-sjef Jean ville han overraske lille Roland med en eksklusiv lekebil av Type 35, og fikk laget en kjørbar kopi på 50 prosent fysisk størrelse av den lynraske racerbilen.
Lekebilen var ikke overraskende svært så imponerende, men det var en ting Bugatti ikke hadde tatt høyde for.
Kundene.
Lekebilen kunne nemlig sees rundt fabrikken i Molsheim, så da de rike kundene fikk øye på denne skulle selvsagt også de ha en slik til sine sønner. Dermed måtte Ettore, Jean og resten av Bugatti-folkene rett og slett sette i gang en produksjon av bilen som fikk navnet Bugatti Baby.
Totalt satte de sammen 500 eksemplarer fra 1927 til 1936, og disse lekebilene var både så spesielle og godt laget at mange faktisk har overlevd til i dag.
Og Bugatti selv har ikke glemt den populære babyen.
Så da Bugatti-merket rundet 110 år i 2019 kunne franskmennene vise fram en Bugatti Baby II, selvsagt også en kopi av ikonet Type 35.
De hadde gardert seg ved å slå seg sammen med lekebilspesialistene The Little Car Company, og sammen har de laget en ny baby som denne gang er 75 prosent av den originale racerbilen. Og med økt størrelse er det også plass til to i bilen, samt at denne passer for ungdom fra 14 år og oppover.
Det skal lages 500 eksemplarer av verdens kuleste minibil, og i vanlig Bugatti-ånd er alle bilene unike og laget sammen med kundene. Ja, de har til og med egne chassisnumre.
Den første er altså levert, og havnet i Emiratene. Denne har karbonfiber og «Vitesse»-spesifikasjoner og et 2.8 kWh stort batteri, og selvsagt en egen «Speed Key» akkurat som den ekte hyperbilen Chiron. Ja, det er til og med en Touring-pakke som blant annet inkluderer LED-lys og bremselys.
Den andre Bugatti baby II som er levert havnet i Belgia, og denne har fått farger og spesifikasjoner som passer til eierens Bugatti Type 35. For ja, han har åpenbart en slik også.
Denne samleren bydde og fikk tilslaget på bilen med chassisnummer 388, og får også litt god samvittighet med på kjøpet. Bugatti donerer nemlig overskuddet til gode formål i bilindustrien.
Men Bugatti leker ikke butikk når det kommer til de nye eierne. Her er det full pakke med medlemskap i den veldig eksklusive Bugatti Owner’s Club og den nye The Little Car Club, noe som åpner for at Baby II faktisk får tilgang til en rekke racerbaner verden over. Og ja, det er 12 måneders garanti.
Baby II kommer i to basisutgaver, Novice med 1,3 hk og en toppfart på 20 km/t og Expert med 5,4 hk og 45 km/t toppfart.
På toppen av dette er det mulig å velge enten Vitesse eller Pur Sang, som byr på enda flere krefter og Speed Key. Her er det hele 13,4 hk og en toppfart på 70 km/t. Og ettersom dette er en bil som kun veier 230 kilo, går 0-60 km/t også ganske så greit unna ‒ 6 sekunder. Så se opp om du er på Al Maktoum International Airport, for det kommer kanskje en VIP som har dårlig tid.
‒ Vi er svært begeistret at kundene nå kan ta i bruk disse ekstraordinære små bilene, sier Ben Hedley, administrerende direktør i The Little Car Company.
‒ Bugatti Baby II er virkelig en moderne hyllest til Ettore Bugattis originale mesterverk, og vi er veldig stolte av å se disse levert til eierne. Hver eneste Bugatti Baby II er nydelig håndbygd etter kundens nøyaktige spesifikasjoner, slik at hvert kjøretøy som forlater verkstedet vårt er helt unikt. Vi gleder oss til å se disse kjøretøyene bli elsket i mange år fremover, og vi håper at vi har inspirert en ny generasjon unge Bugatti-entusiaster.
Les også: